رواية نور وأحمد عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
رواية نور وأحمد الفصل الثاني 2 والأخير
لحد ما لقيت الباب بيخبط وفتحت مكنتش متوقع
اللقيه هو!!
- ممكن نتكلم
خرجت بره وفضلت اتهرب من نظراته
- انا اسف مكنش قصدي اتكلم كدا
خد نفس طويل وكأن الكلام صعب عليه
- انا مش وحش
بصتله بعمق وانا مستغربه ازاى بيتحول كدا
= حصل خير عادي
- يعني مش زعلانه
= يهمك ؟
بص للارض كنت عارفه انه مش هيرد بس اتفاجئت
- اهه يهمني ، كمان يهمني اعرف حكايتك بالظبط
بصيت بعيد مش عارفه اقول اية
- انتي مش حابه تقولي؟
= مش عارفه
- طيب عندك فوييا من البحر عشان غرقتي فيه مثلا
هزيت راسي بالنفي
- طب اية السبب
عيوني دمعت = عشان اختي غرقت فيه و . مم ماتت
- انا اسف ربنا يرحمها
- طب لي طلعتي الرحله وعملتي كدا فى نفسك ودوستي على جرحك
بعياط = عشان .. عشان مبحبش اخاف عشان لو حصل نفس الموقف تاني مقفش متكتفه ومش عارفه اتصرف
- بس الموضوع ميجيش كدا انتي فاجئتي نفسك مش من يوم وليله الفوبيا عمرها ما هتختفي كدا وكمان كان لازم يبقي معاكي حد قريب منك يطمنك لو حصلك نوبه خوف ؟
ابتمست بحزن- انا معنديش حد.!
= طيب خلاص انا هعلمك ببلاش اي خدمه متزعليش بقي
- انا مش عايزه حد يشفق عليا
= مين قال كدا ؟ انا عايز اعلمك عشان اثبت لنفسي اني جامد اوي ومدرب مفيش مني اتنين
ابتمست على طريقته
- شكرا و انا مكنتش اقصد اني
قاطعني = ولا يهمك خلاص المهم نبدء جد
- اتفقنا
-
معرفش ليه كنت حاسس بالذنب ناحيتها انا دايما مش بهتم بحد ولا بيفرق معايا بس هي .! بحس اني مدايق لما اشوفها مكسوره او زعلانه او حتي خايفه.؟
.
.
.
* تالت يوم *
خرجت عشان اخبط عليها اكيد فى الاوضه ولكن محدش رد واتفاجئت انها .. قدام البحر
-بتعملي اية؟!
بصتله بهدوء = بجرب اتخلص من الفوبيا
- ب انك تقعدي قدام المياه؟
اتنهدت= مش عارفه
- تيجي ننزل.؟
ضحكت = هه تاني انزل المياه تاني
طيب تسمحيلي ومدلي ايده فا مسكتها وفضلت ماشية وراه وانا ماسكه ايده وصلنا لاخر اليخت وقعدني وكان في زي سور صغير نزلة والمياه بقت قدامي ولو نزلت رجلي تلمسها وانا فاليخت فا اتخضيت وقمت لكن رجعني
- اهدي الاول جربي تنزلي رجلك المياه
= مستحيل
- حاولي؟
= مش هقدر
-ولو قولتلك عشان خاطري؟
سكت شوية - خدي بالك انا مش بتحايل على اي حد
حاولت انزل رجلي وكنت خايفه فا قعد جمبي ونزل رجله
- شوفتي محصلش حاجه
نزلت رجلي ببطء وكنت هشلها
فا مسك ايدي - سبيها .!
فضلت باصه فى عينيه لحد ما فوقت من توهاني وقومت
= تيجي نفطر
هزيت راسي - ماشي
.
.
- هاه تحبي تخدي اية
مكنتش مستوعبه اني بتخير وممكن اختار
- اية مش عارفه
قولت بتلقائية = انا بحب الجبنه اوي
ابتسملي - طيب وراح جاب كل الجبن وجه
ضحكت = اي كل دا
- منتي مقلتيش انهي نوع؟
= طيب نبقي نرجع الباقي
كلنا وضحكنا كتير مع بعض حرفيا كنت مفتقده اتكلم مع حد بقالي كتير وحيده وهوا جواه كان لطيف اوي !
جه وقت الغطس
- برضو مش هتنزلي ؟
= تؤ تؤ
- طيب هنزل معاهم بقي
= ماشي
فضلت واقفه مستنيا يطلع اتأخر اوي وقلقت عليه بطريقه مفرطه
الأجانب طلعوا وهوا اخيرا ظهر
كلمني بصوت عالي - مالك
= انا كنت قلقانه اية كل دا
ضحك وقال بثقه - تقلقي على مين بس انا البحر دا لعبتي
= طب أطلع
- اهههههه
بخضه = في اية!!
- اههه رجلي
لاقيته بينزل فالمياه وبيطلع وتقريبا بيغرق
- رجلي اللحقيني الاكسجين فضي
= احمد استني
فضلت ابص حوليه وانا هعيط بس كلهم اختفوا لقيت على المركب طوق حدفته بس اتفاجئت انه تحت المياه والطوق موصلش لي
معرفش ازاى نطيت فالمياه!!!!!!
طلع من تحت المياه ومسكني وانا عماله اشرق ومسكه فيه جامد
- اهه اههه رجلي
= انت كويس حصل اية
- اهه مش عارف انا كنت هموت
= انت كويس اهدا الطوق هناك اهو
فضل يضحك وهوا مسكني وانا تقريبا فى حضنه
= بتضحك ليه
- ملك انتي فالميه!؟
بصيت وانا بحاول استوعب هو انا نزلت فعلا انا موجوده ومحصلش حاجه
وضحكت بفرح وحضنته = انا فالمياااااااااااااااه
اتفاجئ = انا اسفه بس انا فرحانه اوي ملامحي اتغيرت
= انت كنت قاصد!
- ياااه انتي لسه واخده بالك انا قلت مش هتدخل عليكي اني بغرق
= بتضحك عليا !!
- واتعالجتي بدل ما تشكريني يخربيت الزولم
= انت انت!!!!
- انا بحبك
اتصدمت= ب ب أأأ..!
- انتي علقتي ولا اية؟
= انا مش مصدقه بتحبني انا ؟ ليه
- لاء تعالي نطلع من المياه الاول لحسن تيجي سمكه قرش تكلنا
مسكت فيه اكتر = سمكه قرش
- وحيتان بقي واي
فضلت متشعلقه في رقبته = يلا طلعنا بسرعه
قرب عليا - وليه متخلينا كدا حلو
= بطل سفاله طلعني
- اوه ختي عليا
= طلعناااااااااااااااي
- حاضر حاضر خلاص
طلعنا من المياه وكان في ناس عاليخت بتبصلنا ومنهم الأجانب
= ياه كل دي ناس كانوا فين من شوية حاجه غريبه
- كانوا مستخبين حسب الخطه
بصتله بغضب = كداب وكمان رئيس عصابه
نزل على ركبته وجه واحد اداله علبه فتحها وكان فيها خاتم
- تقبلي تتجوزيني ؟
= اية
- لا احنا لسه هنتهته قام ولبسني الخاتم
= بقولك
- قولي
= بحبك
- طب مانا عارف
ضربته = رخم
حضني - هنعمل الفرح عاليخت دا
_
تمت ..😂🐳💙