فصل جديد من رواية أغوار عزيز
الآن
📁

رواية ثريا وحظابط الفصل الأول 1 بقلم سلمى أيمن

رواية ثريا وحظابط عبر روايات الخلاصة بقلم سلمى أيمن

رواية ثريا وحظابط الفصل الأول 1

_انتي يا انسه يا انسه ياللي قدامي


=اي في اي 


_انتي واقفه بالعربيه في نص الطريق مش حطه في حسابك انو في ناس بتسوق غيرك


=كنت هشتري حاجه من سوبر ماركت وهرجع تاني بسرعه


_تروحي موقفه الطريق كله عشان سعدتك تروحي تجيبي حاجه، ما كنتي تركنيها علي جنب، هتخسري حاجه


=ما خلاص حضرتك انت هتعمل حوار علي حاجه مش مستهله، هروح اركنهالك


_انتم اخركم البيت وبالكتير السوق مالكم انتم بالعربيات والحاجات دي طالما مش نافعين فيها


=لااااا.. حضرتك مش عشان سكت مره اعديهالك كل مره والله انسي اللي ورايا كله وافضيلك والم عليك الناس كلهم 


_لحظي كلامك كويس معايا لحسن تندمي


=لي يا اخويا تطلع مين ان شاء الله رئيس ايطاليا ولا  حد من مشاهير وكلكم في الاخر ولا تحصلو تفتحه كشك


_احتراماً لانك بنت ولأن الدنيا ليلة واهلك اكيد مستنينك انا مش هعمل حاجه واتفضلي حضرتك اركبي عربيتك وروحي


=يا مامي خفت اوي تصدق، والله لولا الناس اللي واقفه وملهاش ذنب اني اعطلها  انا مكنتش حليتك انهارده، ماشي


(فتحت باب العربيه وركبت وكان هو شايفها ومستغرب من اللي قلته فقال) 


_فعلاً بنات اخر زمن


(العربيه فضلت واقفه زاي ما هيا متحركتش والعربيات بقت تزمر من كتر ما استنو كتير، صبره خلص ونزل من العربيه بنرفزه وراح عندها) 


_يعني حضرتك وقفتي من شوية عشان تجيبي حاجه من ام سوبر ماركت واقفه دلوقتي لي هيا لعبه حضرتك


=والله انت اللي معندكش صبر حضرتك ما ناس قعده اهي ومستنيه زاي الفل انت المستعجل اوي


_قدامك 3 دقايق لو متحركتيش بالعربية بتاعتك دي انا... 


قاطعته وهيا تقول 


= ده انا اللي هخليك متسواش يا حتة راجل ملكش غير في تهزيق النسوان، مش هيكون اسمي ثريا غير لو خليتك فرجه في كل اللي رايح واللي جاي


= امم طب انزليلي من العربيه دي بقا وتعالي معايا 


_طب لو راجل جرب تفتح باب العربيه وتنزلني


(فتح باب العربيه بكل برود وقبل ما يستوعب لقه سكينه قدام عينيه بي مسافه بعيده شوية بص ليها وكانت بتبصله بكل تحدي ورغم القلق اللي كان جواها الا انها مابينتش ضعفها أبداً، قال ليها وهو معملش اي ردة فعل) 


_انتي متاكده من اللي بتعملي، احسنلك تترجعي علي حاجه انتي مش قدها


=مش هتراجع والخطوه التانيه هتتقسم حتت كده 


(وفي لحظه مسك ايديها ولفها وراه ظهرها، وباليد التانيه سحب السكينه وحطها تحت رقبتها وهمس ليها) 


_اظاهر انك انتي اللي هتتقطعي حتت قبل ما تستوعبي حته، فا اي رايك يا شاطره تاخدي بعضك بعربيتك اللي شكلها فصلت دي وتشوفي نفسك


بلعت ريقها بقلق، وبصتله وابتسمت


=انا مش عارفه حضرتك انت واخد الموضوع جد لي كده علي فكره بقا انا اجدع انسانه تشوفها في حياتك او اقولك روح عند السوبر ماركت هتلاقي راجل عجوز بي شنب اساله تعرف ثريا المكاوي هيقولك اطيب خلق الله تقابله فا متبقاش قفوش اوي كده


نزل السكينه ورمها علي جنب وقالها

_انا مش فاقي دلوقتي وحرفيا جبتيلي صداع انتي والعربيات اللي عامله تدي صوت صوت لحد ما زمرت في دماغي اتفضلي سوقي العربيه 


=استأذنك في حاجه 


_اتفضلي حضرتك لما نشوف اخرتها 


=ينفع تزق العربيه زقه يعني ربنا يديك الصحه والعافية ويجبر في خاطرك ويفتح طريقك


اتنهد بزهق فقال


_تمام اتفضلي


(ركبت العربيه وقفلت الباب وهو راح وقف وراه العربيه وحطط ايده عليها وقبل ما يزق، العربيه اتحركت بسرعه جداً خليته يقع في الارض وهيا طلعت راسها من الازاز العربيه وقالت) 


=ابقي خلي بالك من طريق لأن في ناس بتخطف العيال


وقف في الارض بسرعه وهو باصص ليها بشر وركب عربيته وقال


_ اشوفك بس تاني هخليكي تندمي في اليوم اللي عرفتيني فيه


( رجعت البيت اخيراً دخلت اوضتها وفردت جسمها علي سرير وهيا ماسكه تلفونها، سمعت صوت اللي بيدخل اوضتها وكانت مامتها، قعدت قدمها في سرير فا حضنتها ثريا بحب فا قالت) 

_ عامله اي يا ست الكل اخبارك اي


=الحمدلله يا روحي انتي عامله واخبار شغلك اي ماشي تمام


_كله تمام التمام ولا تشغلي دماغك في حاجه


=ربنا يسر امورك دايما يا حبيبتي.. انا جيبلك خبر حلو ممكن يسعدك


_متقوليش خالتي خلفت العيل السادس مش كده


=خالتك مين بس ده حاجه ليكي انتي 


_عيد ميلادي لسه فاضل عليه شهرين ناوين تحتفلو بيه بدري ولا اي


= عيد ميلاد اي بس... عارفه جارتنا اللي قدمنا 


_ ام فتحي اللي ابنها اتحبس في سجن هو خرج ولا اي وكمان هو ده شئ يخصني في اي


=يابنتي بطلي تقطعيني وسيبيني اكمل كلامي... ام ابراهيم جارتنا فاكره ابنها ابراهيم اللي كان بيجي يلعب معاكي وانتي صغيره ويجبلك.. 


_لخصي ياما ونبي مالو عم ابراهيم ده


=هو دلوقتي ماشاءلله بقا ظابط قد الدنيا وربنا يوفقه في حياته فا مامته بدوره علي عروسه تناسبه وكده 


_عايزاني اساعد مامته يعني اني ادورها علي عروسه طب كنت نفعت نفسي الاول 


=بت انتي متحوريش عليا انا عارفه انك فاهمه معني قصدي اي 


_والله يا امي حاليا انا ببني نفسي عاوزه اعمل حاجات كتيره نفسي جايه عليها اومال انا جايبه عربيه لي عشان اجوز واركنها ولا هو اللي يستعملها 


=طب وفيها اي لو عملتي الاثنين مع بعض 


_ والخلفه وصداع العيال وتنظيف البيت 24 ساعه ونبي يا امي انتي عارفه اللي فيها


=والله ينفع وحتي لو مينفعش ليكي مدة خطوبه مش هتقل عن سنه تكوني عملتي فيها كل اللي نفسك فيه بس عشاني وافقي هيجي هو امه ولو مرتحتلهوش خلاص يجي غيرو


_ماشي يا يما بس زاي ما قولتي لو مرتحتش او مستقبلتهوش يبقا خلاص اتفقنا 


=اتفقنا


(صباح تاني يوم، نزلت من البيت لشغلها وركبت العربية، وحطت هاند فري في ودنها وشغلت اغاني بصوت عالي وفجاءه وقفت العربيه بسرعه بعد ما شافت انو في قطه مرميه في شارع نزلت من العربيه بسرعه وحاولت تحركها بس سمعت صوت وراها وهو بيقول) 


_ يا انسه ياللي حطه العربيه في نص طريق


كانت مش سمعه حاجه بسبب السماعات اللي في ودنها وفضلت بتحاول تقوم القطه، الراجل نزل من العربيه بتاعته بكل عصبيه وراح عندها


_انتي يا انسه بتعملي اي حركي عربيتك من هنا


بصت ليه وشالت سمعه وقالت


=بتقول حاجه حضرتك 


_هو حضرتك طرشه ولا اي بقولك حركي عربيتك من هنا الناس مشغوله


= لولا انك راجل كبير قد ابويا كنت هقولك مين طرشه بس تربيتي متسمحليش اصبر ثانيه


_انا مش فاضي لشغل العيال ده ما تخلصي يا ماما، انتي بتعملي اي


=والله حضرتك زاي ما أنت شايف كده قعده بتشمس شوية وهيكون كتر خيرك لو جبتلي عصير ليمون... حضرتك في قطه نايمه في طريق 


_اجبلها سرير يعني احطها عليه.. حضرتك والله ولا انا فايق ولا ناس دي فايقه فا بعد ازنك خدي عربيتك وتوكلي علي الله


شخص تاني نزل من عربيته بنرفزه وضغط وراح يشوف اي الخناقه، وعرف انها مع بنت وبمجرد ما شافها وهيا شافته


_هو انتي


=هو انت!!

يتبع..

اتمني يعجبكم

رواية ثريا وحظابط الفصل الثاني 2 من هنا

رواية ثريا وحظابط كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات