رواية اتجوزت عجوزه الفصل الخامس 5 بقلم محمد طه
رواية اتجوزت عجوزه الفصل الخامس5
#البارت_5_بعنوان (أتجوزت عجوزه)
#أتجوزت_عجوزه
#بقلم_محمد_طه
_الجده بنظره ثقه..عالفكره مراتك ما خرجتش من الفيلا
_آسر بعدم فهم..نعم..أومال هيا فين
_الجده بثقه..ما هيا واقفه قدامك أهي
_آسر يبص يمين وشمال..هوا حضرتك شيفاها وأنا الوحيد اللي مش شايفها
_الجده..لأ أنته شايفها وهيا واقفه قدامك..بس أنته اللي لسه مش مستوعب..بقلم..محمد طه
_آسر يبصلها مع إبتسامه والابتسامه تتحول لضحكه عاليه..يا بنت اللذينه..هوا إنتي تبقي عجوزه..
ومتنكره ف دور ست عجوزه..طب والله دخلت عليا وصدقتك..دخلت عليا إيه دا دخلت على أبويا وأمي وأختي وصدقوكي..دا إنتي طلعتي جامده آخر حاجه ف التنكر..وربنا إنتي تاخدي الأوسكار ف التنكر
_الجده بثقه وجديه..بس أنا دلوقتي مش متنكره..أنا كنت متنكره إمبارح ف دور بنت صغيره وحلوه
_آسر وشه يتحول من الابتسامه للصدمه والذهول..هوا إيه اللي إنتي بتقوليه ده..يعني أنا أتجوزت ست عجوزه بجد
_الجده..وبموافقتك وبكامل إرادتك qu
_آسر ما زال تحت تأثير الصدمه..مستحيل..مستحيل اللي بيحصل دا يكون بجد..أنا أكيد بحلم أو كابوس أو أي حاجه مش حقيقيه..لأن مستحيل دا يكون بجد ما ينفعش أصلا يكون بجد
_الجده بهدوء..وما ينفعش يكون بجد ليه
_آسر..لأنك من دور جدتي..إنتي عندك ياجي 70 سنه وأنا 23 سنه..يعني إنتي قد عمري 3 مرات..مستحيل أفكر أو أتخيل نفسي معاكي
_الجده بهدوء..وليه لما بيكون العكس..بيبقي الدنيا تمام وزي الفل..بقلم..محمد طه
_آسر بعدم فهم..العكس إزاي يعني
_الجده..يعني لما بيكون راجل عنده 70 سنه وبيتجوز بنت عندها 15 سنه..بيكون عامل زي الحيو،ان المفترس الجعان..وما بيقولش لأ مش هينفع دي من دور أحفادي ومستحيل أفكر أو أتخيل نفسي معاها
_آسر بغضب..أنا ذنب أهلي إيه..دي رجاله بتتهبل على كبر..ذنبي إيه أنا أدفع تمن هبلهم
_الجده بهدوء وبرود..هوا أنته بتسمي جوازك مني ذنب
_آسر بغضب..الجوازه دي مش هتكمل..والهبل دا هينتهي دلوقتي..(ويضرب كف على كف)..أطلع أقولهم إيه برا..الست العجوزه اللي كانت قاعده معاكم من شويه تبقي هيا مراتي اللي أنا أتجوزتها..
ولا أقول إيه ل أصحابي..أقولهم أتجوزت عجوزه
_الجده بهدوء..هوا دا كل اللي فارق معاك..تقول إيه لأهلك وتقول إيه ل أصحابك..وعالعموم لو المشكله ف أهلك وأصحابك..ف أنا عندي ليها الحل
_آسر بغضب..وهتحليها إزاي بقي إن شاءالله..عندك زرار هتدوسي عليه يرجعك 50 سنه لورا..ولا معاكي مصباح علاء الدين
_الجده بثقه..من غير تريقه لو سمحت..هيا كل الحكايه نص ساعه..هلبس الماسك والباروكه ومكياج بنت عندها عشرين سنه..وهبقي عجوزه البنت الحلوه اللي كانت معاك إمبارح
_آسر بغضب..وأنا مش عايزك لا وإنتي كده ولا وإنتي صغيره..ومش عايزك تتعبي نفسك أصلا..لأن المهزله دي هتنتهي حالا..أنا هطلقك وتروحي لحال سبيلك
_الجده بهدوء..ما أنا مش على زمتك عشان تطلقني
_آسر يقاطعها بعدم فهم..مش على زمتي إزاي يعني..
وكتب الكتاب اللي كتبناه إمبارح دا كان إيه..كان تمسيل ومكنش بجد..يبقي خلاص كده أتحلت..يلا يا حاجه كده بقي برا وروحي لحال سبيلك
_الجده بهدوء..طيب مش تسيبني أكمل كلامي الأول
_آسر بغضب..كملي كلامك برا الفيلا..يلا أخرجي برا
_الجده..أنا عذراك عالفكره..ومقدره الصدمه اللي أنته فيها..بس شئت أم أبيت ف إحنا خلاص بقينا أتنين متجوزين رسمي
_آسر بغضب وعدم فهم..هوا إنتي مش لسه من شويه قولتي إنك مش على زمتي
_الجده بهدوء..ولو كنت خلتني كملت كلامي كنت هقولك إنك أنته اللي على زمتي..ولو فيه طلاق هيحصل يبقي أنا اللي هطلقك مش أنته
_آسر بصدمه وذهول..كملت..يعني إنتي قصدك تقولي إن العصمه كمان ف إيدك..يعني العجوزه هيا اللي أتجوزتني..بقلم..محمد طه
_الجده..دا صحيح..وبموافقتك وبكامل إرادتك
_آسر بغضب..بموافقتي إيه..أنا مستحيل أوافق على حاجه زي كده..والجوازه دي باطله لأنك خدعتيني
_الجده بثقه..قصدك تقول أستغفلتك والقانون لا يحمي المغفلين..أنته اللي ما كلفتش نفسك وتبص على بيانات العروسه وأنته بتمضي على قسيمه الجواز
_آسر بغضب..أسمعي يا ست إنتي..الهبل دا ينتهي دلوقتي حالا..تاخديلك قرشين وتتوكلي على الله..
ويا دار ما دخلك شر..عشان إنتي ما تعرفيش حاجه عن اللي واقف قدامك ده..وما تعرفيش ممكن يعمل فيكي إيه
_الجده بثقه..طيب ما أنته كمان ما تعرفنيش..وما تعرفش الجيش اللي ورايا..دا أنا أصغر واحد ف أحفادي ياكلك بأسنانه
_آسر بغضب..طيب لما إنتي عندك جيش أحفاد..مش مكسوفه من نفسك وأنتي متجوزه واحد من دور أحفادك
_الجده ببرود..لأ مش مكسوفه..وبعدين العمر دا مجرد رقم..ولما هتعرفني أكتر هتلاقي قلبي أصغر من قلبك
_آسر بغضب وهوا ماشي من قدامها..أنا لا عايز أعرفك ولا عايزك تعرفيني (وراح لأبوه يتكلم معاه على إنفراد)
_آسر بغضب..أنته كنت تعرف إن مراتي تبقي عجوزه
_أبوه باستغراب..ما أنته سألتني ف العربيه وإحنا راجعين إمبارح وقولتلك آه عارف إن إسمها عجوزه
_آسر بغضب..مش إسمها بس..دا إسمها وجسمها وعمرها..إيه يا حاج هوا أنته مش واخد بالك إنك مجوزني واحده معديه ال70 سنه
_أبوه بجديه..هوا أنته بتتكلم جد ولا بتهزر
_آسر بغضب..الست العجوزه اللي فطرت معاكم وقالتلكم إنها جدة مراتي..تبقي هيا دي اللي أنا أتجوزتها ولبستها
_أبوه بجديه..لو الكلام اللي أنته بتقوله دا بجد..يبقي إحنا كلنا لبسناها
(وفجأه تدخل عليهم عجوزه البنت الجميله الصغيره اللي جمالها يسحر أي حد قدامها وكانت لابسه طقم شيك جدا)..بقلم..محمد طه
_عجوزه بصوت رقيق كله أنوثه..صباح الخير..معلش لسه صاحيه من النوم. أصلي كنت سهرانه طول الليل مستنيه العريس اللي سابني ونزل ليله دخلتي وما رجعش إلا متأخر (وما يردوش عليها وهما باصين عليها باستغراب) هوا إنتو بتبصولي ليه كده..الفستان فيه حاجه ولا فيه حاجه ف الميك آب
_أبوه..رد على عروستك العجوزه..قصدي عجوزه
_آسر..لأ يا حاج أصبر بس عليا..دا اللي قدامك دا شغل نص ساعه..ماسك وباروكه ومكياج بنت صغيره
(وراح آسر يشدلها شعرها عشان يقلعها الباروكه لكن كان شعرها حقيقي ووشها مكنش عليه مكياج وكانت بنت صغيره فعلا)
_أبوه وهوا خارج..هبقي أبعتلك رقم دكتور نفساني على الواتس..يبقي روح دردش معاه شويه
(وآسر واقف مصدوم من اللي بيحصل ومش مصدق)
_عجوزه باستفزاز..أنته لسه شوفت حاجه..أصبر بس عليا..دا أنا لسه هعملك ديناصور..أعااااااااااااااااااا......
_ويتبع............
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية اتجوزت عجوزه )
_بقلم..محمد طه
_تحياتي لمتابعيني الأعزاء
