📁

رواية ليلى وٱسر الفصل الثالث 3 بقلم سلسبيل أحمد

رواية ليلى وٱسر عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد

رواية ليلى وٱسر الفصل الثالث 3

= اسر انا اسفه

_ وبعدين 

= بس 

_ طيب 


دموعي اتجمعت عمره ما كلمني كدا!


 = يعني اية طيب


_ طيب اقولك اية !؟ 


وطلع سجارة تانيه 


حسيت بحنيته ال  بيداريها شدتها منه ورميتها 


زعق فيا جامد _ ليليييي 


اتنفس بسرعه وحاول يهدي 


_ لو سمحتي اخرجي بره !! 


عيطت واتحركت ناحيه الباب بسرعه والنور قطع فجأه 

وقفت مكاني وعيطت بصوت عالي وناديت = خالتو 

قرب عليا و لمس ايدي بهدوء وهوا ساكت بس سامعه انفاسه بيحاول يهدي انا حاسه بيه و كنت ..كنت مطمنه جمبه وانا ماسكه ايده


لحد ما دخلت خالتو  بالكشاف 


- تعالي يا حبيبيتي معرفش اية النيله دي بيصلحوا اية مخلي النور يروح ويجي كدا 


خدت الكشاف الصغير 


= انا هاروح الشقة يا خالتو 

- ياحبيبيتي لا خليكي لحد ما  يجيي  انتي مبتحبيش تقعدي لوحدك في  الضلمه


= لا معلش عايزه انام 


مشيت وانا مكسوره و مرعوبه بس مش قادره اقعد بعد ما قالي . اطلع بره وانا معملتش حاجه 


- عملتلها اية يا حبيبي ليلي عيلة وانت عارف ليه بتزعلها ؟؟؟


_ مزعلتش حد انا 


- دا انا سامعه صوتك من برا ومرضتش اتدخل عشان مقطمش رقبتك قولتلك عاملها كأنها اختك الصغيره ليلي زي الطفله


اتنهد _ المشكله اني عارف يا ماما


- واية خلاك تعمل مشكله فالجامعه  انت عمرك ما اتخانقت مع حد 


_ يعني هيا مقلتلكيش


- اسر اتخانقت ليه من الاول؟


_.........


_ واحد صاحبي كان بيتخانق وكنت بحوش عادي بس الواد ضربني وانا كنت هسكت مش هكبر الموضوع بعدها جت وشتمها قدام الناس ماما انا مكنش عندي .مشكله اضرب انما هي محدش يتكلم عليها ولا حتي

يبصلها تقوم عامله كدا قدام الناس دا جنان.!


-  ليلي عملت كدا عشان اتخضت لما شافتك بتتضرب انت عمرك م اتخانقت او عملت مشاكل بس اعتبرها عيله وغلطت وعلمها وبعدين انت عارف ان هي بتحبك و ملهاش غيرنا بعد ربنا يهديك  قوم هاتها يا اسر عشان زمانها خايفه ربنا يهديك


_ حاضر هروحلها 

.

.

.

.


سمعت الباب بيخبط ودي خبطته عارفها 

= ايوا 

_ تعالي اقعدي هناك 

= لا خليني هنا عادي


_ ماما الى بتقولك علفكره مش انا


اهه يمستفز يبارد يعديم الدم!


= قولها هتنام مشيت وسبته زق الباب ودخل 


وانا قعدت على الكرسي وبحاول امسك دموعي وعصبيتي


_ خلاص خليني انا هنا ولا امشي؟ 


بصتله بلامبالا = لا متخفش انا مبطردش حد 


قرب بهدوء وقعد جمبي

فضلنا ساكتين كتير اوي عيني بدأت تغمض حسيت بأمان جمبة عشان كدا كنت بنام 

_ ليلي 

قولت بنوم = هممم

_ متنميش 

فتحت عيني وبدأت اركز ؟ 

= في اية !


_ متنميش زعلانه


 وبصلي بنظره دايما بشوفها فى عينه نظره الحنيه الى بتجبني الارض ايوا هي والله كرامتي ياناس

خدت  نفس


= مش زعلانه 

_ لا زعلانه 

غمضت عيني تاني = طيب 

_ انتي عارفه انوه مكنش ينفع وان.

قومت وقاطعته


= قولتلك اسفه حصل ولا لاء 


عيني بدات تدمع وهعيط... 

و وانت طردتني وزعقتلي *


 عيطت *

واصلا انا انا معملتش حاجه  لده كله 

ضحك وقرب مسح دموعي


_ طب بس بس خلاص وانتي زي الاطفال كدا انا اسف متعيطش 


صوتي اتهز لاني انفجرت ساكته طول اليوم وماسكه نفسي بالعافيه!


= وكمان بتضحك عليا وانا بعيط 


_ ليلي انا اسف بجد بس انا كنت متعصب او  حاجه اكبر كمان مكنتش شايف قدامي حقك عليا بقي 


بصيتله وللاسف مصدقاه = تنح ورخم وعديم الاحساس 

ابتسملي ومسح دموعي = متزعليش حقك عليا طب

هديت = بتوجعك ؟

_ هي اية 

= الضربة 

_ ضربة مين الى توجعني يا ليلي انتي مشفتيش وش الواد ولا اية دا انا واخد رفد اسبوع 

ضحكت..


= علفكره بقولك اي مضحكنيش 

_ علفكره ضحكتك احلي حاجه في الدنيا

= اسر متزعلش مني انا كمان غلطانه

_ يارتني اقدر للاسف مقدرش 

= بس بتقدر تطرد  حلو هاه و شبيت وشديت ودنه جامد

وخد هنا بتشرب سجاير وربنا لاقول لامك ياااا خال..

حط ايده على بوقي


 _ اخرسي الله يخربيتك مش بشرب كتير كل فين وفين والله يمكن مره فالشهر كمان


= ولا كتير ولا قليل والله العظيم ما هتشرب تاني

_ بت انتي بتحلفي على مين

= عليك عايز حاجه 

_ الاه؟ دا انتي قالبك جايبك

= هات حبايبك 

_ ايه 

= راح وجه 

ضربني  على راسي براحه _ بطلي الكلام دا  

بتتعلميه فين !!!


= من صحابي


- صحابك ايه!! متقوليش الكلام العربجي ده


= هييييي النور جه 

ضحك على هبلي _ هاروح انام انا بقي

= اسر 

_ نعم

= متشربش زفت تاني 

_ متعمليش تصرفات متهوره تاني ؟

= روح على بيتك يالا خالتو بتنادي عليك

ابتسم _ تصبحي على خير 

= وانتي من اهله

.

.

.

.

* تاني يوم * 

طبعا الاستاذ اترفد ومكنش عاوزني اروح بس قولتله اني هبقي مع ملك وفضلت اتحايل عليه فا وافق و وصلني


_ متكلميش مع حد

= حاضر 

_ الموبايل معاكي وتعلي صوته متعملهوش سايلنت

= حاضر

_ و الواد الغتت بتاع الجاكيت دا لو شوفتيه اعملي عاميه بتعرفي

= لاء 

_ بت 

= حاضر اي اوامر تاني؟

_ لا خلصي ورني عليا يا خفيفه

= ربنا عالظالم 

_ سامعك؟!

= ياعم امشي بقي قرفتني

ضحكلي ومشي

دخلت المحاضره  

- كنتي مع المز ووصلك كمان وهوا مرفود الاه الخطوبه امته طب

= ما تتلمي يا ست خطوبه مين احنا اخواط

بصتلي بطرف عينها وبعد ثواني قالت

-ليلي نسيت اقولك كان في بنت بتسأل علي اسر وعايزه رقمه؟

قومت من مكاني = ينهار اسود هي مين دي شاوريلي عليها

فضلت تضحك استوعبت انها بتشتغلني

- جرب نار الغيره يا نشأت

= تصدقي انك مهزقهه اسكتي

- يختاي الدكتور الى طردنا اهو سايلنت بقي

= اتفق جامد

بعد يوم طويل رخم ومليان قرف وممل بسبب الحصص

ههههههه بهزر معاكوا ممل عشان اسر مش موجود

واخيرا خلصت

= اية يلا هنروح

_ لا هنبات 

= يخفه 

_ يا لطافه

= يتناحه 

_ لا مش فالشارع يلا يا ليلي

= لينا بيت يلمنااااا 

_ جدعه

ركبنا العربية  

و وصلنا البيت ولقيت خالتو خارجالي وهي متوتره؟ 

- خدي استني 

= ثواني بس يا خالتو اغير ونبي

- لا تعالي بس عمك جوه

قولنا انا واسر في نفس واحد =  اية ؟! 

_ اية الى جابهم دول يا ماما !

- مش وقته يا اسر 

دخلت وسلمت عليهم وقعدت وسط استغرابي انا واسر وخالتو الى متوتره؟! 

واتكلم عمي..

* من غير حديت كتير هنخش فالموضوع انا جاي اطلب يدك لولد عمك محمد ونخدوكي معانا عالبلد .


دمي شاط هو بيقول اية مش فاهمه اتجوز مين وبلد اية الى اروحها لسه هرد وانا متعصبه ووشي احمر وكنت بغلي حرفيا لقيت اسر سبقني 

_ اولا ليلي مخلصتش جامعتها و


قاطعه محمد

 - براحتها  مستنيها بس تعاود معانا نعملوا الخطوبه هناك فالبلد 

اتكلم اسر بنرفزة_ انا مكملتش كلامي ؟؟ ثانيا هي مخطوبه والله فرصه تانيه بقي! 


انا وخالتو بصينا لبعض بصدمه؟! 

عمي قام وقف * 

وه مخطوبة لمين عاد؟ احنا مبنجوزش بنتنا غير من عيلتنا محدش بيطلع برها وكيف متعرفوناش خبر زي اكده 

وبص لخالتو الى بتبص لاسر بعلامات استفهام

رد عليه ببرود 


_ لاء متخفش مش حد من بره مخطوبة ليا من عليتها ولا مش مالي عينيك و لسه هنعمل الخطوبه ابقوا تعالوا بقي بنعزمكوا اهو

فرحت واتنرفزت اوي وكان شعور غريب جدا! 

اتكلم ابن عمي بكسره- ليلي انتي صوح موافقه عالكلام ده؟ 

بصيت لاسر وانا مدايقه جدا بسبب الموقف الي حطني فيه

= ايوا انا اسفه

- وانت مفكر نفسك من العيله اياك.؟؟

_ اه انا ابن خالتها ومن العيله في مشكله 

قام عمي وقف - يلا بينا يا ولدي وبص لخالتو مبروك يا فاطمه

ومشيوا 


اسر : هوا فى اية بتبصولي كدا ليه

فاطمه : انت اية الى انت عملتة ده

اسر : عملت اية؟

فاطمه: ازاى تتصرف كدا دول مهما كان اهلها ومكنش ينفع تحرجهم بالشكل دا وتعالي هنا مخطوبة ليك ازاى وامته.

اسر : كان لازم اقول كدا دا عايز ياخدها البلد 

فاطمه : كان في مليون طريقة نرفض بيها

اسر : والله بقي دا الى جه فدماغي دلوقتي

فاطمه : انتي ساكته لي يا ليلي اتكلمى!

ليلي : هقول م كفاية الى قالو؟ شكلي عيله عشان يقرر عني


اسر : انتى مدايقه انتي كمان ولا حاجه ؟ ولا ياتري كنتى عايزة تتجوزيه وتسافري في بلد مرحتيهاش غير مره او مرتين هاه متردي؟ 


اتكلمت بزعيق ويمكن دى اول مرة اتعصب كدا عليه 

: اروح فى داهيه اروح فى مصيبه متكلمش بالنيابه عني ابدا ولا تاخدلي قررات زي دي تقدر تقولي لما منتخطبش هقولهم اية؟؟!!!! 


اسر يعصبية : هوا دا الى همك انتى مجنونه عمك ده لو فاكره هيخدك يعيشك زي البني ادمين تبقي بتحلمي انا مش غلطان ولو الموقف اتكرر هقول نفس كلامي ولو مدايقة اوى كدا نعمل خطوبة ومالوا 


_ انت مجنون والله مش طبيعيي

مشيت من الشقة ورزعت الباب ورايا بعصبيه 

- اية الهبل الى انت عملته دا هاه تقدر تفهمني! 

_ ايه انتي عايزاني اوافق عالتخلف الى بيقولوا دا يماما بيقولك تروح البلد وتتحبس هناك بقي وتعيش معاهم ليلي متربيه عليا ايدي وهتفضل معايا ومحدش هيخدها

- بعيد عن الجنان الى بتقوله دا انت مفروض تاخد رأيها وانا على الاقل انا الكبيرة وهي مسؤليتي اوعي تفتكر اني الموقف دا هيعدي يا اسر او هي هتسامحك هي سكتت بس عشان متحرجكش قدامهم ياريت تفهم

ده . سابتني ومشيت وانا مش فاهم عملت اية غلط

روحت خبطت على ليلي ومفتحتش

_ انا بخبط عليها مردتش يا ماما 

- دا اقل واجب والله

_ ممكن تروحي لها؟

- لاء مليش دعوه مش بتتصرف من دماغك اتصرف انت

_ ماما افهميني

- افهم اية 

_ انا .... ماما انا بحبها 

بصتله وهي متفاجئه - بتحبها !

_ بحبها من ساعه ما اتولدت!

- طول عمري اقنعك تخطبها من ساعه أبوها وامها لما كانوا  عايشين وتقولي دى زى اختي؟

_ كنت خايف تطلع مش بتحبني بس لما جت و قعدت قدامنا فالبيت 

وبقيت كل يوم اشوفها مبقتش قادر ابعد ولا اتخيل انها تبعد عني

- لية مريحتش نفسك وقولتلها 

_ مقدرتش ممكن اكون بالنسبالها بديل اخ اب اي حاجه ممكن تطلع مش بتحبني زي ما بحبها واخسرها

- وتفتكر دلوقتي النتيجه هتكون احسن ومش هتخسرها

_ مش عارف انا تعبت يا ماما 

- اتنهدت وطبطبت عليه

 : هاروحلها عشان اهديها ولينا كلام تاني على هدوء يا اسر  

راحت تخبط عليها ولانها عارفه ان هي فا فتحت 

اتفضلي يخالتو 

دخلوا

_ معلش يا حبيبيتي حقك عليا 

_ وانتى ذنبك منتي اتفاجئتي زيك زي 

_ اكيد في سبب خلاه يعمل كدا

_ دا مش مقتنع انوه غلطان حتي

_ ماهو برضو عمك فاجئنا دا مجاش من يوم الدفنه ولا سأل عليكي فجأه كدا عايز يخدك لابنه وتمشي وتسبينا

= لا طبعا أنا كنت هرفض بس مش بالطريقه دي اسر صعبها اوي عليا ومعرفش جاب جرأته دي منين واتكلم كدا دا اسر تافه يا خالتو

(ابننا وقت الجد مش بيشوف قدامه)!

_ مش هقدر ادافع عنه هو غلطان غلط كبير بس خوف عليكي عشان عارف عمك وعشان كدا برضو كلمه بأسلوب شديد 

= عمري ما فهمت ليه في بينا مشاكل بالشكل ده!

_ لان عمك صعيدي وعندهم عادات وتقاليد  كدا ابوكي خالفها لما حب اميره ( مامت ليلي) وجه القاهره استقر فيها

= ماما السبب؟؟ عشان كدا كانوا بيكرهوها 

_ كانوا فاكرين كدا انما ابوكي بيها او من غيرها كان هيستقر فالقاهره عشان شغله هما مش فاهمين دا فاكرين سابهم عشانها

=  ودلوقتي عايز يخدني قال اية مبيتجوزوش من بره

_ دي حقيقه محدش برضو اتجوز من بره غير ابوكي ابتسمتلي ومشيت بأديها على شعري وشكلك هتبقي التانيه يا ليلي 


 

= انا عمري ما حبيت اعمل مشاكل مع حد خصوصا انهم فى الاخر عيلتي بس حتي طريقته صعبه كان بيأمرني اتجوزه مش بيطلب مني !

_ طبعه كدا ربنا يهدي المهم نامي انتي بقي يحبيبيتي عشان الجامعه بتاعتك

سابتني ومشيت وانا فعلا متلخبطه وصوره ابن عمي قدامي وهوا مكسور بسبب اسر معقول  بيحبني طب انا ليه موافقش؟ 

نمت و

تاني يوم صحيت دماغي وجعاني جدا خت برشام صداع ولبست نزلت روحت الجامعه لوحدي لاول مره امشي لوحدي من غير اسر كنت مخضوضه بجد لحد ما اخيرا وصلت وقابلت ملك 

_ اية يابنتي بكلمك من امبارح مش بتردي 

= والله حوارات بطريقه غبيه

_طب تحكيلي بعد المحاضره بقي عشان الدكتور الى طردنا هو الى علينا 

=شكلها هتبقي محاضره عنب

.

.

.

.

.

_ ماما يا ماما

= ايوا 

_ فين ليلي 

= راحت الجامعه 

_ نعم ؟؟؟ نزلت من غير متعرفني!

= والله هي قالتلى ونزلت فى اية

_ هوا العادي انها تروح لوحدها يعني مش فاهم؟؟؟

= هي عيله ولا اية 

_ ماما انتي بتستفزيني ليه هاه!؟

= والله بقي هي حره نزلت لوحدها 

_ ماشي تمام ماشي 

دخل الاوضه  وهوا متنرفز وقال فى سره

ماشي يا ليلي 

*بعد مرور 6 ساعات*

موبايل فاطمه رن

_ الو اية!!!!!! 

_ طب اقفلي يابنتي انا جايه 

اسر سامعها

= في اية يا ماما 

_ ليلي 

بخضه = مالها !

_ صحبتها بتقولي ان اغم عليها فالكليه 

خد مفاتيح العربيه واتحرك بسرعه

_ استني هلبس واجي معاك 

= خليكي انا هجبها نزل جري عشان يروحلها وكان مخضوض جدا عليها 

.

.

.

.

*اشربي العصير ده طب 

_يجماعه انا كويسة خلاص ممكن تنادي ملك يا كريم

=انا جيت اهو كلمت طنط

_ ليه كدا !!!! 

* هي اتصرفت صح يا ليلي المفروض تروحي

_ يجماعه كدا هتقلق عليا وانا كويسه مش فاهمه بتصرفي من مخك ليه 

* انا الى قولتلها 

= خلاص يا كريم روح انت عشان منعطلكش 

* على دخول اسر *

وجه كلامه لكريم _ انت بتعمل اية هنا ؟ 

 ردت ليلي بعصبيه = انت داخل تكلم كدا ليه ما براحه وبعدين اية الى جايبك ؟ 

اسر تجاهلها خالص وبص لكريم 

وكريم رد بتوتر

- انا كنت واقف بتطمن عليها بس 

_ تمام وانا جيت اهو متشكرين

ومشي كريم وهوا محرج جدا  

اتكلمت بعصبيه = هوا في اية! 

_ يلا قومي عشان اروحك

فاكرني همشي معاه قومت وسبته ولاقيته جاي ورايا

دخلني العربيه ورماني زي الفرخه !! وفضلت احاول افضل ساكته لحد ما 

= انت مهزق وانا بكرهك وبعدين مالك بيا هاه؟ 

اتكلم بنبره غيره_ ياريت بعد كدا تبقي تخدي بالك من اكلك بدل مايغم عليكي وكريم يتخض كدا

= ميخصكش اصلا 

زعق _ شششششش بس مسمعش نفسك

سكت عشان  كنت خايفه الصراحه 

وصلنا ونزلت ورزعتله باب العربيه ( قال يعني مدايقه) وطلعت 

_ استني 

دخل ورايا _ خدي هنا هو انا مش بكلمك

= ملكش دعوه بيا ! 

اتكلم بزعيق_ انتي ليكي عين تتكلمي مش كفايه نازله لوحدك ولا كأن في حيوان بيوصلك كمان ماشيه وسيباني

زعقت انا كمان = لا والله هو انت الى ليك عين تتكلم بعد الى عملته 

_  بت متعليش صوتك عليا

= لا هعلي براحتيي

مسك ايدي بقوه وقرب منى اوى _ بقولك صوتك ميعلاش!!!!

رفعت وشي وبصتله واتنفست بسرعه من قربنا !

فضل باصص فى عيني وانا كنت متنحه لي!

=  ايدي وجعتني! 

بعد عني بهدوء وبصلي بلوم واسف 

_ اتنفس بصوت عالي  وبعدين خرج وقفل الباب وراه 

قعدت وخدت نفسي اخيرا  وقلبي بيدق اوي سمعت الباب بيخبط قولت اكيد خالتو 

_ تعالي هو انتي كنتي قاطعتني بحضن 

حضن واحد حسستني بيه اني بملك الدنيا بحالها واني اسعد حد عشان هي جمبي وزي امي واكتر لما بتخاف عليا

- قلقتيني عليكي اوي كدا يا ليلي انتي كويسه؟

_ غصب عني والله شوية دوخه بس كدا انا كويسه

- انتي  كنتي تحت صح يخالتو؟

_ اهه حصل ايه

- قولت كدا برضو

_ اتخانقتوا صح والله عارفه يبنتي

- العادي

_ لا بس المره دي قولتلك لو نزلتي لوحدك هيتجنن مسمعتيش الكلام

- سيبك من الكلام ده دلوقتي المهم اية نزلك مش قولنا لو عايزه حاجه  قوليلي هاه

_  انا خرجت عشان اجيب اكل حلو كدا وتاكلي بدل ما انتي خاسه وبيغم عليكي هاه 

- تلاقي بس عشان خت برشام ومفطرتش واليوم كان متعب اوي

مشكتني من دراعي وقرصتني_ مش قولتلك تبطلي مسكنات

- حاضر خلاص والله حاضر 

_ حيوانه انا رايحه اعمل الاكل

ضحكت - ويا تري جبتيلي شوربه خضار ولا فصوليا

_ الاتنين وهتاكليهم يا ليلي

- حاضر امري لله عشان خاطرك بس

باستني

 _ حبيبت قلبي كدا ارتاحي و شوية وتيجي لو هتذاكري او تعملي حاجه 

- طيب شوية وهاجي  عشان نطبخ سوا

خرجت وقعدت كنت لسه هريح شوية عالسرير بس لاقيت الباب بيخبط 

نسيتي تقوليلي اية تاني ياتري؟


 فتحت الباب واتفاجئت ب محمد ابن عمي!!

يتبع..

رواية ليلى وٱسر الفصل الرابع 4 من هنا

رواية ليلى وٱسر كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات