📁

رواية ليلى وزين الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد

رواية ليلى وزين عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد

رواية ليلى وزين الفصل الأول 1

- حاطط ايدك عليا كدا ليه! 

= ششش صوتك

- يبني أن..

= بس قولت 

- الله! 

..

- ها كنت عامل ايدك كدا ليه بقي ادينا نزلنا

= عشان متتخبطيش والباص ماشي 

- اتخبط فين؟

= ف اي حاجه

- انت كداب علفكره

= عشان محدش يخبطك ارتحتي؟

- شوفت بتغير ازاي يا زين

= ليلي انتي مش بتزهقي! 

- بتغير عليا .

= اها عشان بنت عمي واختي

- طيب تمام اسفه لو دايقتك

= مش مدايق اصلا يلا وصلنا اطلعي وياريت تقولي لجدو اني خرجت 

- رايح فين! 

= انتي مالك !!! 

وشي احمر مشي وانا واقفه مصدومه بلعت ريقي بصعوبة ودخلت واول ما جدو ظهر ابتسمت 

- فين زين ؟؟ سابك تيجي لوحدك ؟

= لا لا يجدو جابني ونزل عنده مشوار مهم

- راح فين 

= مش عارفه ، هو ممكن اتكلم مع حضرتك

- تعالي ياحببتي

قعدت قصاده وبصتله 

= جدو انا عندي كام سنه ؟

- 21 سنه 

= مش شايف اني كبرت ده انا كسرت ال 20 وبقيت 21 يعبد العزيز 

ابتسم - اها فهمتك يا ليلي

= انت عارف اني عاقلة ومش هتصرف غلط ممكن

تخلوني انزل لوحدي قول لزين ميتعبش نفسه تاني ويجبني ويوديني انا كبرت! وكفايه عليه كدا

- اوعي يكون قالك حاجه زعلتك 

ابتسمت = ابدا يا جدو زين طيب

- خلاص ياحببتي انا بس لو بضغط عليكي لانك امانه معايا فالقاهره لحد ما تخلصي تعليم وترجعي لامك وانتي عارفه مامتك كمان بتخاف عليكي ازاي

= متقلقش الموبايل معايا عيب عليك يعني يا زيزو 

ضحك لكلامها - ماشي  

_____________________


- الحقني الحقني انا توهت 

= ليلي؟ توهتي ازاي انتي فين

- مختش بالي من الطريق  ونزلت غلط اعمل اية دلوقتي 

= طب اهدي بطلي عياط اسألي انتي فين

..

وبعد ما عرفت اسم الشارع عبد العزيز راح يصحي  زين

- زين قوم .. قوم

زين بنوم وكسل = حاضر يجدو هقوم ليلي جهزت ولا لسه

- جهزت اية دي نزلت وتاهت 

زين قام بسرعه : بتقول اية؟؟؟؟ نزلت لوحدها الهانم؟؟ وانت سبتها ياجدو !!! 

= احنا في اية ولا في اية قوم هاتها يلا 

________________

- زين 

" طول الطريق غضبان وعامل حسابي هزعق واتنرفز عليها عشان نزلت لوحدها لكن اول ما شوفتها قاعده خايفه والدموع مغرقه وشها كل حصوني انهارت " 

= ششش اهدي بتعيطي ليه 

- عشان توهت 

طبطبت عليها = طب اهدي يا ليلي تعالي اروحك

بدموع - والجامعه

نفخت بتعب = جامعه اية بس بحالتك دي تعالي ارتاحي فالبيت مش مهم انهارده 

_______________ 

بلهفه- ليلي انتي كويسة يحببتي ؟؟ 

ليلي بهدوء = اها  يجدو انا هطلع انام شوية

طلعت من غير ولا كلمه وهما الاتنين بصوا لبعض

- اوعي تكون زعقت لها! 

= انا تعبت ! 

- تعبت؟ 

= تعبت اها مش كل شوية تتهمني بحاجه انا مش شرير  ولا هأذيها انا ابن عمها وهي اختي

- لا عشان عارف انك بتعاملها وحش

= لاء انا بعاملها عادي

- وليه متعملهاش كويس مش عادي

=معرفش دي طريقتي بقي بعد اذنك انا طالع اكمل نوم 

زين طلع اوضته و عبد العزيز طلع خبط على ليلي 

زين سمعه ونفخ بعصبيه من كتر ما حاسس انوه مدلعها غصب عنه من الفضول سمع كلامهم من وراه الباب

- بتعيطي ليه تاني يا ليلي

مسحت دموعها واتكلمت بصوت مكتوب ومخنوق = عشان غبيه وفاشلة حتت مشوار للجامعه معرفتش اروحه لوحدي انا تعبت من نفسي انا ليه مش زي بقيت الناس ها يجدو ؟ ليه لازم احتاج حد

- طيب اهدي انا مش عارفه بس اية خلاكي تقلبي على زين ما كان بيوديكي

= مش عايزه مساعده من حد انا حمل على  اي حد فحياتي وانا مش عايزه ده 

- طب يا ليلي ارتاحي دلوقتي

زين غمض عينيه بحزن ومشي بسرعه عشان محدش يشوفه و دخل اوضته.

..

- صباح الخير 

= صباح الخير الساعه خمسه المغرب؟

- فين ليلي

= فى اوضتها مخرجتش

- طيب انا بفكر اروح الشركه 

= مش ده يوم اجازتك ؟

- ايوا ياجدو عادي هبص عالشغل مش بتقولي دايما بص على شغلنا والشركه دي همسكها فالمستقبل 

= اوي اوي ده خبر يسعدني انزل 

- و .. احم هاخد ليلي معايا 

الجد ابتسم بخبث = هتخدها معاك امممم

- اها يعني عاوز اخليها تخرج كدا وتروح وتيجي مش معقول تتوه فالسن ده 

= ايوا طبعا 

- طيب هطلع لها

_________________

طق طق طق * 

- مين

= انا

- اتفضل

= اية هتفضلي قاعده هنا؟ 

- مش عارفه

= متيجي معايا

ليلي فتحت عيونها بفضول - اجي معاك ؟ فين!

= تعالي بس اللبسي وانزلي هستناكي فالعربية

ليلي لبست بسرعه وكانت فرحانه ونزلت وعبد العزيز شافها واتأكد من احساسه 

- جدو انا رايحه مع زين

= قالي ياحبيبت جدو خدي بالك من نفسك

- ماشي باي 

________________ 

- بقالك خمس دقايق ساكت هنروح فين

= بصي المفروض اننا كنا نازلين الشركه بس هوديكي ناكل الاول اشطا

ليلي ابتسمت - شكرا 

= على اية

- عشان اخدتني معاك

= انا كنت عايز اعتذرلك على الصبح مكنش قصدي يعني اتعصب متزعليش

ابتسمت - مش زعلانه انا برضو مكنش مفروض اتدخل 

زين اتنفس بصعوبه عاوز يقولها عادي وانه ساعات بيحب اهتمامها لكن سكت 

- هييييييييه وصلنا

كانت هتجري مسك ايدها: لا لا خدي ، نهدي كدا وبلاش الجنان بتاعك انا مش عايز امسك فحد جوه و...

ليلي مكنتش معاه خالص وباصه على ايده الى ماسكاها..

يتبع..

رواية ليلى وزين الفصل الثاني 2 من هنا

رواية ليلى وزين كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات