رواية قلوب عذبها الحب الفصل السابع 7 بقلم جنات بدر
رواية قلوب عذبها الحب الفصل السابع 7
جاد انا طالب يد حفيدتك لي الزواج وبكديه هيزيد المحبه بينا
فارس ضربه بالبوكس بغضب،،، الكل اتخض وانصدم وفارس رجع مسك جاد من هدوم
انت بتقول ايه ياحيلتها قسما بالله لو تجيب سيرة حاجه تخص فارس الجنايني لااكون متويك مطرحك ولا يرفلي جفن
شعبان بغضب، فارس سيبه هو اكيد مش خابر انو هي خطيبتك همله عاد
جاد بصدمة،
مخطوبه بس هي وبعدين سكت ادرق انو بكلامه هيخرب الدنيا
شعبان
شوف ياولدي انا لوحدي حفيدتي مش قايل عليها ولد عمها كانت هتكون من نصيبك انت
جاد بهدوء عكس اللي جوه،
انا محقوق ليك مكنتش اعرف وانا كان غرضي شريف مش قصدي حاجه
الشيخ رضوان،
خلاص ياولدي حوصل مفيش حاجه حوصلت يلا عاد الماذون قعد مستني بلاش ناخر الفرحه
منتصر، بعد اذن الجميع هو انا مش يحق ليا اشوف العروسة قبل كتب الكتاب ولو مره ياشيخ رضوان
الشيخ رضوان،
حق ياولدي انك تشوفه مره
سعيد، جاد خد منتصر جوه عشان يشوف بت عمك
جاد اتفضل استريح اهنه وانا هجيب خلود وجاي
وبعد فتره كان جاد وخلود وقفه وراء منه
دخلي يا خلود ده بعد كام دقيقه هيكون زوجك
دخلت خلود وجاد كان وقف برا
منتصر بص عليها بصدمه وهي كمان كانت مصدومه
يعني انتي اللي هتكوني مرتي حلو قوي ده انا لو رافض هقبل بس عشان بينا طار ولازم يخلص ياحلوه جهزي حالك
وسابها ومشي
في المجلس،،
الشيخ رضوان نقول مبروك ياولدي
منتصر، على خيرة الله ياشيخ
وبداو في كتب الكتاب
المأذون خلص بدات الزغريط وتفريح بضرب النار
والكل بدا يهني بعض، كان جاد بيص لي فارس بغضب ومكنش طايق القعده وسابهم ومشي
خلصت الليله
في بيت الجنايني كان الكل متجمع
منتصر جدي هو انت وفقت ليه على حديت فارس انو رحيل مخطوبه ليه لما جاد طلب يدها
رحيل نظرت ليهم بصدمه
فارس بغضب، وانت مفكر انو هسمح لي الحقير ده يكون زوج رحيل وبعدين يا منتصر هو انا مالقش برحيل ولا ايه ولا يكونش جهل ده حتى انا مهندس
قاسم فارس بلاش غضب انت ليه ديما الغضب متملك فيك انت انسان متحور وانا مستحيل اقبلك زوج لي اختي
انا انسان متهور امال عايز تحط يدك في يد اللي كان عايز يخلص عليها صح اكديه وبعدين انت مين عشان تكرر
شعبان بغضب، عال العال ما كل واحد منكم يسحب سلاح على التاني عشان محدش بقي عامل احترام لي حد
قاسم بغضب، وانت مش شايف ياجدي البني ادم ده انا مستحيل اقبل يكون زوج اختي مستحيل
فوزيه، بغضب والبت ملهاش غير ابن عمها وكمان ابن عمها ابدئ من الغريب اقفلو على السيره دي عاد
رحيل مشيت من بينهم وبقيت تعيط في غرفتها
انا مش عارفه قلبي وجعني ليه اكديه ليه حاسه اني غريبه وبقيت ضايعه
جاد كان قعد عند عثمان،،
عثمان اعذرني يا جاد مقدرتش اجي ازورك وانت منصاب كان عندي كام شغله
جاد مش هتفرق كتيرر قوي ياعثمان ياريت كنت متت كان احسن
عثمان بعيد الشر عنك ياخوي بتقول ليه اكديه مش الموضوع اتحل وتم الصلح بين العيلتين
تم الصلح والدنيا تمام بس انا مش تمام خالص ياعثمان حاسس اني غريب ومش عارف حد اهنه
حصل ايه بس ياجاد اللي يشوفك وانت رجع البلد مايشوفكش دلوقيت المهم عملت ايه في موضوع الزواج
ماهو ده اللي وجع قلبي ياعثمان رحيل طلعت من نفس عيلة الجنايني وانا كمان صوبتها بيدي دي واحتمال كانت تفارق الدنيا بسببي
طيب اهدي وقولي حصل ايه ياجاد انا مش فاهم حاجه
جاد قال ليه كل اللي حصل
عثمان ياوقع غبره وكمان طلعت مخطوبه وكمان انت كنت بتحدتها ياجاد وفي بينكم تواصل
جاد بحزن، بالله عليك ياعثمان مش وقت جلدك انت كمان عشان قلبي اللي في مكفيه انا جاي فضفض وياك شويه وبعدين انا ماغلطش وياها كان الحديت بينا عادي مفهوش اي حاجه حرام انا بس طلبت رقم ابوها عشان انقدم ليها مكنتش اعرف انو بين د،، م
عثمان، انسى ياجاد هي دلوقيت مخطوبه مالكش دعوه بيها كانك معرفتهاش
جاد غضب بس هي مش مخطوبه ياعثمان لوكانت فعلاً مخطوبه لي فارس كانت قالتلي من البدايه انا مش عارف اعمل ايه بس اللي اعرفه انو رحيل ليا انا وبس
انساها ياجاد هي مش ليك انتو ماصدقتو انكم نهيتو العدواه اللي بينكم بلاش تعك الدنيا
جاد بوجع، بحبها ياعثمان مش رايد غيرها انت مجرب العشق وعارف
عثمان عارف ياجاد انا بقالي خمس سنين بعشقها وخايف تضيع مني انا هروح اتقدم ليها ان شاءلله وبعد التخرج هتجوزها وتبقا حلالي
جاد بحزن انا بس عايز اوصل لي رحيل افهمها انو انا كنت زيها معرفش العداوة اللي بينا
عثمان مش بكره فرح بت عمك يعني اكيد هتروحو هناك حاول تكلمها وتفهمها الحقيقه
جاد وقف ان شاءلله اللي فيه الخير يقدمه ربنا تصبح على خير
عثمان خليك بايت معايا انت ماعارف اني وحدني
معلش هيقلقو عليا في البيت سلام
جاد رجع البيت،
سعيد ممكن افهم ايه اللي هببته ده وسط النااس
انا قولت حاجه غلط ياجدي انا طلبت يد حفيدته بنية محبة العيلتين اش دراني انو الهمجي ده خطبها وبعدين الموضوع عادى على خير ولو وجودي مضايقك بعد فرح خلود همشي ارجع القاهر احسن
ومشي
سعيد انا مش عارف الطور ده دماغك طلعه نشفه اكديه لمين
رؤوف، سببه ياابوي اكيد في حاجه مضايقه وبعدين انت خابر الجيل الجديد مش زي جيلنا
سعيد ربنا يصلح حاله انا هعوز منيه ايه غير يكون زين وبخير
اشرقت شمس الصباح وبدات اجوا الفرح والدنيا دوشه في كل مكان
كان منتصر بيلبس قاسم بفرحه
ايوه بقا يا عرسنا البدلة هتاكل منك حته والا الابتسامة الحلوه دي شكلها العروسه عجبتك على اكديه حلوه
منتصر بغضب، احترم حالك دي مرات اخوك
رحيل وهي بتربط ليه االكرفته، هو مش قصده حاجه اللي يشوفك اول يوم مش يشوفك انهارده وانت مبسوط اكديه
وه يابوي يعني عايزني اكون ازي يوم فرحي ده يوم واحد في العمر
رحيل ربنا يسعد قلبك ياحبيبي ويتم فرحتك بخير
وعقبال مافرح بيكي ياحبيبتي قوليلي مالك مش عجبني حالك انتي زينه
انا زي الفل يا عربس ماتشغلش بالك بيا يلا عشان ماتتاخرش على العروسه
اشتغلت اجواء الفرح والكل مبسوط وكانت كل حاجه جميله وتسحر
والكل من الرجاله بيرقص ومبسوط وكمان عند الستات
وبعد فتره منتصر كان ماسك خلود من ايدها وطلعين السلم
فوزيه، ماتتاخرش ياولدي عايزين نشوف بت المنشاوي بت ولا لع،،،،،، يتبع
روايه قلوب عذبها الحب
بقلمي جنات بدر
يتبع
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية قلوب عذبها الحب )