📁

رواية الكبرياء أم الحب الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الكبرياء أم الحب عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد

رواية الكبرياء أم الحب الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الكبرياء أم الحب الفصل الثاني 2

- انا بكرهك تعرف كده ولا لاء!

- معرفش لاء.. كل الى اعرفه انك واقعه في حبي من الدور العاشر من ساعه لما كان عندك 18 سنه


ضحكت: بالظبط! كنت طفله مش بتفهم! فا ده كان زمان ياحبيبي كان زمان يعني انت تروح دلوقتي تتجوز واحده من الى بتتكلم عنهم و تفكك مني انا 


- يعني ايه! يعني عاوزة تطلقي يعني؟


= ياريت!!! انما انت معندكش د*م عارف ان بابا و جدو اجبروني عليك و مكمل وقال ايه عمي اجبرك عليا يا عيني! انت فاكرني هصدق ؟ عمي عمره ما بيقدر يجبرك على حاجه والا كان قدر يمنعك زمان انك تسافر وترمي كل حاجه وراك!


رد بخبث وقلب ترابيزات: طيب ياستي انا محدش اجبرني وكداب انتي بقا؟ اجبروكي! هو انتي طفلة؟ مش بتعرفي تقولي لاء يعني ؟


= انت متعرفش حاجه فا اخرس


- اخرس!! طريقتك بيئة يا لولي ارتقي شوية


= قولتلك بقا! مش عاجبك طلقني! يا اما تفكك مني


غمزلها: عاجبني


- يا تقل دمك ياني


= دمي تقيل بس بتموتي فيا


- انت يابني اهبل جايب الثقه دي منين؟


= منك.. هيكون منين


وقفت قصاده بكل ثبات: فوق يا زين ياحبيبي من الأوهام دي عشان بقيت مثير للشفقه! بعد سفرك زمان انا نسيتك! مفكرتش فيك للحظه ولا كنت فارق معايا 


رفعت ايدها قدام وشه و شاورت على صباعها: وهنا كان في دبلة واحد غيرك!


كملت و هي مبتسمه: انما انت مكنتش في حساباتي

اصلا! بس انا بقي كنت في حساباتك و اها انت سافرت وشوفت بنات بس معرفتش تنساني! انا متنسيش حتي لو لفيت الكوكب كله هتفضل فاكر ليلي و هتفضل في قلبك.. عشان انا مفيش زي.


"زين كان بيسمعها وساكت استفزته جدا لدرجه انوه جسمه سخن وحس ان في بركان جواه بص بنظراته الناريه اتجاها.."


قطعت صمته واتحركت: انا مروحه البيت اجهز عشان انزل الشركه واكمل شغلي مش واحد زيك الى هيعطلني عنه وانا بقالي سنين ببني فيه.


" ركبت عربيتها و مشيت "


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


|| في فيلا كمال الصواف ||


- اعملك قهوه؟! 

= لاء انا رايح الشركة

- استني قبل ما تنزل يا كمال انا برن على بنتك من امبارح و مش بترد! 

= عرسان يا وفاء يمكن مشغولين


- لاء انا حاسه انها لسه واخده على خاطرها منك بسبب الجوازه! ولا يمكن الواد ده عمل لها حاجه تزعلها! 


ضحك: زين؟ ده بيحبها! هيعملها ايه بس

وفاء بتفكير: وهي بقا؟ بتحبه! 

- أكيد يا وفاء ريحي بالك وانا هبقي اكلمها واطمنك

= ماشي مع السلامة يا حبيبي


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


|| في الشركة ليلي فعلا جهزت وراحت مكتبها و كمال اوردي كان رايح شغله برضو فا اتفاجئ بيها هناك ||


- ايه يا استاذة ده؟؟ مش في اجازه شهر عسل ولا جدك نزلك اجباري


ابتسمت و قومت حضنته: وحشتني والله يا كوكو


- بنت مش في الشركه! انا هنا كمال بيه! 


ضحكت: ماشي يا كمال بيه عموما انا زهقت من القعده ونزلت عادي


= على بابا برضو؟ انتي اتخانقتي مع زين! 


- ابدأ... انت عارف زين يا بابا مزعلنيش خالص


= ربنا يخليكوا لبعض ياحببتي شوفتي لما سمعتي كلامي؟ 


- معاك حق المهم انت عامل ايه؟ 


= انا كويس! صحتي بومب اهو!


- بجد يا بابا


= ايوا والا مكنتش نزلت الشغل! 


- بس حضرتك مفروض ترتاح على فكره انت وجدو! 


= لما تمسكوا نفسكوا شوية انتي و زين.


- زين؟! 


= أها مش عثمان بيه هينزله معاكي


ابتسمت: امممم طيب هكمل شغلي بقي 


"بابا مشي وانا د.. مي فار طلبت السكرتيرة و اتأكدت انوه جدو في مكتبة و فاضي"


*طق طق طق*


- اتفضل .. برضو نزلتي الشغل 


"قعدت و بصتله وضيقت عيني"


- الاه فيه ايه؟ 


= زين هينزل شغل معايا هاه ؟ 


- احم.. كمال ابني مش بيتبل في بوقه فوله صح


= لسه مقبلاه بره اها وقالي ممكن افهم بقا يا جدو ليه بتعمل كده مش كفايه جوازه بالعافيه كمان يقرفني في الشغل! كده كتير


- معلش هو طلب يتعلم معاكي! 


= إيييه! هو الى طلب!!! يبجاحته!!! 


- معلش عشان خاطري


جزيت على سناني وبعدين ابتسمت بالعافيه: تمام ياجدو تمام بس خليك فاكرها.


" وفعلا روحت اكمل شغل وبعدها بكام دقيقه لقيته داخل عليا بأبتسامته المستفزة " 


- ازيك يا روحي عامله ايه؟ انا جاهز نشتغل


= شد كرسي واقعد جمبي و ركز مش بحب اعيد كلامي مرتين ركز مع كلامي و تبص على اللاب توب تشوفني بعمل ايه 


- على اخر الزمن بتعلم من واحده ست


= واضح انك لسه فلاح و السفر بره مخلاش تفكيرك يرتقي و كمان جاهل! و بتتنك عليا


- يلا نبدا


= انا بقول كده برضو


" بدأنا و كان بيتعمد يتغابي تقريبا ! " 


- بقولك ايه انا زهقت منك اي الغباء ده ؟ خلي حد غيري يعلمك لازق فيا ليه؟ 


= اختار واحده غيرك يعني تعلمني


- متختار يعم 


بصلها بتركيز: مش بتغيري يعني؟ 


- انت مش فارق معايا ياحبيبي اعمل الى تعمله


" زين اتعصب من كلامها و لكن مبينش و قرر فعلا يكمل التدريب مع حد تاني غيرها.. وفضل الحال بينهم قط و فار سواء في الشركة او البيت! "


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


|| بعد مرور اسبوعين || 


- يعني إيه تختار معايا الفستان وانت مالك بلبسي! 


= واضح انك بتنسي اني جوزك! ولا هتضحكي عليا بصنيه البطاطس ام لحمه الحلوة دي الى كلت نصها!


ليلي حبست ابتسامتها:  وعشان انت جوزي بطبخلك مش بضحك عليك


- أصلي عارف البنات و الهفه الى بتجليهم ياحببتي فا هختار معاكي الفستان و تختاري معايا البدله و نروح حفلة الشركه زوج و زوجه حلوين كده. 


= ماشي.. لما نشوف اخرتها معاك


" نزلنا نختار الفستان و خلاني اشتريه طويل ومقفول وانا اختارت معاه بدله حلوة.. او.. هو كان حلو!! وانا كنت بحس اني بقع في حبه من تاني! زي زمان و يمكن اكتر!"


- يلا يا ليلي انا جهزت! 


= تمام جايه


" خرجت وهو نظراته ليا فضحته! كان باصصلي بأعجاب واضح..! "


- احممم.. يلا بينا


= يلا. 


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

صلي على محمد 


|| في الحفلة عثمان كان بيستقبل الناس هو و كمال و عصام أبوه زين ||


عثمان: ابنك فين اتأخر كل ده ليه تربيتك هتفضل عر..ه 


عصام وهو بيبتسم للناس: ده ابن كلىىب ولا اعرفه.


وفاء: كمال شوفت الأستاذ متأخر ازاي وانا جايه مخصوص عشان اشوفه هو وليلي الى بتتهر* ب مني من ساعه ما اتجوزته! 


عثمان: هتتهر* ب منك ليه يا وفاء اهدي احنا في حفله ليلي و زين كانوا مشغولين في الشركه بسبب الصفقه الى عشانها بنعمل الإحتفال ده بعد ما نجحت. 


كمال: اهو جم هناك اهو.


" ليلي و زين دخلوا سلموا عليهم وفضلوا يتكلموا و وفاء مسابتش ليلي وفضلت على ودانها.."


عصام: ايه الجواز عامل ايه


- دبستني في الجوازه و بتشمت فيا ولا ايه


= بس يا ولد انت واخد احلي بنت في الدنيا ومتنساش يا حبيبي انك بتحبها


زين بنفي: انا !!!


عصام ابتسم: تمثيلك سيء


زين بهرو*ب: انا رايح اجيب عصير..


" وقف عند البوفيه و عينه كانت على ليلي وهي بتسلم على ناس من الشركه.. وقف وشاف بنت جميلة كانت أجنبية تبع الشركه الى عملوا معاها الصفقه.." 


- hi 

= hi 


" وقف مع البنت و فضلوا يضحكوا و يهزروا وكان قاصد يعمل كده عشان عايز يشوف غيره ليلي..! و لكن هي لما لاحظت قررت تحار*به بسلا*حه " 


- كريم.. شكلك حلو جدا في البدله.


رد بهزار: انتي احلي يا ليلي.. ومش بعاكس لحسن انتي الشركة كلها فيها اهلك!


ضحكت: طيب لو حد زعلك في الشركه قولي بقي اعتبرني الواسطه بتاعتك


ضحك وبصلها بأعجاب: ده من حظي والله..


"زين مقدرش يستحمل و استأذن من البنت و راح عند ليلي خدها على جمب بشياكه"


- مين ده


= ملكش دعوه


- هديكي حتت قلم


ابتسمتله بأستفزاز:  متقدرش يحبيبي متقدرش


شالت ايده بعيد عنها بهدوء: روح ياحبيبي كمل شغل المراهقه بتاعك ده وسبني اسلم على الناس


- طب ايه رأيك اننا هنمشي بقي يلا


= نمشي؟ امشي انت! 


- بقولك يلا! 


" ليلي خرجت معاه بره عشان محدش ياخد باله "


- انت شكلك عايز تتخانق انا مش همشي في حتة!!


= انتي شخصيتك عامله كده ليه! انتي مكنتيش كده


ضحكت بسخريه: فاكرني لسه زي ما سبتني من 6 سنين ! ده انت قديم اوي يا زين! 


" زين بصلها بستغراب وليلي حرفيا كانت قادره ولا غاده عبد الرازق وطول فتره جوازهم بيحاول يضايقها مش عارفه ولا حتي شايفها بتغير عليه او بتحبه و ده مجننه لأنه ببساطه!! شكله لسه بيحبها! " 


- انتي مبقتيش تحبيني بجد يا ليلي صح؟ 


ليلي بصتله وابتسمت: هو انت لسه واخد بالك! 


زين اتنفس وبصلها: و عاوزة تطلقي


" ليلي بصتله و ارتبكت عيونه كانت حاده..! وكأنه مستني انها تقول أها و هيطلقها فورا..! "


ليلي بصتله بعناد و ...


يتبع..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

متنسوش رأيكم يصحابي.💜🫶

#الكبرياء_أم_الحب. 2

رواية الكبرياء أم الحب الفصل الثالث 3 والأخير من هنا

رواية الكبرياء أم الحب كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات