📁

رواية حافية القدمين الفصل السادس عشر 16 بقلم نوره عبد الرحمن

رواية حافية القدمين الفصل السادس عشر 16 بقلم نوره عبد الرحمن

رواية حافية القدمين الفصل السادس عشر 16


 #حافية_القدمين 16 #بقلم_نوره_عبدالرحمن

الدكتور : مش هعرف أاكد لحضرتك لكن احتمال تكون دي محاولة اجهاض...

جسور بصدمه :  اي محاولة اجهاض

فريده بانفعال : جننتو البنت لحد ما وصلتوها للحاله دي...

جسور وهو مش مستوعب كلام الدكتور : هما كويسين دلوقتي مش كده 

الدكتور : هنحاول ننقذ الاتنين لكن مش هوعدك ياريت تتفضل معايا عشان لو حصل اشكال أو مشكله عايزني نعرف اي الاولى عشان ننقذه الام او الابن

ايمي : طبعا الابن يادكتور ...

جسور ببرود : زي ما قالت ايمي  اتفضل عشان أوقع على اي ورقه انت عايزها

تيا بصت لاخوها ونزلت دموعها وهي بتنده عليه : جسور  انت بتقول ايه 

فريده بانفعال : انت اتجننت ياجسور هتخسر مراتك

جسور اتتجاهل كلامهم ومشي مع الدكتور...


***********

أسيل : احنا هنسافر ليه يا وسيم

وسيم : عشان نغير جوى ونكون مع بعض .

أسيل : وسيم انا عندي شغل متراكم.  ومش هعرف اسافر. 

وسيم بابتسامه : انا اتصلت بالمساعده بتاعتك وبلغتها تلغي كل القضايا لبعد شهر

أسيل بشهقه :  شهر .. شهر ياوسيم انت عملت كده ليه 

وسيم: اي حرام اخطف  مع مراتي حبيبتي  ونهرب من الشغل لمكان هادي لوحدنا.

أسيل : انت بتعمل كده ليه ..

وسيم : عشان اللي حصل لينا الفتره اللي فاتت صعب جدا ومش هنعرف نتخطاه الا لما نكون مع بعض وجمب بعض انا عارف انك زعلانه اكتر مني عشان هو كان جواكي وكنتي حاسه بيه.. أسيل صدقيني ربنا زي ما كرمنا المره دي وحصل حمل هيكرمنا تاني لكن هيكملها ربنا ويفرحنا عشان هو كريم واحنا نستاهل كرمه..

أسيل : بس انا مش هرتاح لحد مااعرف اللي عمل كده ..

وسيم : بلاش تفكري بالحكايه دي وخفي بسرعه عشان ورانا شغل جامد عشان نعوض اللي خسرناه

أسيل :  مش فاهم

وسيم باس جمب شفايفها وقال بابتسامه:  انتي فاهمه بس بتستعبطي .

أسيل بتهرب : طب اروح احضر حاجتي..

وسيم: استنى هجي اساعدك وكمل بضحكه:  انا فاضيلك لحد ماتزهقي مني وتطرديني ..

أسيل كانت بصاله بحب وخوف أنه يكون هو بجد الشخص اللي خسرت ابنها بسببه 


*************

خرج الدكتور من اوضة العمليات وكان تعبان جدا..

جسور : طمني يادكتور...

الدكتور : الحمدلله المدام. والبنوته بخير

فريده :الحمدلله الحمدلله يارب

جسور اتنهد بارتياح 

الدكتور: لكن البنوته هننقلها حضانه لحد ما تكمل الشهر السابع وان شاء الله كل حاجه هتبقى تمام 

جسور: ويسرى  عامله ايه

الدكتور : المدام بخير وهننقلها كمان شويه اوضه عاديه تعرفوا تشوفها ..

جسور : كويس .. وبص لمامته وقال :ماما انتي وايمي وتيا روحوا انا هفضل هنا اخد باللي من بنتي

ايمي بغيره:  هتاخد بالك من بنتك والا من مراتك

جسور: ايمي اي التخريف ده... انتي عارفه كويس طبيعة علاقتي بيسرى اتفضلي امشي دلوقتي

ايمي بعناد : مش ماشيه

جسور بانفعال وخنقه : ايمي ..

ايمى بصت ناحيته بانزعاج ومشيت وهو بص لامه وأخته وقال : الوقت اتأخر ياماما روحوا انتو

لسه فريده هتتكلم تيا اتدخلت : جسور عنده حق ياماما خلينا نمشي ..وفعلا مشيوا وفضل جسور مستني لحد ما خرجت يسرى من اوضة العمليات وكانت نايمه ...

وراح يطمن على بنته كانت صغيره اوووي فضل بأصص لها كتتير وقال انتي ثمرة غلطه وجيتي بوقت غلط ولسه هيكمل كلامه سمع صوت زعيق وصراخ ورح بسرعه وكانت يسرى  وهي بتعيط :عاوزه بنتي. 

جسور : في ايه 

يسرى : بنتي وديت بنتي فين ياجسور ..

جسور : بنتك بخير بس هما دخلوها الحضانه

يسرى : ماليش دعوه عاوزه اشوفها ..

جسور بص للممرضات :  ممكن تسيبونا لوحدنا ..وفعلا خرجوا وسابوهم

جسور: بتسألي عن بنتك ليه مش انتي اللي خدتي دوى عشان تسقطي..

يسرى بصدمه : انت بتقول ايه انا مش ممكن اعمل كده..

جسور : اششششش صوتك ميعلاش وبنتك هتشوفيها بكرى مش هتطير. وخرج وسابها وهو بيقول للدكتور : المدام حالتها صعبه ياريت تدوها حاجه تهديها للصبح ...

بعد مرور شهرين .. يوم الفرح كان البيت كله بيجهز للفرح ..

وجسور في مكتبه دخل عليه اشرف 

اشرف : لسه مصر عالجوازه دي 

جسور بغير الموضوع : الا قولي يااشرف انت كنت بتعمل ايه في كليه تيا 

اشرف اتوتر وقال : انا ...انا ..

جسور : انت عارف انا بعزك قد ايه يااشرف مش كده..

اشرف ....

جسور : لكن مرواحك لأختي عالكليه وانك تضرب خطيبها السابق بالشكل ده مش حلو لا بحقك ولا بحق اختي والا ايه

اشرف : جسور هو كان بيحاول يوقفها بالعافيه وانا معرفتش امسك نفسي واتدخلت

جسور بص ناحيته بصه مريبه وقال : انا اختي واثق بيها وهي عارفه كويس ازاي توقف اي حد عند حده ومش محتاجه حد يدافع عنها ويعمل الشوشره دي

اشرف : على فكره انا اعتذرت منها..

جسور: عارف هي بلغتني بكل حاجه لكن انا بصراحه بسأل نفسي اي المشوار اللي يخليك تعدي من جمب كلية تيا خاصه .. وتصادفها كده حاجه مش راضيه تدخل العقل..

اشرف : بحرج انا .. ولسه هيتكلم نده على جسور حد من العمال عشان يخرج الجنينه ويشوف تحضيرات الفرح...وفعلا جسور سابه وخرج ...

كانت يسرى واقفه في الشرفه بتتفرج على التحضيرات وشافت جسور وهي بين العمال وبيشرف عليهم خدت فونها واتصلت اول ماشاف نمرتها عينه جت عالشرفه وشافها واقفه وبتبصله.

جسور رد عليها : ايوا ...

يسرى : بنتك عايزاك ...

جسور برفعة حاجب : بنتي عايزاني 

يسرى : فريده الصغيره بتقول عايزاه اشوف بابا ..

جسور ضحك وهو بيطلع الدرج بسرعه فتح الباب وكانت واقفه متسنياه اول ما دخل قال : هي فريده عرفت تتكلم امتى ياياسو

يسرى رفعت كتافها بدلال وقالت :هي قالت بابا وحشني وعايزا اشوفه 

كانت الأوضه مليانه عطر يسرى المفضل 

جسور قرب ليها وحاوط خصرها وهو بيقول: هي فريده موحشتهاش الا النهارده..

يسرى لعبت في زراير قميصه بدلال قالت : مش عارفه اسألها.. 

جسور باس رقبتها وهي أول مره متحاولش تبعده عنها لكن ...

يتبع.......

الرواية كامله من( هنا )

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات