رواية ليلى وٱسر عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
رواية ليلى وٱسر الفصل الثاني 2
اسر .. اسر يا اسرررر
= نعم
- انت ساكت ليه مش عادتك
= مش عايز اتكلم يا ليلي
بصتله بستغراب: مالك فيه ايه!
حاول يتصرف طبيعي: مفيش حاجه كنتي بتقولي ايه
_ فكرني نشتري صبار عشان هعمل
= اهههه وتجربيه عليا؟ لاء مش هنجيب حاجه
_ هو انا ليا غيرك يا اسووو
= مش بتثبت
_ هنجيبه يا اسر
= لاء
_ لاء هنجيبه
= لاء
_ يعني كدا ماشي طيب تمام
ضحك = برضو مش هجيبه يا ليلي
مردتش عليه..
= خلاص يا ليلي نجيبو
ابتمست وفضلن بصاله
= ايوا عارف اني قمور
فوقت من توهاني وحاولت اغير الموضوع _ سوق بسرعه يابني هنتأخر الاه
وصلنا الجامعه وفضلت واقفه جمبه مستنيا اخد الجاكيت
= اية
_ اية
= هات يبني الجاكيت
_ انا هديهولوا قولت
= يا حبيبي هو انت تعرف شكله
سكت
= انا قولتله يقف جمب الكافتريا
_ والله
= تعالي اخلص بق
روحنا وقفنا وهوا مش طايقني والعسل جه كمل عليه وفى الاخر يطلع عليا اهئ..
* ليلي ازيك
بصراحه كنت خايفه ارد والله
= الحمد الله
بصله بحده _ اتفضل الجاكيت بتاعك شكرا يا
اسمي كريم
_ ما علينا شكرا
همستله = براحه عليه مش كدا يا اسر
_ اخرسي
بصله تانى بنظراته المخيفه دي_ حاجه تاني يا كريم ؟
اتكلم برتباك * هو .. هو حضرتك اخوها .؟
_ افندم وانت مالك ؟
يختاي خناقه
= اسر احنا عندنا محاضره هنتأخر بعد اذنك فرصه سعيده يا كريم
شديته بالعافيه ومشيت
_ مالك انتي بتجريني كدا ليه وبعدين عرف اسمك منين هاه؟!
= اصلي شايفه الحريقة الى طالعه من عينك ومش ناقصه مشاكل ومعرفش عرف منين انا
_ والله طب غوري ونفسي نفسي بس اشوفك بتكلميه أو بتكلمي حد تاني
نفخت وقولت بصوت عالي نوعا ما
= اوف انا زهقتتتت
ومشيت قبل ما يتقل مني ..
_ اديتي الجاكيت للمز
= لا ياختي اسر الى ادهولو
_ مز برضو متجوزيني اسر
معرفش ليه الكلام وقف على لساني وولعت!
= ومالوا اه
_ الدكتور دخل لا تكلمني ولا اكلمك يا لمبي
ضحكت = طيب يختي
تسريع الأحداث #
خلصت وخدت ملك وقعدنا عند الكافتريا
* ازيكوا
همستلي بضحك - مش دا كيمو الى دلق عليكي العصير
ضربتها برجلي = اخرسييي
= الحمد الله خير في حاجه
* ممكن نتعرف ونبقي زمايل؟
- اكيد طبعا
يابنتالللللل.. = انتي هكسر دماغك الله يخربيتك
- عيني منه متخفيش لو اسر اتكلم هدافع عنك
قعد * انا كريم
- وانا ملك وهي ليلي
* احم لو مدايقه يا ليلي ممكن اقوم
لا انا على وشك اني اتقتل لو اسر شافني بس
= لا ابدا
وابتسمت غصب عني عشان محرجهوش
شوية وسمعت زعيق كانت خناقه ولمحت اسر قومت جري وفجأه لقيت واحد ضربه وقع على الارض روحت صْربته بالشنطه بتاعتي وانا بقرب ناحيتة حد تاني خبطني و وقعت!! لكني
وقتها أسر قومني و جابني على جمب و راح صْرب فيهم !! الخناقة كبرت بينهم !! لحد ما الأمن وصل
الدكاترة اتدخلت
* ودخلوا عند عميد الجامعه *
- ليلي انتي كويسه
= كويسة يا ملك
* مكنش ينفع خالص تدخلي فالمشكله لانك كبرتيها
- انتي ازاى جالك قلب تعملي كدا يبنتي مردتش بس
حقيقي معرفش لي عملت كدا وفعلا جالي قلب ازاى بس مستحملتش انوه يضرب كدا وابقي ساكته !
ومكنش ليا عين ابصله بعد الى حصل بسببي وانوه عور الواد عشان شتمني ودخلوا للعميد
خرج من عند مكتب العميد وملامحه حاده جدا فضلت ساكته وفضلت ماشية وراه حتي واحنا فالعربيه ساكته خايفه اتكلم
وصلنا البيت وانا دخلت الشقه فى صمت تام
- يالهوي اية الى عمل فى وشك كدا يا اسر
_ مافيش يا ماما دي مجرد خبطه في اي
- فين ليلي
_ فالشقه انا داخل انام شوية
لقيت خبط براحه عرفت انها خالتو فتحت وانا بحاول اخبي دموعي بس اول ما قالت
- مالك يا ليلي انتي كمان
اترميت فى حضنها وفضلت اعيط بغباء
- يا ساتر يارب يبنتي اهدى حصل اية
هدتني وحاكتلها كل الى حصل
- ازاى يا ليلي تعملي كدا غلط و كمان عيب
هوا راجل لو موتو بعض اسمهم رجاله انما انتي لو كان حد اذاكي كنتي هتعملي اية واديكي شوفتي لما اتقال عليكي كلمه اسر عمل اية وده حقه
= انا عارفه ممكن تقوليلي اعمل اية دلوقتي يا خالتو
- اسر حنين يا حبيبتي ومش بيخاف على حد قدك هيهدي لوحده المهم انتي بعد كدا ملكيش دعوه بخناقات الولاد خالص وبعدين بيتخانق ليه دا طول عمره فحاله يبنتي
= يخالتو انا مكنتش اعرف حاجه وبيتخانقوه ليه وفجأه لما ضربة و وقع حسيت .. حسيت انوه زي ما يكون ضرب ابني ولازم ادافع عنه
- انا فهماكي بس الحقيقه العكس انتي الى مسؤلة منه
= انتي عندك حق وانا غلطانه انا هاروح اكلمه بقي
تبا للكرامه يجماعه ..
ضحكت
_ طيب بس خلي بالك انوه متعصب اوي
= يا ساتر ربنا يستر
خبطت وبعدين مردش فا فتحت باب الاوضه دخلت ولقيته
لقيته فالبلاكونه بيشرب سجاير !! حرفيا اتصدمت واتعصبت
دخلت سحبتها منه بأندافاع ورميتها فالشارع
فضل باصصلي كنت هعملها على نفسي واخيرا اتكلم
قال بحده _ خير؟؟
= والله العظيم لاروح اقول لخالتو انت بتشرب سجاير من امته!
_ ملكيش دعوه عايزه تقولي قوللها اتفضلي
فضلت ساكته شويه وهو مكنش باصصلي
= اسر انا اسفه
اتكلم من غير ما يبصلي
_ وبعدين
اتوترت = بس
_ طيب
دموعي اتجمعت عمره ما كلمني كدا عمر ما كان في خناقه اصلا
= يعني اية طيب
_ طيب خلاص عايزاني اقولك اية !؟
وطلع سجارة تانيه
حسيت بحنيته ال بيداريها و شدتها منه ورميتها
زعق فيا جامد اوي _ ليليييي !!!!!
.يتبع