رواية واحنا صغيرين عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
رواية واحنا صغيرين الفصل الثالث 3
- ده انتي لبستي فستان زي البنات بجد يا سوكه
= وانت ملبستش سلحفاة ليه يا يويو
- رخمه
= بارد
- فين هديتي يابت!!
= مع ماما.. اكيد طنط نجلاء خدتها تشيلها
- عايز اعرف جبتي ايه
= اوكيه تعالي نفتحها..!
" دخلنا ندور لحد ما شاورت له عليها"
- الى لونها ازرق
بصلي: ده اكتر لون بحبه
= اممم مانا عارفه يا عبيـ ـط
" راح جابها و بدأ يفتح فيها وشال لفة الهدايا على جمب وبعدين فتح البوكس اتفاجئ بسلحفاة لعبه شالها من البوكس وبصلها بصدمه "
- انتي جبتيلي سلحفاة يا فرح !!
فضلت تضحك: جبت سلحفاة للسلحفاة يا يويو !! مالك
لقته مصدوم فا اتكلمت من بين ضحكها: دور تاني
" مد ايده ولقي كيكه من الى بيحبها.. وبعدين لقي ساعه لونها ازرق مسكها بتعجب "
- بتهزري !! واو
ابتسمت: دي كانت اخر واحده لونها ازرق حظك حلو يا يويو
= دي جميلة اوي زي الي شوفناها وعجبتني ثانكس يا سوكه
- هستني تجبلي برضو هديه حلوة متنساش..
= عاوزة اية في عيد ميلادك؟
رفعت كتافها: انت مفروض تعرف!
= اتفقنا..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"كنت قاعده على الترابيزة سرحانه وببتسم وانا بفتكر ذكرياتنا و بابا قدامي عمال يتكلم في الفون وشكله مبسوط قعد جمبنا على الفطار وهو بيبصلنا بأبتسامه"
" بدأنا ناكل لكن هو اتكلم "
- لسه قافل مع معتز.. تصوروا.. عزمني على خطوبة يحيى
" حسيت ان الأكل وقف في زوري و ان كل حاجه وقفت عموما..!! "
بصتله وبحاول امسك دموعي: يحيى؟؟
لقيت ماما بترد: اه.. الى كان ساكن جمبنا..؟
- اه انا قولتله هنيجي.. خصوصا انوه قالي هيكون في القاهره يا سلوي.. وفرصة نتقابل بقالنا زمن..
= معاك حق وحشونا اوي.. بس غريبة ازاي وهما قاعدين في اسكندرية هيعمل الخطوبة هنا
- مش عارف يمكن هينقلوا
صوتي حرفيا كان طالع برعشه وانا مش قادره استوعب كلامهم: أ.. ءءء أنا
" سحبت المفتاح بتاعتي و اتحركت تحت نظرات مريم اختي ليا "
- انا نازلة الكلية
" خرجت من البيت و فضلت دموعي تنزل بأنهيار وانا نازله !!! مكنتش عارفه اروح فين بصيت على العمارة بتاعتهم.. !! و بدأت كل الذكريات السوده تهاجمني "
- يعني ايه ؟؟؟ هتمشي !! طب كده مش هنشوف بعض تاني !!
= انا آسف يا فرح.. بابا مسبلناش اختيار
بصتله ودموعي بتنزل بأنهيار: انت قولت مش هتبعد عني .. انا قولتلك اني كنت خايفه نتفرق زي سيمبا و نالا.. قولتلي مش هتبعد !!
- فرح.. اهدي عشان خاطري.. انا قولتلك وقتها مهما بعدنا هنرجع تاني خليكي عارفة كده
= بس انت قولت انوه هيبيع الشقة !! قولت انك مسافر مكان بعيد ده حتي مستناش لما تخلص تالتة ثانوي !! يعني مش هيفضل هنا تاني !!
" بصلي بنظره.. كنت عارفة انها هتبقي الأخيرة..! "
" كنت بعيط بصوت عالي ومش قادره اتخطي ، بقلمي سلسبيل احمد ، مش قادره اتخطي الى بيحصل ازاي مرجعش بعد كل السنين دي زي ما قال ازاي هيخطب واحدة تانيه !! "
" اتفاجئت بمريم نازله من العماره وجريت عليا حضنتي وفضلت تطبطب عليا وانا فضلت اعيط !! "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد "
|| في إسكندرية | داخل شركه المهدي ||
- لاء !! مش يحيى المهدي الى يتلوي دراعه !!
= اهدي حضرتك.. احنا بعتنا لهم الرفض و ان الشركة مش هتقبل نسبة أقل حتي لو بعد توقيع الشرط الجزائي وهما مش هيبقي عندهم اختيار غيرنا.. دي بس حركه عشان عاوزين يزودوا نسبتهم
- واحنا هنلغي الصفقة يا امجد
= حضرتك بتقول ايه ازاي!!
- خليهم يتعلموا ان مش احنا الى يتلعب معاه
= والشرط الجزائي
- كل التفاصيل دي المحامي هيخلصها اتفضل
" امجد خرج و يحيى قعد على الكرسي و هو بيحط ايده على راسه بضغط وتعب.. سند دماغه بأرهاق واضح وبعدين لقي الباب بيخبط "
- اتفضل
" دخلت سارة وقعدت قدامه
وهي بتحط رجل على رجل"
- ايه اخبارك.. كلمتك كتير مردتش
سند ضهره وبصلها: خير ؟
= خير ايه يا يحيى.. عاوزين نرتب حاجات عشان يوم الخطوبة
- انا مشغول وانتي عارفه
= اوكاي حبيبي بس دي خطوبتنا..
- طيب.. محتاجه ايه دلوقتي
= عاوزاك تنزل معايا
- صعب اعرف انزل دلوقتي
ابتسمت: انا اوردي اخدت لك اذن من عمو معتز معندكش حجه يا يويو
يحيى رفع عينه وبصلها: ساره لو سمحتي قولتلك متناديش بالاسم ده!!! انا مش عيل
- خلاص خلاص متقلبش وشك
= طيب.. استنيني في العربية
قامت وابتسمت له: طيب.. متتأخرش..
" خرجت و يحيى اتنفس بزهق.. عقلة فضل يفتكر حاجات كتير ولكن وقف تفكيره كله.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في القاهرة داخل كافية ||
مريم بقلق: هديتي طيب شوية ولا اية؟
بعياط: لا يا مريم.. مش قادره!!
مسكت ايدها: انا اسفة اوي عشان الى انتي حاسة بيه يا فرح.. مكنتش اتمني يحصل كده
- انا مش قادره استوعب.. مريم انا كنت مستنيا.. كنت بكدب ومنستهوش !!
قربت للكرسي بتاعها: فرح.. اهدي الاول ممكن..!
خلينا نفكر صح
مسحت عيوني وخت نفس: خلاص كل حاجه انتهت.. انا محتاجه اروح الكلية و انتي مش وراكي درس ؟؟
- ايوا..
= طيب يلا
- بس انتي.. هتمشي كده ازاي..
= هدخل الحمام اغسل وشي ونمشي..
" خلتها تروح درسها.. وانا روحت الكلية لكني محضرتش اي حاجه.. كنت عايزه اليوم يخلص و اروح بشكل طبيعي.. مش عايزه حد يسألني مالك.. ولا عايزه حد يشوفني كده.. "
" و بعد لما اخيرا اليوم انتهى روحت دخلت اوضتي بسرعه وقفلت كل حاجه وقولت لماما اني تعبانه وهنام.. لكني فضلت صاحيه مش بتحرك ولا بعمل اي حاجه.. "
" بفتكر اخر ذكري حلوة بينا وانا قي اولة ثانوي.. قبل ما يمشي بفترة "
- فرح.. انتي اهم شخص في حياتي دلوقتي..
= اسكت ياض بطل كلامك ده
- ماشي يا سوكه.. بس هيجي يوم واتكلم براحتي
= وانا حاسة ان هيجي يوم وحد يقفشنا
- ليه طنط بقت تكرهني..
= كله من تحت راس مديرة المدرسة بتاعت الاعدادي الى شافتنا باخد منك الجواب وقالت لها
- بس فات سنين على الموضوع ده
= مش عارفه بقا..
- عموما معتقدش هنتكشف.. هما عارفين ان احنا الاتنين في الدرس
= اه.. بس بنقعد ساعه زياده افرض عرفت
- هنقول اي حاجه.. طالما مخرجناش من السنتر وبعدين ده هي مره كل شهر يا سوكه الى بنتقابل فيها بطلي خوف ولا نسيتي كنتي بتعملي ايه
ضحكت: اسكت بقا
= طب بقولك يا سوكه..
- قول
= كتبتلك جواب
- انت بتهزر..
= انا مكتبتلكيش من وقت لما اتقفشنا.. !
" طلعه و حط في شنطتي "
- يلا بقا عشان الساعه خلصت
" روحت وهو كان ماشي ورايا بمسافة السنتر مكنتش بعيد اوي عن بيتنا.. طلعت البيت بحماس رهيب وانا مش همي اكل او اعمل اي حاجه غير اني افتح الجواب بسرعه "
- بطلي دبدبه يا فرح !!
= انتي صاحية يا بومه يا صغيره نامي !
" شدت الغطا ونامت وانا فتحته بحرص وبدات اقرأ"
- خطي اتحسن كتير يا سوكه مش هتعرفي تتريقي عليه تاني.. كان نفسي طول الوقت نرجع عيال عشان نلعب سوا براحتنا.. واشدك من شعرك الى بقي مستخبي تحت الطرحه.. و امسك ايدك واحنا بنجري.. وحاجات كتير اوي.. انا عايز اقولك اني بحبك يا سوكه.. ومش هستسلم هفضل احاول عشان كل حاجه ترجع..
" كان راسم قلوب في الورقه عيوني دمعت وفضلت اتنطط بعد لما خلصتها و استنيت نتقابل تاني عشان اقوله.. اني انا كمان بحبه !! "
" بس وقتها.. لما اتقابلنا.. كان بيودعني..! "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
|| بعد مرور ايام ||
- فرح.. هو انتي متأكده انك عايزه تروحي الخطوبة
ابتسمت بسخريه وانا باصه للمرايا: بتقولي كده وانا خلاص.. لبست و هنتحرك ؟
= طب انتي كويسة؟
بصتلها: انا شكلي حلو؟
- شكلك جميل اوي يا فروحة..
= وانتي يا بومة يا صغيره.. شكلك زي القمر..
" نزلنا و اتحركنا كل ثانيه بتعدي كانت صْربات قلبي مش بتهدى..! كنت حاسة اعصابي سايبة.. نفسي مش مظبوط.. معدتي فيها حاجه غلط.. كل حاجه كانت ملخبطه.. "
" لحد ما العربية وقفت.. و نزلنا كنت حاسة ايدي بتترعش.. المكان كان حلو.. بس لما دخلت محستش ده اختيار يحيى.. كان فيه ناس كتير ببدل شكلهم رجال أعمال.. حسيت اني في مناسبة رسمية اوي.. مش خطوبة.. الموسيقي هاديه.. مفيش اغاني.. ناس كتير واقفة بتتكلم و بيسلموا على بعض.. لحد ما دخلنا عندهم.. و.. شوفته "
" هو الى واقف جمبها اكيد والناس بتهنيه... لسه شعره ناعم.. لسه ملامحه جميلة لكنه فيه حاجه مش مظبوطه.. وكأنها نفس الحاجه الى فيا.. عيونه تايهه "
" قعدنا على الترابيزة و مبطلتش ابصلة.. لحد ما عنينا اتقابلت.. فضل يبصلي كتير بعدم استعياب وكأنه بيتحقق مني لحد ما بابا خدنا و روحنا عشان نبارك..!! وقتها لما شاف و بابا و ماما اتأكد!! "
- الف مبروك يا معتز !! مبروك يا يحيى يا حبيبي
" حصلت سلامات كتير بين بابا و ابوه.. وبين طنط و ماما.. لكن هو كان مصدوم من وجودي.. وانا مكنتش عارفه انطق "
معتز: ماشاءالله فرح !! بقيتي عروسة ياحببتي.. عقبالك
نجلاء: و مين القمر دي مريومه؟؟
" حورات كتير كانت دايره واحنا الاتنين مش مركزين غير لبعض.. "
ساره مسكت ايده يحيى وهمست: حبيبي مالك
"يحيى مكنش سامعها حتي.. و سارة بصت لفرح ورجعت بصتله "
- يحيى ؟؟؟
" فاق من تركيزه وبصلها "
- انت سامعني؟ بقولك مالك.. هي مين دي؟
"وقتها معتز بدء يعرفهم على سارة"
- سارة حببتي.. ممدوح ده صاحبي وجارنا من زمان اوي هنا في القاهره..
" اتعرفوا على بعض و ساره ابتسمت ببرود وبعدين خدت يحيى و قعدوا.. "
" و هما رجعوا على الترابيزة.. "
مريم: فرح..؟
بصتلها و ابتسمت: انا كويسة..
" أنا مش كويسة.. بس جيت ليه؟ عشان اقنع نفسي واشوف بعيني ان كل حاجه انتهت.. "
" بس هل ده فعلا الى هيحصل واحنا الاتنين محدش فينا شال عينه من على التاني؟ طب هو ليه اصلا باصصلي وليه نظراته ليا عامله كده؟"
- يحيى انت مركز مع البنت دي كده ليه؟
بصلها: مش مركز مع حد
= على اساس اني مش بشوف
- عدي اليوم يا ساره.. فضلنا نرتب له كتير مش هنبوظه دلوقتي
= ماشي يا يحيى..
" كنت عايز اروحلها.. عايز اتكلم معاهت بأي شكل.. ولكني مش عارف!! متقيد!! الوقت كان بيخلص وانا مش قادر اني اروح اكلمها وهي قدامي.. كانت خلاص الخطوبة بتخلص.. و قامت عشان تمشي معاهم"
" كانت بتتحرك قدام عيني وانا مش قادر اتحرك ناحيتها واسيب كل حاجه.. عروقي كانت بارزه من الغضب الى جوايا.. "
" الغضب الى جر وراه ابشع ذكرىٰ مرت عليا "
فلاش باك #
- احمم انا معطل حضرتك عن حاجه يا اونكل ممدوح؟
= لا يحبيبي خالص.. قولي بقا ايه الموضوع الى ميستناش ده؟
- في الحقيقة.. انا مش عارف يعني ابدء ازاي بس انا كان مفروض عندي درس و فرح عندها درس انا جيت عشان عارف انها مش هنا لأني كنت عاوز اقول لحضرتك الأول.. وعشان برضو بابا.. منعني من الى عاوزة
بصله وهو عاقد حواجبه: انا مش فاهم حاجه يا يحيى قولي ايه الموضوع
- عمو.. انا بحب فرح اوي وحضرتك عارف اننا هنمشي انا مش عايز امشي ونبعد انا عاوز اخطبها!
" بصلة بدهشه و يحيى كمل "
- انا عاوز يبقي عندي سبب اني اقدر اشوفها و نتكلم و ارجع القاهره عشانها و حاجات كتير انا عارف اني صغير و
قاطعه: حبيبي انت وهي لسه صغيرين ! فرح عيله!! في اولة ثانوي!! وبعدين احنا سبق و نبهنا انكم تبعدوا عن بعض !!! ابوك يعرف الكلام ده؟؟
نزل راسه بخزي: مقتنعش بكلامي وكنت عايز اقنع حضرتك!!
- لأن والدك معاه حق ! انتوا لسه عيال!! و الأحسن انك تركز في حياتك السنه الجاية هتكون ثانوية عامة وشهاده.. ركز فيها و بلاش الكلام الفارغ ده
بصله وعيونه بتلمع بالدموع: بس انا بحب فرح.. ولو محاولتش عنها عشانها هتفضل مش بتكلمني
بصتله بتركيز: وهي من امتي بتكلمك!!
- احنا بنتكلم كل فين وفين فالسنتر!! وقولت لها اننا هننقل اسكندرية وهي زعلت
= و انت معطل حياة فرح!! وحياتك الكلام الفاضي ده ملوش لازمه دلوقتي!! تزعل شوية وبعدين هتنسي الاحسن تبعد عنها يا يحيى و كويس اوي انكم مش هتبقوا قريبين بالشكل ده تاني.. عشان انتوا الاتنين تنسوا!!
" يحيى نزل يومها.. من البيت و سلوي خرجت بصتله بصدمه لأنها سمعت كل حرف "
- هي لسه بتكلمه بعد كل ده ؟
= انتي فاكره ايه؟ احنا ساكنين جمب بعض لكن خلاص الموضوع هينتهي غصب عنهم.. ومش لازم تعرفيها اي حاجه من الى حصلت دي
- يعني ايه يا ممدوح؟
= يعني كل حاجه هتنتهي لوحدها يا سلوي هو هيمشي و هي هتنساه دول عيال!! متفتحيش الموضوع وتفتحي عينها.."
باك #
" غمضت عيني بألم.. لما افتكرت اليوم ده.. الى بعده مقربتش منها تاني.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا معتز المهدي||
" يحيى دخل و رزع الباب وراه و معتز قام بتعجب لفعلتة "
- فيه ايه ؟؟
اتكلم بعصبيه: حضرتك قولت تكمل عليا
و بتعزمهم ؟؟؟؟؟؟
نجلاء: هما مين دول فين ايه يا معتز
معتز بحده: انت ازاي تتكلم بالطريقة دي !!!
- وانت ازاي تعرضني لموقف زي ده !!!!!! انت عزمت اونكل ممدوح !!! وانت عارف انها هتكون موجوده وهتيجي معاه !!!
معتز: وفيها ايه !!
يحيى بزعيق: فيها اني بحبها !!!!
يتبع..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
#واحنا_صغيرين 💗🌃3