📁

رواية خفايا الدروب الفصل الأول 1 بقلم ندى ناصر

رواية خفايا الدروب بقلم ندى ناصر

رواية خفايا الدروب الفصل الأول 1 بقلم ندى ناصر

رواية خفايا الدروب الفصل الأول 1

_انتي مخصوملك يومين علي الاهمال يا استاذه ندىٰ 

ندىٰ بغضب:  قولت لحضرتك انها مش غلطتي اصلا لتكمل بهدوءبس احب اخليها استقاله بدل خصم انا مش غلطانه عشان حد يحاول يقل مني واسكت بعد اذنك 

لتذهب خارج الشركه قبل استماع رد 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

_مالك يا ندوش سرحانه في ايه لتكمل بدندنه سهران ليالي بفكر فيك 

ندىٰ بغضب:سلمىٰ وربي ارمي عليكي المج يفتح دماغك انا خلقي ضيق دلوقتي 

سلمىٰ بمرح:وسعيه يامولاتشي احكي ماذا بكِ يا فتاه انني انصت لكي الان 

ندىٰ بتنهيده: اسفه بس سبت الشركه النهارده وعايزه اشوف شركه تاني 

سلمىٰ ببعض الجديه: ايه السبب عشان تسبيه كده حد ضايقك قولي بس وانا هوريكي هعمل فيه ايه اه احنا مش قله في البلد دي 

ندىٰ بضحكه وهي تترك المج:احب اشوف الشجاعه امبارح مع الصرصار وتكمل بضحك لا واول ما طار لقيتك جريتي علي السلم 

سلمىٰ بتمثيل الخجل: الله ما هو بيخض برضوا لتكمل بجديه ندىٰ متهربيش ايه اللى حصل 

ندىٰ بتنهيده:حاضر هقولك 

flash back ♡

*ايه يا ندوش مش ده وقت بريك ليه لسه شغاله 

ندىٰ بحده: مستر اكرم مسمحش لحضرتك تتعدى الحدود ايمي استاذه ندىٰ غير كده لا 

اكرم بمكر:حاضر يا استاذه ندوش اسمعي الكلام هنتعشي بس والله هعجبك وكان هيمسك ايدها 

ندىٰ بغضب ورد فعل سريع: ضربته كف خماسي عنب 

اكرم بغضب من فعلها ليقترب منها ويقول هوريكي ازاي تمدي ايدك عليا بس صبرك 

ندىٰ ببعض الخوف لتقف امامه بثبات: اعلي ما في حميرك اركبه ده مقامك وتتركه وتمشي 

اكرم بخبث:هنشوف ثباتك ده كمان شويه ازاي 

اكرم ياخذ ورق من مكتب ندىٰ مهم 

ينتهي البريك وكل واحد يرجع مكتبه

سهر: ندىٰ مستر عُدي عايز الورق في. مكتبه حالا 

ندىٰ بعمليه: حاضر بعد اذنك

لتءهب ولم تجد الاوراق لتتوتر وتخاف وكان الصدمه اكبر ان المدير جه بنفسه ياخد الاوراق 

عُدي: ممكن الورق يا انسه ندىٰ 

ندىٰ بخوف: هو هو بصراحه الورق. كان هنا وانا خت بريك ورجعت ملقتهوش 

عُدي بغضب:يعني ايه مش هنا هو احنا في حضانه اتفضلي شوفيه حالا 

جأت لترد لقت اكرم يرد بخبث: استاذ عُدي ده نسخه كان عندي احتياطي بيبقي عندي من اي ورق 

عُدي بغضب اقل:شكرا يا اكرم ويوجه كلامه ل ندىٰ 

_انتي مخصوملك يومين علي الاهمال يا استاذه ندىٰ 

ندىٰ بغضب:  قولت لحضرتك انها مش غلطتي اصلا لتكمل بهدوء  بس احب اخليها استقاله بدل خصم انا مش غلطانه عشان حد يحاول يقل مني واسكت بعد اذنك 

End flash ♡

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

سلمىٰ بغضب:ابن اللي مترباش 

ندىٰ بسرعه: بنت عيب ندعي بالهداية بس حتي لو بياذينا وفي قول الله تعالي 

في سورة الحجرات، ربنا سبحانه وتعالى قال:


"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ..." (الحجرات: 11)


الآية دي بتعلمنا إن مينفعش نشتم أو نعيّر غيرنا أو نسخر منهم، لأن ممكن يكونوا عند ربنا أحسن مننا.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

سلمىٰ باستغراب: بس هو اذاكي ازاي يبقي احسن منا 

ندىٰ بحنان: يا عيوني احنا هنا في الدنيا عشان نسعى لدخول الجنه ولو شتمناه هياخد حسنات منا مع انه الغلطان فخلينا. ناخد منه. هو احسن الحسنات وتكمل بتنهيده " ويلا عشان عندك جامعه الصبح وده اهم حاجه حاليا وانا هنزل اشوف شركه احسن 

سلمىٰ بحب:حاضر وربنا يكرمك بكل خير 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

في يوم جديد باشراقه توحي بامل جدي

_______________________________

ندىٰ باستعجال:بصي يا سوسو خلصي الجامعه. هترجعي. تلاقي الاكل في التلاجه وانا ربنا ييسر الامر والاقي شغل بسرعه 

وتقف امام سلمىٰ وتحضنها: خلي بالك من نفسك انا مليش غيرك 

سلمىٰ تحضنها:يا ندوشي انا كمان مليش غيرك بس في ضهرك سندال يا ابو الصحاب 

ندىٰ بقرف:سندال يا معفنه وامال لو مش جامعه امريكيه وجاتلك منحه كمان كنتي هتتكلمي. ازاى 

سلمىٰ بغرور مزيف: don't wrong my sister good bye my love

ندىٰ بحنان اخوي:استودعتك الله يا عيوني 

لتنزل لتبحث عن العمل 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

بعد لف كتير وتعب 

ندىٰ بتعب امام النيل: اللهم استودعتك حالي ونفسي فسهل امري 

وتسرح مع تيار المياه

لتسمع. 

- بقولك ايه يا خالد متعصبنيش عايز شريك بالنص ويكون عنده ضمير في الشغل، 

بص. هما نص مليون اقل مش هقبل انا قولتك اهو  يلا سلام، بلا زيدان بلا بتاع هو اي كافيه ده شغال اللهم بارك لولا ان مش ببقي موجود هنا عشان الشركه مكنتش هشارك حد يلا سلام يا خالد انا هتصرف سلام 


ندىٰ ببسمه للماضي 

flash back ♡

ندىٰ بطفوله: بابا عايزه اخرج معاك وتكمل بهمس من غير ماما 

الاب بنفس الهمس: اكيد هو عندنا. كم ندوش بس البسي بسرعه اعقبال ما البس كمان يلا 

ندىٰ بفرحه.:هااي احلا بابي في الدنيا هلبس الفستان بسرعه 

ليبتسم الاب لفرحه اول ابنه له فهو يحبها كثيرا 

بعد قليل 

الاب:يلا يا ندوشي عشان منتاخرش 

ندىٰ بفرحه: ايه رائيك يا بابا 

الاب وهو يحضنها.احلا بنوته كده كده 

الام بتمثيل الزعل:يعني ما ينفعش ابقي. معاكم 

ندىٰ بطفوليه: الجو وحش عليكي هتتعبي خليكي هنا امان

ليضحك كل من الاب والام 

الاب بضحك:. كما تدين دان يا ساره 

ساره:بقي كده طب يلا امشوا من هنا يلا استودعتكم الله 

ليذهب كل من الاب و ندىٰ اللي كافيه هادئ 

ندىٰ بانبهار: بابا المكان تحفه اللهم بارك يكرا لما اكبر هيبقي عندي كافيه كبير وهخليه اجمل من كده 

الاب بابتسامه لابنته ويتحدث بحنان:قولي ان شاء الله وانا هبقي جنبك ديما يلا اشربي عصيرك براحه 

End flash ♡

ندى بدموع:ربنا يرحمك يا بابا و ربنا يرزقني. من حيث لا احتسب

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

لترجع للبيت 

ندىٰ وتفتح النور:السلام عليكم يا اهل الدار 

(لازم نقول السلام عليكم واحنا داخلين البيت حتي لو مفيش حد عشان ميدخلش الشيطان معانا )

لتدخل وتقفل الباب 

وبعد ساعه تدخل سلمىٰ وتقول السلام 

ندىٰ وتضع الاطباق للغده: اقعدي كلي اكيد جعانه اووي 

سلمىٰ بجوع: انا طلع عيني من ده دكتور ربنا يهديه ونخلص من دي جامعه 

ندىٰ طب سمي الله وتعالي دلوقتي 

لتبدا في الاكل وتسمع خبط على الباب 

سلمىٰ وهي تاكل:خليكي انا قايمه افتح وتلبس حجابها 

سلمىٰ:حاضر حاضر جايه 

وتفتح الباب 

:السلام عليكم انتي ندىٰ 

سلمىٰ باستغراب:لا سلمىٰ اختها مين حضرتك 

الشخص بابتسامه:انا...........

يتبع...

سؤال خفيف لو كنت مكان ندىٰ قدام المدير كنتم هتعملوا ايه وانتم مظلومين ♡🙃

في خفايا الحياه توجد دروب لا نعرف لها مكان ولاكن تاتي لنا بامر الله ♡•

رواية خفايا الدروب الفصل الثاني 2 من هنا

رواية خفايا الدروب كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات