رواية ملاك الحياة الفصل التاسع 9 بقلم داليا منصور
رواية ملاك الحياة الفصل التاسع 9
#الفصل_التاسع...
ملاك صحيت من النوم لقت نفسها في حضن ادهم قامت مخضوضه وقالتله.
-انت ياعم فوق الله يرحرقك انت حاضني كده ليه ياعم فوق بقي اي ده....
ادهم كان صاحي بس حب يشوف رد فعلها وبكل برود حضنها اكتر ، وملاك مدايقه وعماله تهز فيه جامد ، وفجأه ؟ادهم صحي مرة واحده وكان فوق ملاك وهي تحتيه وبيقولها.
-هو مش انا نايم بتصحيني ليه هو مشاكل وخلاص .
ملاك بتوتر من الوضع الي هي فيه وهي بتقول.
-طب قوم شوية كده مينفعش.
ادهم باستفزاز :
-مش قايم إنتي الي جبتيه لنفسك ومش هقوم خالص ها..
ملاك بذكاء :
-اه بطني بتوجعنيي يا ادهم مش قادره هموت أه..
اهم بخوف قام بسرعة وهو بيقول :
-فيكي اي مالك طمنيني ايه بيوجعك...
وقومها بسرعة وقعدها وكان خايف جداً ، والا كأنه ادهم الي كان قاسي ومعندهوش قلب فـ لحظة نسي هو مين من خوفوا على خسارت ابنه.
ملاك بضحك :
- شوف منظرك الصراحه عجبتني فكرة انك تخاف عليا كده ، بس انا كنت عاوزه اقوم وانت مش راضي تقوم اي خدمة الولاد هيورثوا ذكائي والله..
قالتها وكملت بتضحك ادهم بغضب :
-ملاك وحيات امي مهسيبك وكمان وراثة ايه دي دانتي عندك تخلف في دماغك عاوزة ابني يورث منك الذكاء المحدود ده .
ملاك من الخوف قامت بسرعة تجري ودخلت اوضت الملابس وقفلتها وهي بتقول.
-عيب لم تتشطر على واحدة نسوان زي كده .
ادهم بعد مكان مدايق سمع الكلمه وقع من كتر الضحك بس مسك نفسه من الضحك وهو بيقول:
- هو إنتي فيكي حيل تضحكي اطلعي يا ملاك عاوز احضر الشنطه عاوزين نمشي .
ملاك وهي بتقول بخوف مش حاسه على الكلام الي هي بتقولوا .
-يعني مش هتعملي حاجه متضربنيش يا ادهم امانة عليك.
ادهم حس بزعل من نفسوا ان هو وصلها لكده ، بس جواه حاجه بتقول .
-مينفعش تستسلم انت اه بتحبها بس ماضعفش في عالمك مفيش ضعف وإلا هتخسرها وتخسر ابنك.. فاق من سرحانة علي خروج ملاك بعد مغيرت هدومها وهي بتمشي بخوف ادهم بص لـ ملاك بصة مفهمتهاش ودخل يغير هدومه وبيحضر الشنطة بتاعته هو كمان علشان يتجهوا لـ المجهول الي مستنيهم...
&———————&
عند احمد اخوا ملاك ، كان خارج من اوضته وهو طالع شاف امه وابوه قاعدين احمد وهو متجه ليهم وهو بيقول لتخفيف عنهم .
-اي ياست الكل مفيش فطار والا اي مالك زعلانة كده وكمان مش دي ملاك الي كنتي تفضلي تقولي يارب اخلص منك فين كلامك ياست الكل والا رجعتي في كلامك اهي اتجوزت وعايشة عيشة مكنتش تحلم بيها بنت الايه .
الام بزعل :
-عمري مقدر ازعل منكم انا بحبكم جداً ، وكلمتي ليها دي كان قصدي تتجوز وربنا يهنيها.
احمد بزعل بس محبش يبين :
-ياست الكل هي اتجوزت اه الطريقه غلط وكلنا معترضينها بس مهما كان هي في عصمت راجل ، واكيد هيحافظ عليها ، إنتي مشوفتيش نظرته لم ملاك قالت لـ بابا انا هاجي معاكم حسيت بغيرة وغضب في نفس الوقت ، يمكن هو مشفش ده بس انا شوفته ، بالرغم انا بكرهوا ونفسي ارجع اختي منه بس انا شايف انه هيحافظ عليها.
الام بارتياح :
-يارب يابني يارب.
ادهم بمرح :
-اي ياست الكل هو علشان ملاك مش هنا مش هناكل شكلك بتحبي ملاك اكتر مني والا هو الي بيتخطف بس هو الي بتهتمي بيه ، طلاما كده ممكن اخلي اي بنت من الي بيعجبوا بيا تخطفني ، علشان تهتمي بيا زي ملاك.
الام بضحك :
- ماشي ياسيدي اتخطف انت وملكش دعوه ، هقوم احضر الفطار وانت اقعد مع ابوك شوية عبال ماجي.
احمد برضا :
-حاضر ياست الكل...
مشت الام واحمد اتجه نحيت ابوه لقاه مهموم وبيقوله:
-انت لي قولتلها كده بالرغم انه شخص مش كويس وازاها قدامنا امال ورانا بيعمل اي.
احمد بزعل :
- خُفت تتعب لو قولتلها الحقيقة فكذبت عليها غصب عني اعمل اي يعني يـ بابا .
الاب بحزن :
-لازم نشوف هنوصلوا إزاي.
احمد :
-متقلقش انا بشوف الحل ، ووقفوا كلام لم شافوا الام جايه ، قعدوا فطروا كلهم بس كل واحد بيفكر في حاجة معينه منهم إلي بيفكر في اختوا وخايف تروح منوا وكمان عاوزها تيجي بسرعه علشان يطلب ايد نورهان صحبتها خايفها تضيع منوا ، وكده هيكون خسر اختوا وحبيبتوا ، خلص اكل وباس دماغ مامتوا وايد بباه وخرج .
الام برضا :
-ربنا يجبر بخاطرك يابني ويسهلك طريقك ويرزقك ببنت الحلال ويرجعك ليا ياملاك يابنتي سالمه.
الاب :
آمين يارب ، وقام دخل اوضتوا لان مش هيقدر يروح الشغل واخد اجازه بسبب إنوا تعب والام سهت في شغل البيت.....
&————————&
في جامعة نورهان وهي خارجه بممل ، سمعت شخص بينادي عليها..
- نورهان ممكن لحظه .
نورهان باستغراب :
-سيف عاوز اي بتوقفي كده لي متعرفش إن ده غلط.
سيف بأسف :
-انا اسف بس كنت محتاج رقم ولدتك ممكن تدهوني.
نورهان باستغراب :
-اتفضل رقم والدتي بس محتاج منها حاجه ضروري يعني..
سيف بتوتر:
- لاء هاتي الرقم بس...
ملت الرقم ومشى وهي استغربت بس طنشت الفكره ومشت.
&————————&
عند ادهم....
وهو خارج من القصر هو وملاك والخدم قدامهم شايلين الشنط ، وبيحطوها في العربية وادهم وملاك ركبوا العربية والسواق ساق في طريقهم الي بينتظر ملاك ...
كانت قاعده بتفكر في اهلها وإزاي هتشوفهم تاني ، كانت زعلانه وبتقول في سرها: ياترى هشوف اهلي تاني ونورهان واحمد والجامعة بتاعتي ياترى هيعمل معايا ايه...
من جواها كانت بتدعي إن يكون اللي جاي خير وصلوا عند الطائرة وركبوا فيها وكان ادهم حاجز تذاكر من الدرجة الاولى لانه من اشهر رجال الاعمال في مصر وكذا دوله...
بدأت الطائره بالاقلاع وملاك من الخوف مش عارفة تقعد واول مرة تركب طيارة وحاسة بدوخة مسكت إيد ادهم وبعدها الطيارة اتحركت وقلبها كان بيدق جامد من الخوف، ادهم لاحظ ده مسك إيديها إلي كانت حطاها على إيده وهو بيقولها.
-متخافيش انا جنبك ودي ساعة متطير هتفرحي قوي والا كأنك طايرة في السما...
ملاك كانت خايفه بس من الكلمة ريحتها سندت راسها على كتف ادهم وغمضت عيونها ونامت .....
وبعد تلت ساعات في الطيارة ادهم بيفوق ملاك علشان هما وصلوا المطار..
- ملاك فوفدقي ايه انا قولت هترتاحي بس مش للدرجة در يعني...
ملاك بنوم:
- يوه سبيني يا ماما عاوزة انا الله حتى في ااطيارة مش سيباني انام ليه كدا يا ست الكل..
ادهم وهو بيضحك وبيقول:
- طب فوقي ياختي بدل مانتي مش عارفه انا مين كدا...
ملاك فتحت عِيونها وشافت ادهم قدامها وهو بيصحيها وبيضحك وهو بيقول.
-كل ده نوم قومي بقي علشان وصلنا إيطاليا، ملاك وهي مش مركزه في كلام ادهم.
- حاضر قو.. إنت قولت ايه إحنا وصلنا فين قول تاني كده .
ادهم بضحك:
- في اي يابنتي بقولك وصلنا إيطاليا.
ملاك بفرح :
-وحيات امك صحيح قولي إنك مش بتهزر.
ادهم بملل :
-ملاك قومي ورايا حجات كتير مهمه لازم اعملها يالا..
قامت ملاك وهي فرحانة جداً ونزلوا من الطيارة ملاك وهي ماشيه لقت عربية سودة من احدث الموديلات مستنياهم ملاك وهي فاتحه بقها من الصدمة وبتقول..
-هي العربية دي بتاعت مين يا ادهم.
ادهم بضحك :
-إقفلي بوقك الاول يـ ملاك منظرك يضحك قوي وياسيتي دي عربيتي انا انتي لغاية دلوقتي متعرفيش جوزك يبقى مين .
ملاك بصدمة :
-عربيتك انت هو انت حيلتك حاجه ياعم دانت شكلك نفخ على الفاضي وكل ده علشان تبهرني وخلاص .
ادهم بضحك :
-هو إنتي لغاية دلوقتي متعرفيش جوزك غني قد إيه على العموم هتشوفي بنفسك مين هو ادهم في مجال البزنس .
ملاك بتريقة :
-لاء معرفهوش لانه خطفني من اهلي وكمان مكنش فيه فرصة اني انول الشرف واتعرف على ادهم بيه بجلالة قدره .
ادهم بزعل بس مبينش :
-مش مهم هتعرفي لم نوصل... قالها وركب العربية في الكرسي اللي ورى هو ملاك والسواق مشى .
#استوووب...
ياترى ايه المصير اللي ملاك هتروحله وهل ادهم هيكون محضرلها مفجأة ايه؟...
#الفصل التاسع
#داليا منصور الفرجاني..
#رواية ملاك الحياة
رواية ملاك الحياة الفصل العاشر 10 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية ملاك الحياة)