رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني 2 الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني 2 الفصل الحادي والعشرون 21
حبيبتي يا حماتي وحشتيني الحبه دول والله
حليمه اتفزعت وقالت... بسم الله الرحمن الرحيم ...انتي..انتي كيف رجعتي تاني
شروق وجنه جريوا عليها وحضنوها بفرحه وفي الوقت ده دخل سند ونوح اللي قال بسخريه....اتفضل يا حج حسنين اتفضل الدار دارك
دخل حسنين بكسوف ونوح ابتسم وقال ....دلوك الحاج حسنين عرف كل حاجه
حليمه بلعت ريقها بخوف ونوح بصلها بسخريه وقال....فيه حاجات تاني الخبير لقيها ومنها الفديوهات الاصليه وعرف بالحقيقه كامله وببرائة غنوه وجنه
شروق وحميد وجنه فرحو جدا وبقم يحضنو غنوه بقوه وسعاده ويحمدو الله انو انقذها
حليمه كانت مصدومه بشده ازاي ده حصل واتوقعت ان الخبير باعها وبقت قلقانه جدا ياترى قال لنوح انها هيه االي دفعتلو علشان يعمل كده
بس نوح موجهلهاش اي اسأله وبص لجنه وقال...ودلوك يا جنه هو جاي علشان خاطرك انتي
جنه بقت تبص لهم باستغراب وقالت ....عشان خاطري انا
نوح ابتسم وقال.....ايوه علشانك بعد ما عرف الحقيقه جاي لاجل يراضيكي وياخدك انتي وولدك تعيشو معاه ....طبعا لو انتي وافقتي
الكل كان متفاجأ خصوصا حميد اللي قال باستغراب.... ايوه يا عمده تمام الحمد لله ان كل حاجه اتكشفت
...بس جنه تقعد معاهم كيف هو واهله باي صفه يعني
حسنين قال بسرعه .....بصفتها ام حفيدي ومحدش هيدسلها على طرف
نوح ابتسم وقال....انا عارف انها تقيله حبه عليكم بس لازم تفكري فيها يا جنه ....ولدك لازم يتربى مع اهل ابوها عشان لو عيال صادق طلعوا كلام كده ولا كده ولدك ما يبقاش منبوذ لازم البلد كلها تعرف ان اهل ابوه معترفين بيه باي شكل من الاشكال
بقلم....زهرة الربيع
حسنين قرب من جنه وقال بدموع ...انا مش عايز تخدها معاي عشان كده بس....انا عايز اخدها واعتبرك بتي يا جنه واردلك كرامتك عشان تعيشي معززه مكرمه انتي وولدك و....و اعتذارلك عن كل كلمه قلتها في حقك مش هقدر اقول لك سامحي حسن بعد اللي شوفته ولا اقول لك حتى سامحيني انا
جنه ابتسمت بدموع وقالت ....متقوليش كده يا عم حسنين وانت ذنبك ايه عاد
حسنين قال بحزن شديد ...الذنب كله ذنبي انا اللي معرفتش اربي ...معرفتش اربي واصل
نوح اتنهد وقال ......اللي حصل حصل يا حج حسنين وانت تقدر تعوضهم دلوك و ان شاء الله فتره وتعدي وتنسو كل ده ..ها قولتي ايه يا جنه هتروحي مع جد ولدك
جنه لسه هترد حميد قاطعها وقال بحزم.... الولد ولدكم وتقدر تشوفو ميته ما تحب... ويقعد معاك قد ما تحب يا حج حسنين ...بس بت عمي لاه....متروحش معاكم وتسكن وسط ناس غريبه عنها
نوح لسه هيتكلم حميد قال.... الموضوع ده خلصان يا عمده وجنه.... انا اولى بيها من اي غريب..... وهكتب عليها النهارده هتبقى مرتي ومسأوله مني وولدها في حضنها ...جده ميته ما يحب يشوفه بابنا مفتوح
جنه اتسعت عينيها بذهول وغنوه زغرطت فورا وقالت بفرحه .... يا الف بركه ونهار ابيض
نوح ابتسم برضا عن قراره وقال...راجل من ضهر راجل...وكيف ما قولت انت اولى بيها من اي حد....وفي النهايه الرأي رأي جنه
جنه نزلت عينها في الارض وقالت..... انا مليش قول بعد قول ولد عمي
حميد ابتسم ومسك ايدها وقال.... هروحها عند امها لحد ما اكتب عليها بالليل... ومن هنه ورايح تقدر تاجي تشوف ولدك كل ما تحب يا حج حسنين كيف ما قولتلك بابنا مفتوح
حسنين اتنهد وقال .....ماشي...اللي تشوفوه المهم البنيه تبقى مرضيه ....انا همشي دلوك وهبقى اجي كتب الكتاب بالليل ..بالاذن يا عمده وشكرا على كل حاجه انت خلصتني من ظلم ميتغفرش كت هقابل ربي بيه
نوح ابتسم وسلم عليه وقال....ده واجب يا حج معملتش غير واجبي
حسنين مشي
وجنه كمان حضنت شروق هيه وغنوه ولسه هيمشوا الاتنين مع حميد سند مسك ايد غنوه وقال .... انتي رايحه فين انتي كمان
غنوه ابتسمت وقالت ....هروح خلاص رايحه مع حميد
سند قال بدهشه .....حميد مين اللي تروحي معاه انتي مهتتنقليش من هنه واصل
حميد بص لسند باستغراب وقال.... هتقعد تاني ليه موضوعها واتحل ومبقاش فيه خطر عليها خلاص ....وبارك الله فيكم الف مره معرفش من غيركم كنت هعمل ايه ..بس خلاص دلوك المفروض نروحوا
سند قال بسرعه.... انت روح ماشي ......بس هيه متتنقلش من هنا ...انا طالب منك يدها وهكتب عليها الليله
حليمه صرخت وقالت..... يا مراري... وقعدت على الكرسي وحطت ايديها على دماغها
نوح اتنهد وقال..... مش تديني خبر على الاقل حتى
سند ابتسم وقال برجاء.... عشان خاطري يا نوح كفايه كده انت عارف اني معايزش غيرها... وغلاوتي عندك تجوزهالي
نوح اتنهد وقال ....والله انا ما عارف اول مره اشوف كده ...ناس عما تخطب وناس هتتجوز من على الباب كده
وبص لحميد و قال..... معلش يا حميد سيبها خلاص وبكره نعمل لهم كتب كتاب ونخلص من الموضوع ده بقى
حميده ابتسم وقال.... اكيد يبقالنا الشرف يا عمده
وودع اخته واخذ جنه ومشيو
نوح نفخ بتعب شديد وقعد على الكرسي وقال ....اشهد ان لا الاه الا الله واشهد ان محمد رسول الله....اخيرااا....مش مصدق ان الموضوع ده خلص خلاص دماغي هتتفرتك
سند كان واقف مع غنوه وهمس لها وقال.... خلاص يا بت هنتجوز
وغمز وكمل بوقاحه....خلصت لك الكلام ...وهيجمعنا سرير وحمام
غنوه ضحكت على كلامه وضربته في كتفه وقال .....اتلم الناس قاعده
سند بقى يضحك معاها من قلبه وكان مبسوط جدا
نوح ابتسم بسعاده علشانو كان هم على قلبه لو مقدرش ينقذلو البنت الوحيده اللي متأكد انو بيحبها بجد
لسه هيقوم لقى حليمه لسه قاعده على الكرسي وعينيها مفتوحين على اخرهم مش مصدقه اللي بيحصل قدامها
حاول يكتم ضحكته على شكلها وبص لسند وقال .....انت يا ابو حمام خف محن وتعال شوف امك بتتشل هنه تقريبا
سند قرب من امه وقال باستغراب.... في ايه يا امه مالك..كل ده علشان هتجوز غنوه
حليمه وقفت وقالت بذهول... ما بتموتش... يموتوها ما بتموتش..... يموتوها ما بتموتش...مبتموتش واصل
وفضلت تكررها وهي ماشيه ناحية اوضتها بذهول شديد
سند بص لطيفها بقلق وقال... هو في ايه
نوح وقف وضحك وقال .... مفيش هملها شويه هتفوق....مبروك يا حبيب اخوك
و حضنه بقوه
سند ابتسم بسعاده وقال..... الله يبارك فيك يا حبيبي
والكل بقم يباركوا لسند وغنوه ويحضنوهم
ونوح ابتسم وقال...مبروك يا ولاد
وبص لشروق بطرف عينه وقال....انتم السابقون ونحن اللاحقون
شروق نزلت عينها بكسوف وهنا هويدا فهمت وزغرطت بقوه وقالت..... مبروك يا سند عقبال عمدتنا
نوح ابتسم و قال..... قريب يا حماتي
هويدا قالت بسرعه... قلت يا ايه
نوح مشي ناحيه اوضته وقال...... بقول قريب يا مرت عمي ....اصبري على رزقك يا هويدا
بالليل كانوا كلهم بيحضرو كتب كتاب جنه وحميد في بيته
الرجاله في المنضره والستات جوه
بعد شويه انطلقت الزغاريد بتمام كتب الكتاب وبدأت المباركات وخرجو الرجاله قدام البيت للاحتفال
نوح طلع سلاحه وضرب نار في الهوا تحيه للعريس والكل بدأ من لعده يحي العريس
قضو وقت جميل سوا البنات كانوا بيرقصوا جوه والشباب بره بيرقصوا بالعصايه واخر انبساط
عدت الليله على خير وحميده اخد مراته على اوضتهم
وعيلة الحاكم كمان رجعو على بيتهم
في السرايا كل واحد طلع اوضته و شروق لسه هتطلع نوح شدها عليه وبص لها باعجاب شديد وقال .....اللهم صلي على كامل الزين.... ايه كل الجمال ده يابت معارفش اشيل عيني من عليكي من وقت ما طلعنا
شروق نزلت عيونها بكسوف وقالت....عجباك
ابتسم وهو بيبصلها باعجاب واضح كانت لابسه عبايه مناسبات باللون الزهري مطرزه وحجاب نفس اللون حاطه ميك اب خفيف جدا بيبرز جمالها بطريقه حلوه وانيقه
اتنهد وقال...عجباني بس ....عجباني وتعباني
شروق داست على شفتها بكسوف وهو اتوتر جدا من الحركه دي خصوصا ان الروج اللي حطاه ملفت قال.... ايه اللي حطاه في وشك ده ...انتي ناقصه حلاوه
شروق قالت بسرعه...دي غنوه والله هي اللي اصرت عليا
نوح اتنهد وقال.... يادي غنوه اللي في يوم هقتلها بسببك... متسمعيش كلامها تاني...ولما نطلعو متحطيش اي حاجه...البتاع ده مبين حلاكي قوي والناس مشالتش عينها من عليكي كنت هقلب الفرح ميتم
شروق قالت بكسوف....خلاص مش هحطه تاني.... انا وافقتها يعني.. عشان انت النهارده ...احم...هتشوف البنات وكلهم متزينين وقولت ابقى زيهم
نوح ضحك من قلبه وقال....و مين قال لك اني عايزك تبقي زيهم.... هو انتي لو زيهم انا كنت حبيتك ....هي شروق واحده بس في الدنيا دي كلها واحده بس اللي دخلت القلب من غير ما تخبط على بابه ...معايزكش تبقي زي اي حد عايزك تبقي انتي وبس
لمعت عينها بالسعاده وقالت تلقائيا.... انا بحبك قوي يا نوح ....انت كمان عندي واحد مستحيل تتكرر
غمض عنيه باستمتاع واخيرا قالت بحبك احساسه بيها حاجه ولما نطقتها حاجه تانيه كان بيتمنى يقرب او بمعنى اصح هيموت ويقرب بلع ريقه وقال... بصي متقوليش الكلمه دي تاني واصل لغايه ما نتجوز ماشي..و يلا عدي ليلتك على خير وروحي نامي
بقلم....زهرة الربيع
شروق ضحكه جامد وقالت بدلال....الحق عليا اللي بقول لك كلمتين حلوين
ومشيت وهيه مبسوطه جدا ونوح جذب شعره لورا وهو بيبص لطيفها باعجاب شديد وقال ....جننتيني يا بنت العم ...ده حب ده ولا هم
وطلع ينام وهو مبسوط جدا لاول مره يرتاح كده من فتره طويله
عند حليمه كانت في اوضتها حرفيا هتتشل
و سماح عندها و قالت بغضب... دي اللي موتيها ده وعدك بانك هتجوزيني ولدك ...اهو هيكتب كتابه عليها بكره.... كنت متاكده انك مهتقدريش تعملي حاجه
حليمه زعقت فيها بغضب وقالت.... اخرسي بقى انا منقصاش مش كفايه عليا اللي انا فيه... انا معارفهاش كيف رجعوها تاني ...الكلب الواطي اخذ الفلوس وباعني
وبصت قدامها بغضب رهيب وقالت.....بس انا حليمه ومحدش يقدر عليا وجوازهم بكره على جثتي هتشوفي كيف هخربها عليهم
في صباح يوم جديد
كان الصايغ و بتاع القماش الاتنين في سرايا وكانو غنوه وشروق بيختاروا اللي هتحتاجو غنوه
نوح نادى لشروق وقال ...شروق تعالي هنه
شروق راحت له و قالت ....نعم يا نوح
نوح اتنهد وقال....هاتي رقم نبيل خلينا نكلمه... عشان نشوف موضوعنا احنا كمان
شروق ابتسمت بسعاده وقالت.... حالا
واديت له الرقم من التليفون
نوح اتصل عليه ونبيل رد وقال.... الو مين معايا
نوع حمحم وقال ....صباح الخير يا دكتور....معاك نوح الحاكم كيفك
نبيل قال بلهفه .....خير امي كويسه
نوح اتخنق من الكلمه دي جدا بس ابتسم بسخريه وقال.... امك زينه متقلقش.... انا بكلمك لانك مشيت انت وابوك من غير كلام ولا سلام
نبيل اتنهد بضيق وقال.... اه اظن شروق قالت لك انا مشيت ليه
نوح ابتسم وقال ... اكيد قالتلي....و عشان كده بكلمك ....شوف خلينا نتكلم كده من غير اي تكلفه انا اقول لك يانبيل طوالي وانت تقول لي يا جناب العمده
شروق قالت بدهشه....نوووح
نوح اتنهد وقال ....بهزر معاه في ايه .....اسمع يا دكتور انا من كل قلبي زعلت على مشيتك... جد والله اكيد ما اتمناش نزعلوك كده
نبيل قال بضيق.... ليه بقى ايه اللي زعلك.... انت مش كسبت وشروق معاك ودنيتك تمام... بتتصل ليه بقى
نوح اتنهد وقال.... انا مجدش عليا جديد يا دكتور انا دايما كسبان والخساره دي سايبها لناسها
شروق داست على اسنانها وقالت...نوح وبعدين
نوح قال بضيق....قصدي يعني المساله مش سبق عشان يبقى فيها مكسب وخساره ....انا متصل عليك عشان اطيب خاطرك واقول لك اني اكيد ما احبش تبقى زعلان
نبيل قال بخنقه.... للاسف ماقدرش اقول لك اني مش زعلان ...بس زعلي انت مش هتقدر تعمل فيه حاجه عيش حياتك وفكك مني خالص.... اعتبرني مجيتش عندكم ...اصلا معتقدش حد هيهتم بوجودي او عدمه او زعلي او رضايا كلو واحد
شروق كانت سامعه المكالمه ولمعت عينها بحزن عليه
نوح زعل جدا على زعلها واتكلم بمنتهى الهدوء والعقل وقال... اسمع يا نبيل انا عشت عمري كله كيف ما انت عارف من غير ام ومن غير اب كمان وشلت حمل ابوي بدري بدري اترتب عليه اني مبقاليش اصحاب عشان كان لازم اخلي حدود بيني وبين الناس..... كل واحد كان في دنيته وانا لوحدي .... مكانش معاي غير شروق هي اللي هونت معايا السنين دي كلها كانت ام واخت وصاحبه وحبيبه... كانت كل حاجه ليا...انا عازرك عارف الفراق صعب وعشته لما شروق سافرت.....بس بحق ربنا انا اولى بيها منك اولى بيها من اي حد ..انا مليش حياه من غيرها
شروق ابتسمت ابتسامه جميله وهيه بتسمع كلامه عليها كانت طايره من السعاده بكل حرف...والاهم انو اتكلم كده لاول مره وناقش نبيل علشان زعلها
حتى نبيل هدي شويه واتنهد وقال.... تمام يا جناب العمده.... انا دكتوره ومتفهم كل اللي انت قولته ده ...ومبسوط انك اهتميت لزعلي واحب اقول لك ان انا هتخطى الموضوع ما تقلقوش ....اصلا سهله عليا اعديه...وتقدر من انهارده تعتبر ان بقي عندك صديق كمان لو حبيت تتكلم معايا في اي موضوع هستناك في عيادتي..و متاكد هتستفيد مني
نوح نزل التليفون شويه وقال بغيظ....طب سامعه ايه عيادتي دي قصده اني مجنون
شروق حاولت تكتم ضحكتها وقالت ....عشان خاطري والنبي
نوح اتنهد وقال..... تمام يا دكتور لو اعتبرتك صاحب وحبيت اتكلم معاك هاجي لك بيتك مش شرط العياده يعني ولا خايف تغديني
نبيل ضحك بخفه وقال.... متفرقش المهم تيجي.... هستناك ...وسلم لي على شروق
نوح جز على سنانه بغضب وقال.... نعم
نبيل قال بسرعه...... خلاص مقصدش متسلمش بلاش
نوح اتنهد وقال ....ماشي مع الف سلامه
وقفل معاه وشروق بصتلو بابتسامه وقالت بامتنان.... مبسوطه انك عملت كده علشاني
نوح قرب منها وقال ....واعمل اضعاف كده علشانك
شروق ابتسمت بسعاده وهو قال ....كده اقدر اطلبك من عمي والفرح يبقى فرحين
شروق ابتسمت بكسوف ولسه هترد اتصدمت بشده لما نوح مسك فيها بتعب وبقى مش قادر يقف
قالت بذهول وخوف.... مالك يا نوح ...فيك ايه
نوح حاول يرد عليها بس مقدرش ووقع على الارض فجأه ووووو
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني 2 الفصل الثاني والعشرون 22 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية زواج لدقائق معدودة)