رواية خفايا الدروب عبر روايات الخلاصة بقلم ندى ناصر
رواية خفايا الدروب الفصل الثاني 2
سلمىٰ: حاضر حاضر جايه
وتفتح الباب
: السلام عليكم انتي ندىٰ
سلمىٰ باستغراب: لا سلمىٰ اختها مين حضرتك
: هنتكلم من على الباب برضوا
ندىٰ من خلف سلمىٰ: معلش اصلنا بنات لوحدنا ومينفعش ندخل حد منعرفهوش مين حضرتك وعايز ايه
: انا محمد احمد السيوفي
سلمىٰ و ندىٰ باستغراب: ايوا مين برضوا
محمد بملل: مش انتي ندىٰ ناصر السيوفي
ندىٰ بهدوء: اه يعني عايز تقول ايه برضوا
محمد بمراره: يعني مجاش كده في بالك ان ممكن اكون ابن عمك مثلا مثلا لسمح الله
سلمىٰ وتوجه كلامه ليه: طب اصبر يا ابن عمي معرفش اننا عندنا اعمام اصلا اوعى بس كده يعم هتفضل مصدوملي
ليبتعد قليلا وينظر لها بصدمه من اسلوبها وعلي النظير الاخر تبتسم ندىٰ علي اسلوب اختها مع اي شب ، وبدات سلمىٰ تنادي على جارتهم بصوت عالي
طنط ام سالم يا طنط
ام سالم بخضه : نعم يا سلمىٰ في حاجه ولا ايه وانت مين يا ابني
ندىٰ بلطف:. اسفين اننا خضناكي يا طنط بس الاستاذ عايز يتكلم معانا وحضرتك عارفه مش هينفع لوحدنا فمعلش تعالي اقعدي معانا لحد ما نشوف عايز ايه
ام سالم بحنان: حاضر يحبيبتي وتتجه نحو بيت ندىٰ وتقول: انا في مقام امهم الله يرحمها يا ابني
ليومئ محمد لها بتفهم
سلمىٰ بادب: اتفضلي يا طنط واتفضل حضرتك وتكمل بسخريه: يا حلاوه يا اولاد عندنا ابن عم في يوم وليله
محمد بهمس: على فكره مش ذنبي انا كمان لسه عارف من اسبوع واعقبال ما عرفت اوصلكم كمان
تسكت سلمىٰ وتدخل الصاله
ندىٰ بادب: اتفضل استاذ محمد احب اعرف ازاي ابن عمي وبابا مقالش انه عنده اخوات ولا كنا بنزور حد ولا حد بيزورنا
محمد بتنهيده: الحكايه وما فيها من اكتر من 25 سنه عم ناصر الله يرحمه وقف قدام جدي عشان يتجوز مامتك وعشان كانت امك من بلد غير بلدنا فده كان مرفوض في العيله تماما ووالدي الحج احمد حاول يهدي الامور بس عم ناصر آصر انه يتجوز والدتك ويجي القاهره اصل احنا من بني سويف وفضل في تواصل مع والدي لمده خمس سنين وللاسف المشاغل اخدتهم
سلمىٰ بغضب : تمام بس جي ليه النهارده يعني مع ان في 20 فاتوا مشفناش ظل حد فيكم حتي
ندىٰ ببعض الحده: سلمىٰ عيب ده ضيف عندنا
ام سالم بتدخل: تعالي يا سلمىٰ معايا المطبخ نعمل حاجه يشربها الاستاذ يلا تعالي بقى واختك تتصرف
لتقوم معاها سلمىٰ وهي مضايقه
ندىٰ بابتسامه: معلش على اسلوبها بس من يوم وفات بابا وهي اسلوبها كده مع اي راجل وخصوصا اننا مرينا بظروف مش احسن حاجه بعد وفات بابا وعلي غفله تظهر وتقول انك ابن عمي برضوا
محمد بتنهيده وتفهم: انا فاهم بس انا كمان معرفش وانا جاي هنا بوصيه والدي ادور عليكم هو كان فاكر انك انتي لوحدك معرفش ان في سلمىٰ كمان
واني اعطيكي ورث عمي الله يرحمه وهو مليون جنيه وده حق البيت والارض
ويخرج اوراق من شنطته ده الورق بكل حاجه لو تحبي تتاكدي عند اي محامي
ندىٰ بهدوء وتفحص الاوراق: انا خريجه حقوق بس شئون وترجمه قانونيه وتنظر له تمام الاوراق سليمه
وتكمل بتسائل: يعني بابا ملوش غير عم احمد بس وهل ليك اخوات
محمد بابتسامه: اه ليكي عمه اسمها حوريه ليكمل بهمس وربنا يبعد شرها عننا ويكمل بصوت عالي نسبيا وليا اخت اسمها مليكه ومقولش فرحتها ازاى لما عرفت ان ليها بنات عم
لتدخل سلمىٰ بالشاي: اتفضل يا كابتن
محمد وهو يقف اسف ان شاءلله مره تانيه يكون بطريقه احسن من دي يلا بعد اذنكم وده رقمي لو حصل اي حاجه انا موجود ويغادر
ام سالم: انا همشي يبنتي لعمك ابو سالم زمانه جي من شغله
ندىٰ: معلش تعبانكي يا طنط بس مش هينفع وحضرتك فاهمه
ام سالم بحنان: فاهمه يا حبيبتي ربنا يرزقكم بولاد الحلال ولو عايزين حاجه نادوا عليا
وتغادر
لتنظر سلمىٰ لندىٰ بتسائل
لتحكي ندىٰ كل ما جرىٰ
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
: ما كفايه بقى يا زيدان هتموت نفسك كده شغل شركه وكافيه يعم تابع من الكاميرات الكافيه واهتم بس بالشركه
زيدان وهو يمرر يده على عينه: الكلام سهل يا هيثم بس الفعل صعب
انا بشوف شريك بس كلهم مش حاسس انهم قد المسئوليه عايز حد اطمن علي المكان بوجوده
هيثم: ربنا يعينك يا صحبي وان شاء الله تلاقي حد كويس
زيدان بتنهيده: يارب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡
" يعني احنا بقينا مليونيرات خلاص اوعى بقى وتكمل وهي تغني
مليونير مليونير بكرا هبقي مليونير وتقفز فوق السرير
وتضحك عليها ندىٰ جدا
ندىٰ وتحاول تخفف ضحك: يبنتي ده انتي كان ناقص تكبي الشاي علي الراجل وهو قاعد
سلمىٰ وهو تاخذ نفسها: ما هو جي يقول ابن عمي ومعرفش ايه بس بصراحه معرفش ان ولاد العم قمرات كده
ندىٰ وهي تشرب من فنجانها: ممش قولنا نغض بصرنا يا استاذه المهم قومي عشان عندك جامعه بكرا يا سمسمه
سلمىٰ بتسائل: هتعملي ايه بالمبلغ ده ياريت تفتحي مشروع بدل ما تشتغلي عند حد
ندىٰ بتفكير:شكلي هعمل كده فعلا وربنا. يسهل
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
"السلام عليكم هو فين صاحب المكان
الويتر:في حاجه احب اساعد فيها حضرتك
ندىٰ ببعض التوتر:هو ممكن بس المدير محتجاه في حاجه
الويتر:طب ثواني اتفضلي اعقبال ما اخد الاذن منه
ندىٰ: تمام هستنىٰ حضرتك
بعد خمس دقايق يسمحلها الويتر بالدخول للمدير
ندىٰ فى نفسها ربنا يسرلي الحال
لتخبط علي الباب وتسمع السماح بالدخول
ندىٰ بهدوء :السلام عليكم
* وعليكم... ويرفع راسه هو انتي بتعملي ايه هنا
ندىٰ بصدمه........
يتبع...