رواية قلوب عذبها الحب الفصل الثامن 8 بقلم جنات بدر
رواية قلوب عذبها الحب الفصل الثامن 8
البارت التامن،
~في غرفة منتصر،،
نورتي غرفتك يابت سعد قصدي غرفة سيدك يلا قربي اهنه قلعيني الجزمه
خلود بغضب،،
ليه كنت مشلول ياك
منتصر وقف بغضب وقرب منها وقلم قوي نزل على كف ايده
خلود خبت وجهها بايدها بخوف منه،
~اهدي ياحلوه دي ناموسه وضربتها ماتبقيش خرعه عاد و لو مش قد العب مع الاسد بلاش تغضبيه عشان ماتعيطتيش في الاخير فاهمه
قال اخر كلمه وهو بيجذ على سنانه بغضب،
ف فاهمه انا هدخل الحمام عشان اغير هدومي
وسابته وجريت على الحمام بخوف
ابتسم بسخريه وقال عيله جبانه اللي مامشيتك علي العجين ماتخلبطهوش مابقاش اسمي منتصر
وبعد فتره طلعت خلود بتوتر وقالت، اتفضل فكلي الزفت ده انا بقالي ساعة ومش عارفه
منتصر بصدمه بتقولي عليه زفت وبقي يلف حولين منها ويقول هي فين انا مش شايفه دي
خلود بغباء هيك ايه في حاجه رايحه منك
-الانوثة اللي بيتحدتو عنها دي مش شايفها فيكي
خلود هتخلص في الليله دي عاد ولا هقعد اكديه كيف عروسة المولد
منتصر وهو بيفك الفستان، ياريت كنتي كيف عروسة المولد ياحزينه اهو كان اهون يلاه خشي غيري بسرعه وتعالي
~اجي فين ان شاءلله انتي عايز مني ايه أصلاً
~هحكيلك على حرب ست اكتوبر وكمان على حفر قناة السويس
~حد قالك اني جاهله مارحتش مدرسه دهن انا كنت اشطر واحده في التاريخ مش محتاجه انك تحكيلي
وسابته ومشيت
خبط ايده على وشه، يابوي شكلهم ضحكو عليا و جوزوني واحده هبله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت رحيل بتكلم سلمى،
عملتي ايه يا سلمي اتقدملك الشخص اللي بتقولي عليه
سلمي بدموع وقهر ابوي رفضه يا رحيل وهيجوزني واحد اكبر منه بس عشان الفلوس انا مستحيل اقول بالوضع ديه انا يامه اهرب مع عثمان يامه اموت حالي واريح ابوي
رحيل، اهدي بس وكل حاجه هتكون بخير
~هتكون بخير ازي والفرح هيتحدد خلاص يارحيل انا مش عايزه اتجوز غير عثمان غير اكديه اموت حالي
~اهدي ياسلمى ربنا يقدم اللي في الخير اش ضمنك انو عثمان بيحبك أصلاً يمكن بيضحك عليكي
~يضحك عليا كيف يارحيل ده نعم الادب والاخلاق بس ابوي باصص انو محلتوش حاجه وانو واحدني بس بردو عنده مميزات بيدرس ومعتمد على نفسه وانا مش قادره اعرض ابوي،
~رحيل خلاص اهدي بلاش عيط انا بكره ان شاءلله بعد ماتيجي الصباحية هحوج عنديكم ونتكلم
وفصلت معاها، وبقيت تفكر في جاد وتصرفاته وقت الجامعه،
يوووه عاد يارحيل لسه بتفكري فيه اذا كان هو نسيكي ومبقيش يحاول يوصلك تاني عشان مابقيش ليكي لازمه حداه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طلعت خلود كانت لبسه عبايه بنص كم، منتصر بصدمه، ايه الهباب ده ومسك العبايه باطرف اصابعه
،، ايه عبايه بنص كم مش عجبك ياك
~انتي محدش قالك من نسوان عيلتكم اللي تتحرق الواحده بتلبس ايه في يوم زي ده فين الهشتك بشتك ياختي امال عروسه كيف
~بص انا مش بحب الحديت المعقده اللي مش مفهوم ده هروح انام عشان اكيد يعني لازم اصحى بدري
، يشندلك ياحزينه بت انتي عبيطه ولا بتدعي العبط انتي ناسيه ستي قالت ايه من شويه، وانا من حقي اطمن على اللى هتشيل اسمي
خلود قالت بخوف، انت هتعمل ايه يعني مش فاهمه ستك عايزه ايه بس اللي اعرفه انها بتكرهني وهتسقيني المر
منتصر قرب منها ــــــــــ ده اللي لازم يحصل ياحلوه
خلود رفعت ايدها تضربه مسك ايدها ولواها وراء ضهرها.....
، لا بقا يابت سعد انتي مصره تطلعي منتصر الوحش انا عامل اعدي عشان ما تخافيش مني لكن عقلك يوزك بس ترفعي صوتك في وشي هقطع لسانك مابالك يدك شكلك مستغنيه عن نفسك انا مش نبهتك قبل اكديه شكلك بتنسي
خلود بوجع والدموع اتحجرت في عينها،، سيب يدي هتتكسر في يدك خلاص مش هعمل اكديه تاني
منتصر سابها بغضب،، حورمه سو تصدي النفس غوري اتخمدي
ـــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم الصبح نزلت خلود بدري،،،،
وصبحت على الجميع ـ،،،
رحيل، نزله ليه بدري يا مرات اخوي انتي عروسه المفروض مش تنزلي
فوزيه بغضب، اكتمي انتي بلاش مش تنزل امال مين اللي هيعمل شغل البيت ده ولا هي جايه تاكل وتنام
رحيل، ياجدتي انا قصدي هي في شهر العسل
فوزيه، عسل اسود ومنيل على راس اللي جابوها، امال فين يابت المنديل ولا يكونش عامله حاجه غلط وحفيدي الخايب عيستر عليكي
منتصر بغضب، ستي انتي ايه اللي بتقوليه ده مراتي خط احمر ما اسمحش لي حد يجيب سيرتها
فوزيه،، هو انا قولت حاجه غلط انا عايزة اطمن على اللي هتكون ام عيالك
منتصر حضن خلود من كتفها،،، اطمني قوي ياستي مراتي مفيش انضف منيها وكفايه بقا انا زوجها اللي عارف اكديه وميهمنيش حد يعرف عشان محدش هيدخل في أسرارنا احنا الاتنين واطمني عيالي هيكون عندهم اعظم ام
فوزيه بغضب،، احتشم انت الحياء مات من وشك دي اكيد سحرلك سحر اسود عمي علي عينيك
عبله، احب على يدك يامرات عمي خلاص احنا ساعة اصتبحها، وانت ياولدي خد مراتك واطلع فوق وهبعتلك الفطور مع خيتك
~تعيش يدك ياست الكل ربنا يخليكي لينا، واخد خلود ومشي وهو لسه حضنها
فوزيه،،، ده بيعندني دي مش تصرّفات واحد طبيعي ده اكيد معمولو عمل
عبله،،، يامرات عمي صدقنا ما المياة رجعت لي مجريها سيبي البنيه في حالها
~رجعت المياه بس مياة عكره ماتصلحش لي الشرب والبت دي جات غلطه في بيتنا
عبله بضيق، عن اذنك يامرات عمي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة منتصر، دخلو الغرفه، خلود بدموع،
شكرا شكرا انك دفعت عني
~انتي مرتي وكرامتي من كرامتك يعني اي حد هيقلك يعتبر قلني انا، يعني انا بعمل اكديه عشان كرامتي مش عشقان عيونك
خبطط رحيل، منتصر ادخلي يارحيل،
~الفطور يا عريس يالي مسحورلك
منتصر ضحك، وخلود بتبص عليه
حتى انتي كمان يابت ابوي كفايه ستك
رحيل بضحك، لا اكديه انت مسحور فعلاً ولازم نشوفلك شيخ
منتصر خدها في حضنه وقال بحنان، بقالي فتره مش شايف ضحكتك الحلوة دي ايوه اكديه ارجعي خيتي اللي اعرفها
رحيل، ربنا يخليك ليا ياخوي وميحرمنيش منك شد حيلك بقا عايزه عيل يقولي ياعمتو
منتصر، انتي عايزة تكبري روحك بدري خليكي دلوعه اكديه
رحيل بصت على خلود كانت وقفه بحزن شدتها هي كمان، مالك ياخلود حساكي حزينه في عروسه تزعل يوم صباحيتها
خلود بدموع، معنديش اخ عشان اشوف الحنان والدلع ده معاه
رحيل رجعت لي وراء وبقيت خلود في حضن منتصر،
معاكي زوجك حنية العالم كله فيه هيكون اخوكي وابوكي وزوجك وكل دنيتك
وسبتهم ومشيت،،،،
ـــــــــــــــــــــــــــ
في الضهريه كانو اهل خلود وصلو بالصباحيه،
عند الستات كانو كلهم مجتمعين وباين على فوزيه الغضب،،
زينات قربت من رحيل،،،
انتي رحيل يابتي صح
~ايوه انا ياخاله تحت امرك
،، انا زينات ام جاد طمنيني عنك انتي زينه وليه لابسه نقاب واحنا كلنا ستات
~انا الحمدلله بخير ياخاله، انا مرتاحه في لبسي
زينات مسكت ايدها ووضعت فيها الورقه،،،
دي حاجه تخصك يابتي وربنا يسعدك
ميرفت،،طمنيني عليكي ياخلود انتي كويسه بيعملوكي زين يابتي
~ياامي انا بخير الحمدلله ماتعوليش همي انتي وخلي بالك من نفسك انتي
خلص اليوم وعلى المنشاوي اخدت وجبها ومشيت،
في غرفة رحيل كانت مسك الورقه بتوتر ومتردد تفتحها وتشوف ايه المكتوب فيها، وفعلا مسكت الورقه وبدات تقراها،،،، يتبع بقلمي جنات بدر
رواية قلوب عذبها الحب
يتبع
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية قلوب عذبها الحب )