اسكريبت طفولتنا (كامل جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
اسكريبت طفولتنا الفصل الثاني 2 والأخير
- بتعمل اية يابني ادم
= انا سمعت صوت سريخ فوق!!
كسرنا الباب بسرعه دخلت الفيلا لقيت بنات و ولاد مرمين وقولت ان اكيد دا تأثير الكو****kا.ين ساعتها قلبي وقف وانا بدور على نور اختي وسطهم مش لاقيها لحد ما سمعت صوت سريخها فوق
طلعت بسرعه وفتحت الاوض لقتها على الارض وفي واحد ماسكها و هي واقعه بتصرخ
محستش بنفسي غير ويونس والبودي جارد بيشلوني من عليه ووشه كله د م ومتعور بسبب لكماتي لي وصْربي فوشه قربت جري عليها وانا بمسك وشها بأيدي وبطمن عليها
- انتي كويسة!
قعدت تعيط بهستيريا ولاول مره خدتها في حضني بقوة وطبطبت عليها شلتها بين ايديا ونزلنا روحت المستشفي بيها بسرعه
.
.
.
.
.
- طمني يا دكتور
= انهيار عصبي وفتح بسيط فى دماغها اثر وقعه اتخيطت غرزتين بس تقدر تخرج.
- شكرا جدا لحضرتك
فضلت متوتر وانا بره وخايف ادخلها لحد ما لقيت ليلي جايه
- ليلي!
= اسر طمني حصل اية؟؟
- انا معرفتش اعمل اي حاجه انا غبي يا ليلي غبي
حضنتني وطبطبت على ضهري: اهدا يا اسر اهدا
بدموع - اعمل اي ادخلها ازاي ، انا مش قادر ابصلها
= اسر اهدا و ايوا طبعا لازم تدخل بسرعه اكيد حالتها النفسيه زي الزفت خليك جمبها ويستحسن متلومهاش دلوقتي هيا محتاجه حضنك وامانك
دخلت وخدتها ومشينا بس طول الطريق كنت ساكت خالص ومكـ ـسور قعدت اللوم نفسي عشان مقدرتش امنع كل دا من البدايه حتي لو كانت هتعترض وتزعل كان لازم افوقها ومخلهاش تعمل كدا وتعمل حاجات غلط وانا واقف اتفرج ولتصرف بعدم رجولة
وصلنا الفيلا وطلعت اوضتها واخيرا بعد دقايق من التفكير قررت ادخلها
- ممكن نتكلم ؟
بصتلي وعيونها حمرا: انا مش عايزه حد يشمت فيا
- انا مش حد انا اخوكي وانا عمري ما هشمت فيكي
بعياط: مش عايزه اتكلم
- احكيلي حصل اية ، مش قولتي محدش يقدر يقربلك؟
وكنتي واثقة فيهم!
بصتلي بلوم على كلامي: انت جاي تديني درس وتشمت زي ما توقعت
= لاء! انا مش قصدي!
خدت نفسي وحاولت اهدا : انا
عايز اعرف حصل اية وازاي يعمل معاكي كدا
- كان واخد كو.kا.ين
قلبي فضل يدق بعنف: وانتي خدتي!
بدأت تعيط بأنهيار: لاء انا مرضتش اخد منه وكنت فى الاوضة لوحدي وهوا طلع ومكنش مظبوط معرفش ازاي عمل كدا اصر اني اخد كو. كاين معاه ولما رفضت بدأ يقرب مني و وقعني و .
نفسها بدء يقل وشهقاتها تعلي
قربت بسرعه وحضنتها = محصلش حاجه اهدي
- انا الى استاهل حقك تكرهني
قربت بنفي- لاء انا بحبك يا نور وبخاف عليكي
عيطت = انت كداب !! انت لو بتحبني مكنتش هتسبني
اقعد عشر سنين مع خالي بره وانت هنا عايش حياتك
متعرفش عني معلومه انت اتخليت عني بكل سهوله !!
- نور انتي مش فاهمه !
= انت بتكرهني عمرك ما اعتبرتني اختك
- والله العظيم لاء انا عمري ما كرهتك
اتكلمت بدموع وصوت رايح: تعرف يوم ما بابا وماما ماتو؟ كنت قاعد بتعيط وانا قولتلك متخفش يا اسر انا معاك حضنتك وجبتلك اكل بتحبه عشان بس تبطل عياط وقتها كمان كنت مغرق هدومك عياط ساعدتك تغير وجبتلك هدوم غيرها و اديتك الدبدوب بتاعي كنت اتمني انك تحبني قد ما بحبك وتحاول تهتم بيا !
- نور صدقيني كل ده غصب عني والله العظيم كنت بتعدْب وانتي بعيد انتي مش مجرد اختي انتي تؤامي احنا كنا واحد كنا بنعمل كل حاجه سوا افهميني وخلينا نقرب واشرح لك كل حاجه
= ولا عايزة افهم اصلا انت فاكر اني بعد 10 سنين هرجع نور الصغيره الهبله الي كانت بتلعب مع اخوها
- انا مقدرتش اخليكي تقعدي ولا عرفت اجيلك انا كنت بموت بعد بابا وماما ومكنش ليا غيرك
= وسبتني! ؟؟؟
- عشان عمي اصر اني اقعد هنا واشتغل انا اتبهدلت عبال ما عرفت امسك الشركه دي ومكنتش عايزك تتمرمطي معايا وبعتك مع خالو بره عشان تبعدي عن تحكمات عمك افهمي ده!!
ضحكت بسخريه: الشركه والفلوس اها صح الفلوس الي بعدتني عنك 10 سنين في بلد متعلمتش منها الا الغلط عارف يعني ايه تؤامي الي مكنش ليا غيره يختفي من حياتي فجأه؟
- انا عمري ما نسيتك كان نفسي ترجعي وانتي رفضتي تسمعيني وجيتي لما خالو مات! كنت فاكر انك هتسامحيني وقولتي انك جايه بس عشان الورث! وراجعه تاني تسافري بعد لما تخديه
= وانت كنت عاوزني ارجعلك عشان تتخلي عني تاني
ضحكت بحزن وهي بتمسح دموعها
- مقدرش!. يا نور انا اخوكي ومحدش هيخاف عليكي قدي لو ينفع اخليكي هنا مكنتش هسيبك بس كل حاجه كانت مدمره ساعتها وكان احسلك تدرسي وتعيشي هناك مع خالو غير كدا عمري ما كنت هسيبك تتربي بعيد صدقيني انا اخترت الاحسن ليكي وكان صعب ليا!!!
= واديك سبتني واتربيت بأسوء طريقه
ولحقتني من واحد **** وكان ممكن متلحقنييييش وكنت هضيع اكتر ما انا ضايعه وتايهه ومش عارفه حاجه !!!
قربت وخدتها فحضني واحنا الاتنين بنعيط: اوعي تقولي كدا
بعياط: ابعد عني
- انا مش هسيبك ابدا تاني يا نور
حضنتي كأنها بتستخبي فيا وقعدت تعيط كنت حاسس بيها لاني زيها كانت وحشاني جدا كنت وحيد من غيرها هي نصي التاني مش بس اختي
- نور خلاص بطلي عياط بليتي التي شيرت
بعدت وهي بتضحك: بكرهك يا اسر
بوست ايديها - وانا بحبك ياغلي حد في حياتي.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
عدا اربع شهور كل دقيقه فيهم كنت جمبها بحاول اخليها تتحسن نفسيا لبسها اتظبط وغيرت صحابها غيرت نمط حياتها كله وكانت بتتحسن كل ثانيه و فاجئتني انها اتحجبت كل حاجه كانت ماشية كويسة..
- يا اسر !
حضنتها بسرعه اول ما دخلت البيت وبالمره اقلل من الهجوم الى كان هيحصل عليا
= وحشتيني والله واتاخرت غصب عني
- كلت ولا لسه طيب انا جعانه
بوستها و قلعت جاكيت البدله : للأسف اها
- انت كدا بتكوم على نفسك النكد ! كلت من غيري
طلعت شوكولاتة ليها بسرعه : طب وكدا؟
= كدا بحبك معروفه!
حضنتني تاني واتكلمت وهيا فحضني: عاوزة اتكلم معاك
يا اسر فاضي ولا لاء بقي
= انا بتاعك ياستي اتكلمي براحتك
-عايزه اقولك انا بحبك اوي يا اسر شكرا عشان فضلت جمبي وانا كنت ببعد شكرا عشان خلتني اتغير للاحسن وعشان ادتني حب يعوضني عن الى فات واهتمام زي واحنا صغيرين انا كنت غلطانه لما افتكرت انك بتكرهني واني مش هسامحك ابدا كان جوايا طاقه غضب اختفت مع اول حضن دافي حسيته منك ولكن كنت خايفه اقرب تاني
ضمني لحضنه مره تانيه وهو عيونه مدمعه وحاوطني
كانه بيخبيني من العالم: انا ولا مره نسيتك كنتي دايما في بالي الحاجز الكبير الى السنين قعدت تبني فيه اتهد اول ما شوفتك حتي لما قولتي انك راجعه عشان الورث برضو كنت فرحان عيوني كانت ملهوفه تشوفك قدامها فالحقيقه لاني دايما بشوفك فالصور من وراه شاشه فالموبايل كنت بتمني اقدر اقرب ولكن للأسف واخد فكره غلط فاكر انك كدا احسن وانك مبقتيش عاوزاني جمبك تاني
- عمري ما كنت مكتفيا بالفلوس ولا اني عايشة في احسن حته بره ودرست كويس دايما كان ناقصني حضنك ده واني احس بخوفك عليا زي زمان
لما زعقتلي كنت بعاند معاك كنت مبسوطه وانا حاسه بخوفك عليا ولما رجعت برضت وقعدتني جمبك بالعافيه ورفضت انزل اوتيل كنت محتاجه كل دا حقيقي يا اسر
اسر طبطب علي راسها وباسها : وانا معاكي اهو ومش هسيبك ابدا مش هسمح لاي حاجه تفرقنا اصلا.
بدموع : بحبك اوي
اسر مسح دموعها :بحبك اكتر بس مفيش عياط وانا جمبك اتفقنا؟
نور هزت راسها بالموافقه
___________________________
|| بعد فترة قصيرة في الشركه ||
اسر بصوت عالي
- يا يونس !! ما تتكلم
= نعم ! ايه؟
- ما تتكلم يا بني ادم مسيبني الشغل ورزعني جمبك
بقالك ساعه عمال تقول كلام مش مفهوم
= بصراحه كدا يا اسر
- يادي النيله بقالك ساعه بتقول بصراحه و فالحقيقه يا حبيبي اتكلم انا زهقت
= انا ب بقولك اية يا اسر انا بحب نور وعايز اتجوزها وبطلبها منك اهو.. ولو رفضت هبوظ فرحك انت وليلي ميغركش انك كاتب الكتاب
بصتله وانا متفاجئ: عايز تتجوز نور؟؟
- اه.. انت عارفني مليش في اللعب
= وليه عايز تتجوزها؟
- ليه اتجوزت ليلي
= عشان انا وليلي بنحب بعض.. وحاجات كتير لكن انت ملحقتش تعرف نور.. وانت عارف هي مرت بإيه!
- وانا واثق من قراري.. خد رأيها بس قولي رأيك الاول
= انت اخويا يا يونس.. وانت عارف ده
ابتسم بهدوء: يبقي فاضل رأي نور..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في الفيلا ||
- ايه !! طلب يتجوزني؟
= اه..
- وانت شايف ايه!!
= انا موافق بس انا رأيي مهم يعني هو انا الي هتجوز
لقيتها بتحضني: رأيك اهم من رأيي يا اسر
ابتسمت وانا بطبطب على راسها: رأيي نعمل فترة خطوبة وتشوفوا نصيبكم انا واثق في يونس
بصتلي بعيون بتلمع: بس انا مش عايزه ابعد عنك ابدا يا اسر ابدا
- ولا انا هبعد عنك يا نور طول حياتي احنا وليلي كنا مقررين نفضل في الفيلا هنا.. عشان مبعدش عنك ولما فكرت قولت ماهو هيجي وقت و تتجوزي فا قررت نبني دور تاني هنا
مسكت فحضني جامد: انا بحبك اوي يا اسر
- وانا بحبك يا نور..
" تمت "