📁

رواية مغامرات عائليه الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبه

رواية مغامرات عائليه الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبه

رواية مغامرات عائليه الفصل السابعى7

 زياد باستخفاف : طب ايه العقاب يا جدي ؟ 


عبد الله : من بكرا كلكو هتلبسو الجلابيات و تنزلو الارض تشتغلو لمدة اسبوع كامل و الي هيهرب هسود عيشته 


تميم بصدمة : نعم ؟! انا ورايا شغل و فرحي بعد كام يوم .. ازاي عايزني انزل اشتغل بالارض 


عبد الله بحزم : كلكو هتنزلو شباب و بنات … انا مشيت كل العمال و انتو الي هتشتغلو مكانهم الاسبوع ده و اعتقد ده عقاب بسيط مقابل الي عملتوه ده غير بقا انكو بهدلتو الارض … و عهد الله الي هيفكر يزوغ لاكون مسففه التراب 


دينا باعترض : بس الشغل للرجالة و احنا بنات ما نقدرش ننزل نشتغل 


عبد الله : انا قولت كلمة و مش هرجع فيها .. هتزلو الصبح بدري و مفيش حد هيعتب البيت ده الا لما تغيب الشمس 


فريدة بتوسل : يا جدو انا كدة بشترتي هتتحرق و هتعب و انا فرحي بعد شهر .. ارجوك بلاش العقاب ده 


عبد الله : انتي و حبيبة مش هتنزلو .. الكلام ده موجه للرمم دول 


لارا : و الله و اشمعنا هيا و حبيبة بس ؟ 


عبد الله : عشان دي فرحها قرب .. و حبيبة تعبانة و هتتعب اكتر لو نزلت معاكو .. و بعدين دول بالذات ما بيعملوش كدة من دماغهم اكيد انتو الي ضحكتو عليهم 


تميم : طب منا كمان عريس ايه التحيز ده ؟! 


عبد الله : العقاب ده مخصوص عشانك يمكن تتلم و تعقل شوية .. و انت يا مصطفى امسك العلبة دي و لملي موبايلاتهم .. انتو محرومين منها لغاية ما فترة العقوبة تنتهي 


حلا بضحك : ايه شغل العيال ده يا جدو .. احنا كبرنا على الكلام ده 


عبد الله بحدة  : كل ما هتكترو بالكلام هزيد العقوبة .. و هنشوف بقا لو هتستحملو تقعدو ساعتين زمن من غير الموبايل … حاولو استغلو النهاردة عشان جايكم ايام سودة 


غادة برجاء : جدو .. ما تقساش علينا كدة .. خلي الرجالة تشتغل في الارض و احنا نبقى ننضف البيت .. ابوس ايدك ارحمنا الدنيا حر برا و في حشرات كتير 


عبد الله :  الي قولته هيتنفذ عشان تاني مرة تبقو تفكرو قبل ما تتجننو … يلا غورو من وشي 


خرجو جميعا و هم غاضبون و صعدت فريدة بسرعة لتخبر حبيبة 


فارس بضحك : ياااه ده جدو طلع ما بيرحمش و قلبه ميت ..  ده علم علينا كلنا 


زياد بحدة : اموت و اعرف هو منين عرف الي عملناه 


حلا : مهو يا اما فريدة او حبيبة … اشمعنا هم الي معفيين بس ؟! 


دينا : مستحيل حبيبة مش هتقول و فريدة كانت معايا من الصبح 


لارا : اومال مين الي قاله 


كارما : مش يمكن انتي ؟ انا عارفاكي ما بيتبلش في بوقك فولة 


لارا : اخرسي يا كارما و الله شكلك انتي الي عملتيها


غادة : بس بقا .. هنعمل ايه بالعقاب ده ؟ انا لو نزلت معاكو هيجرالي حاجة .. الغيط ملان حشرات 


فارس : هتلبسي الجلابية و تنزلي معانا يا مدموزيل  


تميم بضيق : هروح الحق اخد اجازة قبل ما اترفد من الشغل .. و الله لما اعرف بس الخاين الي قاله ما هرحمه 


زياد بغيظ : و ديني لاكون مطلع زمارة رقبته 


اوس : طب امشي قدامي الحق انت برضو كمل شغلك قبل ما تنزل بكرا 


زياد : ع اساس انك مش نازل معايا ؟!.. و الله لاصورك و ابعتها للموظفين بتوعك يشوفو مديرهم الكلاس ازاي بقا فلاح 


اوس : هبقى فخور جدا لو عملت كدة .. ما تنساش اصلك يا زياد احنا صعايدة اباً عن جد


زياد : ما بلاش كلام النشرة ده .. هروح الحق انام انا 


اوس : قولت امشي قدامي يلا  


زياد : حاضر ما تزوقش بس 


***************************


دينا : يا حلا فوقي بقا بقالك من الصبح نايمة 


دفعت حلا الغطاء بعنف 


حلا بغضب : اقوم اعمل ايه مثلا ؟! جدو اخد الايباد و الموبايل … و بكرا عندنا شغل عايزة ارتاح شوية


دينا : طب انزلي اتعشي على الاقل ؟ 


حلا بغيظ و هي تنظر لحبيبة : شايفاكي اتحسنتي .. هو جدو ما خدش موبايلك ليه ؟ 


حبيبة : و الله انا مش معاقبة زيكو .. جدو قالي ارتاح و ما اشغلش بالي 


دينا : اهو دلعك ده فادك بحاجة … قومو يلا ننزل نتعشى يمكن جدو يحرمنا الاكل بكرا ما تعرفوش دماغه ده بتوديه فين 


حبيبة : انا مش نازلة .. انزلو انتو 


حلا : طبعا لازم تمثلي انك عيانة عشان ما تروحيش معانا .. و الله شكلك انتي الي قولتيله 


حبيبة : حلا اخرسي .. اكيد ما قولتلوش حاجة .. و بعدين انا مش بمثل بس ماما ادتني دوا و اتحسنت عليه 


دينا : طب خلاص بقا اتلمو .. انزلي يا حلا اطفحي 


حبيبة : و ايه بالنسبة للدايت الي عملتيه عشان فريدة يختي ؟ مش قولنا مفيش عشا ؟ 


دينا : فريدة نايمة مش هتعرف اننا بناكل من وراها 


حبيبة : ندلة اوي .. على فكرة اوس قالي على عمايلك يا زبالة وديني لاوريكي بس افوق شوية 


دينا باستغراب : عمايل ايه ؟ 


حبيبة بغيظ : اه مش فاكرة يعني ؟ اه يا حرامية انتي كنتي بتضحكي عليا و بتسرقي الحاجات الي بيبعتهالي اوس معاكي 


دينا بابتسامة : ايوة دي عمولة يعني .. خلي قلبك ابيض ده انا الملاك الحارس 


حبيبة  : اطلعي برا يلا عايزة انام 


خرجت دينا مع حلا تزامنا مع دخول اوس 


اقترب منها و جلس بجانبها و هي تبتسم له بنعومة 


مد يده على شعرها و ملس برفق 


اوس : طمنيني عليكي يا حبيتي .. اتحسنتي ؟ 


هزت رأسها بهدوء مع ابتسامة مشرقة 


قرب منها و طبع قبلة رقيقة على رأسها 


حبيبة : انت بجد هتنزل تشتغل معاهم في الغيط ؟ 


اوس بابتسامة : اممم .. ما اقدرش ازعل جدي 


***********************


في المساء 


ايهاب : هما عملو ايه عشان تعاقبهم كدة ؟! 


عبد الله :  دي حاجة خاصة بيني و بين احفادي محدش ليه دعوة 


عدنان : ما احفادك دول احنا الي مخلفينهم .. لو عملو حاجة كدة و لا كدة قولنا نبقى نأدبهم 


عبد الله : طول ما انا عايش انا الي بعاقب .. ما تفتكرش انك كبرت عشان بقى عندك تلات شحوطة 


حسين بضحك : ربنا يديك الصحة يعمي .. ده اولاده على وش جواز 


دلف الشباب سويا عابسين و مصطفين وراء بعضهم البعض و كان اولهم تميم … جلسو مرة واحدة كأنهم عساكر 


سعاد بابتسامة : مالكم مقموصين كدة ليه ؟ 


مصطفى : جدو عاقبنا كلنا يا طنط و خد موبايلاتنا 


سحر : تستاهلو .. اكيد عملتو حاجة غلط 


خديجة : عملت ايه يا فارس انت و اخواتك ؟ 


فارس : خلي جدو يقولك


عبد الله : اخرس خالص انت .. قولت محدش ليه دعوة  اسكتو بقا 


عدنان : فين اوس و زياد  ؟ 


فارس بخبث : اوس اكيد عند الحتة بتاعته و زياد بيراقبلهم 


حلا : فارس اخرس .. ما تصدقوهوش حبيبة نايمة يا جدو 


دينا : اوس و زياد بيشتغلو باوضتهم


عبد الله بحدة : و انا مش قولت تلم موبايلاتهم يا مصطفى 


مصطفى : مهما بيشتغلو على اللابتوب .. و بعدين ما اوس معاه موبايل تاني للشغل .. ده انا لما طلبته منه اداني علقة محترمة 


عبد الله : اطلع قولهم يقفلو الزفت و يجو يقعدو معانا 


مصطفى : حاضرر


بعد دقائق نزل زياد 


عبد الله : فين اوس ؟ 


زياد : نام من شوية 


عبد الله : ليه نام بدري كدة الساعة لسا 8 


زياد : مهو ما نامش من امبارح من خوفه على حبيبة …. طبيعي يتعب 


حلا  : جدو حضرتك ليه مصمم اننا  نجتمع كدة كل يوم .. كل واحد فينا وراه مليون حاجة يعملها .. طب ادينا موبايلاتنا على الاقل نتسلى شوية و احنا قاعدين 


عبد الله : لما تكبرو و تعجزو هتفهمو انا ليه بعمل كدة … و الموبايلات دي من النهاردة ممنوع تشيلوها في القعدة ايه رايك بقا ؟ 


حلا باعتراض : ايييه ؟ حضرتك قولت لما فترة العقوبة تنتهي هترجعها 


عبد الله : اه هرجعها بس بالقعدة دي مفيش موبايلات 


غادة : جدو انا بجد مصدومة فيك .. ده انت احن واحد علينا في العيلة دي .. احن من امي شخصيا .. ايه الي قلبك علينا و قسى قلبك 


ايهاب بحدة : غادة اتلمي و اتكلمي عدل 


عبد الله : سيب البنت براحتها .. ايوة يا غادة انا فعلا بدلعكم و واقف بصفكم دايما بس كل حاجة ليها حدود .. لما تغلطو هتتعاقبو و لما تكسرو كلمتي هتتعاقبو برضو و ده من محبتي ليكم .. لما يبقى عندك عيال و احفاد هتفهمي كلامي 


دينا بضحك : على كدة عمرها ما هتفهم 


خولة بحدة : دينا 


دينا : ايه بهزر يما .. ما بتتحملوش هزار ؟! 


**********************


في تمام الساعة السابعة صباحا 


استيقظ فارس بفزع اثر كوب ماء انسكب على وجهه 


خديجة : قوم يلا جدك مستنيك تحت 


فارس : في ايه يما .. حد يصحي حد كدة ؟! 


خديجة : بقالي نص ساعة بصحي فيك .. صحصح يلا .. وراك شغل 


دفع الغطاء بعنف و قال : ربنا ع الظالم .. ايه العيلة دي يا ربي 


خديجة : طب خد الهدوم دي و اجهز بسرعة 


امسك بالجلابية الطويلة مع قطع الملابس الداخلية التابعة لها 


فارس بصدمة : يا انهار اسود .. انا هلبس دووول ؟! 


خديجة بضحك : ايوة .. قوم يلا جدك هيفرمك و يزود العقوبة لو اتأخرت 


قام فارس باتجاه الحمام و ارتدى ملابسه بسرعة 


امسك طرف الجلابية بين اسنانه و نزل بسرعة عن السلم 


شاهدت حلا منظره و انفجرت بالضحك بصوت عالي جدا 


فارس بضحك : ايه رايك يا مزتي ؟ 


حلا بضحك : قمر يا اخواتي … ده انت اتاقلمت بسرعة يالا 


فارس : بس ايه الحلاوة دي يا بت .. الجلابية هتاكل منك حتة 


استدارت و هي تتفحص زيها الجديد .. كانت جلابية نسائية خضراء مطرزة بخيوط ذهبية و تضع وشاح اخضر يغطي جزء من شعرها 


حلا بغرور : انا اصلا الي بحلي اللبس 


اتت دينا و هي ترتدي جلابية نسائية صفراء و تضع كمية كبيرة من الذهب في رقبتها و يديها


دينا  : جدو بيقولو يلا ع الشغل 


حلا بضحك : ايه كل الغوايش دي يا بت .. ده انتي بتشخللي و انتي بتتكلمي حتى 


دينا : اصلي خدت كل دهب ماما و لبسته .. حبيت الجو ده جدا 


فارس : يا رب يضيعو منك .. ده انتي نازلة الغيط يا بت مش رايحة لفرح 


دينا : اتلم يالا .. شكلك زي الفرخة المسلوخة .. روح البس العمة قبل ما جدو يهزقك 


اتجهو جمعيا للغيط و وزع عبد الله عليهم المهام على شكل فرق 


غادة و هي تفك الايشارب : انا تعبت من المشي بس .. هيحصل ايه لما اشتغل 


زياد : اجمدي شوية .. ما تخافيش انا هساعدك 


غادة بضيق : هو جدو ملقيش غيرك يشغلني معاه .. ده انت سمج 


زياد بخبث : ده جدو عارف مصلحتي كويس 


غادة : اقسم بالله لو فكرت تقل ادبك هبعترك .. امشي قدامي يلا 


زياد ببراءة مصطنعة : هو انا عملت حاجة 


تميم بحنق : اشمعنا انا بس الي اشتغل بالزريبة ؟! 


فارس : منا معاك اهو .. اومال بعمل ايه هنا ؟! 


تميم : طب سيب الشيشة و تعالا ساعدني لاحسن اقول لجدي و هو يفرمك 


فارس : لا انا مليش بالتنضيف .. انت الي بتموت بالنضافة استحمل 


تميم بحدة : ما تخلينيش اجبرك تنضفه بلسانك … قوم يلا 


ترك فارس الشيشة و قال بكسل : اممم اعمل ايه يا بيه ؟ 


تميم : امسك الكيس ده و لم الزبالة الي هنا يلا 


التقطه فراس بعدم رضى و بدأ يعمل مع تميم 


دينا و هي تمسك مقص النباتات و تقلمها بغضب : انا ايه الي بهببه ده .. دنا بوظت الدنيا 


حلا بابتسامة : مالك متنرفزة كدة ليه ؟  الجو جميل و ريحة الزرع تجنن 


دينا بتهد.يد : هقوم اقص رقبتك لو اتكلمتي تاني .. اخرسي و اشتغلي من سكات 


كارما بتعب : الدنيا لسا الصبح و انا فرهدت .. ما تيجو نزن على جدو يسامحنا 


لارا : مش هيوافق .. اهو واقف على البلكونة مع السنيورة حبيبة  و بيتشمتو فينا 


كانت لارا ترتدي جلابية طويله عليها  ..تربطها بحزام و تثنيها عليه حتى لا تتعثر 


 دينا بحدة : طب اتكلمي عدل بدل ما اقوم افش كل قهري فيكي 


لارا : مهو اكيد هيا الي قالتله .. بصي بتبص علينا و بتضحك ازاي .. دي مسهوكة و تعرف تعمل كدة 


حلا بغضب : لا انتي بقا عايزة الي يلمك .. تعاليلي هنا 


و شدتها من شعرها و اطاحت بها على الاوض 


كارما بشهقة : جدو شايفنا يا حلا هيعاقبنا تاني 


دفعت دينا حلا عن لارا و قالت : بس بقا منك ليها .. و انتي يا لارا احترمي نفسك بدل ما اسيبها عليكي 


لارا بغضب شديد  : انتو بجد بيئة اوي .. هروح اشتغل بحتة تانية 


دينا : يكون احسن برضو 


ذهبت لارا باتجاه اوس الذي يمسك خرطوم و يروي الزرع 


كانت حبيبة تتابعهم عن البلكونة و هي تلف جسدها ببطانية خفيفة … اتسعت عيناها عندما شاهدت لارا تتجه لاوس و شعرت بالغيرة 


حبيبة : هنزل اسليهم يا جدو 


عبد الله بخبث : ماشي بس ما تقطعيهمش عن الشغل 


حبيبة بسرعة : حاضر 


نزلت و هي تركض بسرعة عالية حتى وصلت الغيط 


كانت تمشي باتجاه اوس بسرعة و لم تنتبه للحجر الذي عرقل سيرها فوقعت على الارض 


تقدم منها مصطفى بسرعة و ساعدها على الوقوف 


مصطفى : مش تلبسي حاجة على مقاسك .. هدومك اتبهدلت 


حبيبة من ورائهم : زنارك وقع يا لارا .. خوديه 


سحبت لارا منها الحزام و قالت : و انتي ايه الي جابك مش على اساس عيانة ؟! 


حبيبة : جاية اطمن على خطيبي .. عندك مانع ؟! 


لارا بغضب : لا 


و تركتها و ذهبت 


اتجهت حبيبة الى اوس و هي تضحك 


كان يرتدي الزي التقليدي و يضع ايربودز في اذنه و يروي الزرع بكل هدوء 


التفت اليها و ابتسم .. انزل السماعات عن اذنه و قال : بتضحكي ليه ؟ 


حبيبة بضحك : اول مرة اشوفك لابس كدة .. بس بجد لايق عليك اوي 


اوس بابتسامة : الله يكرم اصلك … ما تتريقيش عشان هزعل 


حبيبة : لا و الله بتكلم بجد .. شكلك حلو اوي بالجلابية .. بس انت بتسقي الزرع بالخرطوم ليه ؟ جدو بقاله ساعة بيضحك عليك 


اوس : جدك ده لئيم .. ده هو الي قالي اعمل كدة 


حبيبة بضحك : على فكرة هو قالي مش عايز يتعبكم بس قرصة ودن يعني عشان الي عملناه .. لو كان عايز بجد يتعبكم كان خلاكم تشتغلو جوا الغيط مش ع الاطراف 


اوس : اممم .. عارفه .. المهم انتي قوليلي اتحسنتي ؟ 


حبيبة : ايوة .. بس حاسة جسمي مقشعر .. الدنيا حر و لافة بطانية بس برضو سقعانة 


سحبها الى حضنه و هي تمسكت به .. تابعت المناظر امامها بابتسامة 


مصطفى : ايه المحن ده .. مش هنا الحركات دي .. ع الاقل احترمو ان في سنجل معاكم 


وجه اوس خرطوم المياه على مصطفى الذي حاول تغطية نفسه 


مصطفى بصراخ : بس يا رخم .. هدومي اتبلت  


اطلقت حبيبة ضحكة عالية و هي لازالت تحتضن اوس 


حبيبة : تستاهل 


اوس : غور من هنا يلا … روح شوفلك حتة تانية تشتغل بيها


هرب مصطفى بسرعة و جلس تحت شجرة .. اخرج هاتفه و بدأ بتصوير اخيه و هو يضحك و  يقول : انا هوريك يا اوس  


غادة بتعب : انا خلاص تعبت .. قطف انت الباقي 


زياد : انتي هتستعبطي ؟ منا الي قطفت كل دول 


غادة : ما انت الراجل 


زياد : و الله ؟! مش على اساس الست زي الراجل بالزبط ؟ فين جو حقوق المرأة الي قرفتونا بيه انتي و حلا ؟! 


غادة : مش هرد عليك 


زياد : طبعا عشان غلطانة 


غادة : لا عشان مش عايزة اتناقش مع واحد زيك 


قامت لتذهب و لكنه سحبها سريعا حتى جلست بجانبه على الارض 


غادة بغضب : انت اتجننت ؟ 


زياد : اقعدي خلصي شغل 


غادة : مش عايزة اشتغل معاك 


زياد : بس جدي قال تشتغلي معايا 


غادة بغضب : ده بيني و بين جدي .. انت ملكش دعوة .. ما تتدخلش بيا 


زياد : بس انا بحبك ……… يتبع 


مغامرات عائلية 


همس كاتبة

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية مغامرات عائليه )

رواية مغامرات عائليه الفصل الثامن 8

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات