رواية وهم الخيانة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نيرة عبد الله
رواية وهم الخيانة الفصل الرابع عشر 14
سليمان: تخيل الوزاره هيبقي رد فعلها ايه لما تعرف انك ر'د سج'ون
سليم: والله انا مش اول ولا اخ'ر واحد يدخ'ل الس'جن ويطلع منه يبدأ حياه جديده ونضيفه وانا الحمد لله من ساعه ما خرجت من الس'جن وانا سج'لي نض'يف حتي لما كنت في الس'جن كان سج'لي نضي'ف منه؛ وقرب منها وقال: وانا وانت عارفين اني دخلت السجن ظ'لم
سليمان: من الاخر كده تاخد كام وتنس'حب من المشروع أحس'نلك
سليم: مش انا اللي ينس'حب من شغل عشان خاطر الف'لوس ي باشا واللي عن'دك اع'مله انا م'ش بخ'اف ولا بت'هدد
سليمان بغض'ب: ماشي يا ابن الحديدي ق'ابل بقي اللي ج'اي وانا ه'عرفك ازاي تت'حدي سليمان المهدي
سليم: وماله ي باشا بس خليك فاكر انت اللي جيت لب'اب الح'رب برجلي'ك؛ ونورت ي سليمان باشا وسابه ودخل الفيلا
أما سليمان فضل باصص له بعض'ب وك'ره وت'وعد؛ وقال: لازم اخل'ص منك زي ما خل'صت منك زمان وركب عربيته ومشي
تاني يوم؛ في الوزاره
نور كانت قاعده مع مسئول الوزاره اللي رحب بيها جدا وبيتكلموا؛ لحد ما الباب خبط
مسئول الوزاره: ادخل
الباب فتح ودخل منه سليم؛ ونور ابتسمت اول ما شافته لأنها كانت متأكده ان سليم مش هينسحب مهما حصل
مسئول الوزاره: اهلا اهلا بشمهندس سليم
سليم باحترام: اهلا ي فندم واسف علي التأخير
مسئول الوزاره: لا مفيش حاجه؛ اتفضل اقعد
سليم بص لنور وقال: ازيك يا بشمهندسه وقعد
نور: الحمد لله ي بشمهندس
مسئول الوزاره: انا مبسوط جدا انا اتنين من اشطر المهندسين في البلد هيشتغلوا المشروع الجديد
نور وسليم: الشرف لينا ي فندم
مسئول الوزاره: جاهزين لتوقيع العقد.
نور وسليم بصوا لبعض وقالوا: جاهزين ي فندم
وكل واحد فيهم وقع علي العقد؛ والمسئول شرح ليهم تفاصيل المشروع المطلوب ايه وبعدها الاجتماع خلص ونور وسليم سلموا علي مسئول الوزاره وقاموا مشيوا
نور: كنت متاكده انك است'حاله تنس'حب من مشروع زي ده مهما حصل
سليم: اكيد جدك رجع مض'ايق بعد ما مفاوضاته معايا فش'لت
نور باستغراب: هو جدو جالك امبارح
سليم: انت متعرفيش أنه جالي وحاول يعرض عليا فلوس ولما رفضت هددني
نور: لا معرفش وه'ددك ازاي وبإيه
سليم بصلها: متش'غليش بالك المهم في كافيه جنب الوزاره تعالي نقعد فيه ونتكلم في تفاصيل المشروع
نور: ماشي يلا
وراحوا سوا قعدوا في كافيه واتكلموا في المشروع وتفاصيله وتقسيم الشغل بينهم هيكون ازاي
سليم: حلو اوي كده ايه رايك بكرا نجمع التيم ونعمل اجتماع ونبلغهم بالتفاصيل دي كلها عشان نكسب وقت
نور: موافقه بس الاجتماع هيبقي عندي في الشركه
سليم باست'غراب: وليه مش عندي انا
نور: والله اول تعاون بينا المفروض انت اللي تيجي ليا خاصه بعد اللي عملته
سليم: لا والله عمتنا تمام ي نور ولاخر مره هقولك انا مبعتش جاسوس لشركتك عن اذنك؛ ولسه هيقوم يمشي بس نور مس'كت ايده وسليم بصلها
نور: انا عارفه ومتأكده ي سليم انك مش انت اللي بعت الجاس'وس
سليم قعد وقال: نعم يختي وأما انتي عارفه عملتي اللي عملتيه ده ليه
نور: عشان أوه'م اللي عمل كده أنه نجح وخطته نجحت ي سليم لأني مك'نتش حاجه تانيه تحصل تض'رني أو تض'رك
سليم: طب لما جيت ليكي البيت مقولتيش ليا كده ليه
نور: لاني ببساطه معرفش اللي عمل كده من عندك في الشركه ولا من عندي؛ ولما رفض'ت اقابلك كان ده دليل اني مصدقه فعلا اللي حصل وم'ش ق'ابله اسمع اي حاجه منك
سليم اتنهد: بس اللي عمل كده مش من شركتي ي نور انا متأكد
نور: بس انت عندك حد في شركتك هدفه أنه ي'وقع بينا ويخلي الع'داوه بينا ترجع تاني
سليم: تقصدي مين
نور: اقصد الشخص اللي قالك اني عملت كده عشان أدم'ر سمع'تك والمفاجاه انك صدق'ته ي سليم مهما كان بيني وبينك انا لا يمكن اعمل كده
سليم: انا قولت كده من ضي'قتي منك لما قولتي انك مش مص'دقاني
نور: مين الشخص اللي قالك كده
سليم سكت شويه وقال: مش مهم تعرفي مين بس تأكدي أن الشخص ده مش هو اللي بعت الجاسوس
نور: ولما مش هو تفتكر مين
سليم: بصي اول اجتماعين بس هما اللي هيتعملوا في الشركه بتاعتي وبتاعتك بس الاجتماعات الجايه المهمه هتتعمل في ورك شوب مع التيم بتاعنا ولو حصل اي حاجه هنقدر نعرف مين وقتها ولازم نعمل plan b ديما تحسبا لأي حاجه تحصل بس دي هتبقي بيني وبينك بس
نور ابتسم: تمام اتفقنا ي سليم
سليم ابتسم: اتفقنا ينور؛ هستناكي بكرا الساعه ١٠ عندي في الشركه واظن ده رد اعتبار لما جيت وانتي مرضتيش تقابليني معنك كنتي موجوده
نور ضحكت: تمام ماشي
سليم ابتسم: انا همشي بقي
نور: ماشي؛ بس استني انت كنت تقصد ايه بإني دم'رت سمعتك زمان
سليم بصلها شويه وقال: سيبي الماضي في الماضي ي نور لانه لو اتفتح المشروع ده م'ش هي'كمل عن اذنك
وسابها ومشي وراح ركب عربيته؛ ونور فضلت قاعده بتحاول تفهم قصد سليم ايه بس مفه'متش واتنهدت وقامت ركبت عربيتها ومشت
في الليل؛ معتز كان في اوضته بيكلم روضه
معتز: عارفه ي روضه انا مبسوط بتعاون سليم ونور ده
روضه ضحكت: اكيد عشان هتشوفني كتير طبعا
معتز ضحك: طبعا ده اهم سبب اصلا؛ بس فيه سبب تاني
روضه: ايه هو بقي
معتز: هيبقي سهل اني اقول لسليم علي موضوعنا عشان هقوله اني شوفتك وأعجبت بيكي لما اشتغلنا سوا ووقتها اجي اتقدم ليكي
روضه: ومين قالك اني وقتها هواف'ق بيك يا معتز
معتز بص'دمه: انتي بتقولي ايه يا روضه
روضه بعص'بية: اقصد اننا بقالنا سنين مع بعض وانت عاوز تمحي كل السنين دي وتخت'صرهم في الكام شهر اللي سليم ونور هيشتغلوا فيهم سوا لمجرد انك ق'لقان أن صاحب عمرك يش'ك ف'يك انك كنت بتس'رب معلومات لنور
معتز: سليم مش بس صاحب عمري ده اخويا في الرض'اعه كمان وغير كده يا روضه الوضع حساس مش بين نور وسليم لا ده بين سليم وعيلتك كلها
روضه بعص'بية: انا ملي'ش دع'وه بكل ده انت قولت ليا انك في اقرب وقت هتقول لسليم علي علاق'تنا كلها ي معتز واول لما تعمل كده اتقدم ليا غير كده لا؛ سلام يا معتز وقفلت
وكانت زع'لانه من معتز؛ أما معتز فحاول يرن عليها بس هي مكنت'ش بترد عليه
تاني يوم
نور وروضة والتيم بتاعها وصلوا لشركه سليم؛ وسليم وهبه ومعتز كانوا في استقبالهم وهبه اول ما شافت نور قربت عليهم مس'كت ايد سليم وقرب'ت منه جامد؛ ونور لما شافت كده اضاي'قت اوي بس مبينتش ومعتز كان بيبص لروضه بس روضه كانت مت'جاهلة نظراته
سليم ابتسمت: نورتي شركه سليم الحديدي يا بشمهندسه نور
نور من غ'ير ما تب'تسم: بنورك يا بشمهندس سليم
سليم استغرب طريقه نور؛ وهبه حطت ايديها علي يد سليم اللي مس'كاها وقالت بخ'بث: نورتي الشركه ي نور
نور حست بغ'يره وغ'ضب جواها وقالت بب'رود: بنورك
روضه: هو هنفضل واقفين كتير مش هندخل بقي
معتز: فيه ايه اهدي بنرحب بيكم
روضه: مظنش أن ده وقت ترحيب
نور: احنا جايين هنا عشان نشتغل مش عشان ترحيب
سليم كان مستغرب نور ومش عارف هي مالها وقال: اتفضلي يا بشهندسه علي اوضه الإجتماعات
نور: تمام وراحوا كلهم اوضه الإجتماعات
خالد لما شاف نور راح ليها وقال: نورتي الشركه كلها ي نور بجد ومبسوط أننا هنشتغل سوا اوي وبا'س ايديها
نور بابتسامه: ميرسي يا خالد شكرا
سليم حس بالغي:ره؛ وقال ب'حده: ياريت نبدا شغل بقي
خالد بصله بضي'ق؛ اما نور فقالت بب'رود: تمام يلا
نور وسليم بدئوا يشتغلوا ويقولوا الخطه اللي اشتغلوا عليها سوا والكل كان مبهور بالاندماج والتوافق اللي بينهم وأعجب وا بالخ'طه اللي اشتغلوا عليها سوا
سليم: هناخد بريك نص ساعه وبعدها هنقولكم علي المطلوب منكم تقدروا تتفضلوا
الكل قام ياخد بريك؛ وبص لنور وقال: لسه زي ما انتي بتحبي تشتغلي وانتي رافع'ه شعرك بالق'لم
نور ابتسمت: ودي حاجه حلوه ولا وح'شه بقي
سليم ضحك: حلوه طبعا
هبه راحت لسليم وحضن:ته: برافو يا حبيبي شغلك حلو اوي كالعاده ولع'بت في شعره
سليم ح'ضنها: ميرسي يا حبيبي
نور لما شافت كده اضاي'قت اوي وخرجت برا اوضه الإجتماعات
سليم اخد باله أن نور وبص لهبه وقال: ثواني وجاي
هبه: انت رايح فين
سليم: هروح الح'مام واجي
هبه ابتسمت: ماشي يا حبيبي
سليم ابتسم ومشي؛ وهبه ابتسمت بخ'بث وقالت: ولسه ي نور هت'شوفي
معتز شاف روضه واقفه مع واحد من التيم بتاعهم وبتتكلم معاه وحس بغي'ره اوي وراح ليهم
معتز بح'ده: اتفضل يا ايمن روح هات ملف.... من مكتبي
ايمن: حاضر ي فندم؛ وبص لروضه عن اذنك يا انسه روضه
روضه ابتسمت: اتفضل؛ ومشي
معتز لروضه بح'ده: انتي واقفه بتتكلمي معاه ليه
روضه بب'رود: وفيها ايه احنا هنشتغل مع بعض
معتز بغ'يره: لا تتكلمي معاه ولا مع غيره تتكلمي معايا انا وبس
روضه فرحت بغ'يره معتز بس دار'ته وقالت: والله انا حره ي معتز
معتز بعصب'ية: هي بقت كده يا روضه
روضه: اه يا معتز لحد ما تعمل اللي انا عوزاه واظن أن ده حقي؛ عن اذنك وسابته ومشت ومعتز كان متغ'اظ منها
خالد شاف نور واقفه لوحدها وراح ليها؛ وكان باين علي نور أنها مضاي'قه
خالد: مالك يا نور فيه اي
نور: مفيش حاجه يا خالد انا تمام
خالد: لا فيه انتي مض'ايقه عشان شوفتي قرب سليم وهبه سوا
نور بت:وتر بس دا'رته وقالت: لا طبعا ايه العلاقه
خالد: بلاش تداري ي نور باينه يعني وقال بخ'بث: صراحه ي نور ليكي حق تزعلي اصل سليم بيحب هبه اوي اوي أول مره اشوفه بيعامل حد بالحن'يه والرومانس'يه دي تقريبا مش بتطلع من مكتبه
نور حست بغ'يره وغض'ب جواها ولسه هترد؛ سمعت صوت سليم وهو بيقول بعص'بية: انت سايب شغلك وواقف بتعمل ايه هنا ايه يا خالد
خالد: كنت بطمن علي نور بس
سليم بعص'بية: روح شوف شغلك يلا
خالد بغ'ضب بس اخفاه: حاضر ي سليم عن اذنكم؛ وسابهم ومشي
سليم لنور: الكلام اللي قاله خالد ده مش صح يا نور
نور بصت لسليم وقالت: اظن أننا جاين هنا عشان نشتغل وبس ي سليم؛ وسابته ومشت وسليم اتنهد ودخل وراها
ودخلوا كملوا الاجتماع وقس'موا التاكسات ما بينهم واتفقوا إن الاجتماع الجاي في شركه نور
في الليل؛ في مكتب جد نور
عم نور: ممكن اعرف ي بابا انت لسه ليه متضايق من الشراكه دي
سليمان بغض'ب: لازم اضايق ي محمود الشراكه دي هتقربهم من بعض تاني
محمود: مست'حيل ي بابا بعد اللي حصل زمان يرج'عوا يقربوا من بعض تاني
سليمان بعص'بية: لو مقربوش من بعض اللي مست'خبي هيبان وساعتها نور هتعرف أن سليم متخ'لهاش عنها زي ما هي فاكره أو هو هيعرف ان نور مش سبب دخوله الس'جن زي ما هو فاكر.....(يتبع)
*توقعاتكم للي جاي؟!
*وهم الخيانه بقلم نيره عبدالله
رواية وهم الخيانة الفصل الخامس عشر 15 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية وهم الخيانة)