رواية ليان الزعيم الفصل الخامس 5 بقلم ٱية عيد
رواية ليان الزعيم الفصل الخامس 5
#ليان_الزعيم
البارت 5
في غرفة اسر
خبط علي الباب وطلعت ليان وهي لابسة بيجامة واسعة، اسر مسكها وحاصر*ها عند الحيطة
اسر بحدة : انا كام ممكن اعلمك الادب علي الحركة ال عملتيها من شوية دي.... بس متكلمتش وبقول عروسة ومن حقها تتدلع.... بس لو اتكررت تاني هتشوفي حاجة عمرك ما شوفتيها.
ليان بدموع : ح حاضر م مش ه هعمل كدا ت تاني
اسر بعد عنها :وبلاش التهتهة بتاعتك دي
ليان :حاضر
اسر :الاكل جاهز
ليان : مش عايزة اكل
اسر ببرود مش وسابها
وراح قعد علي التربيزة وابتدا ياكل وهي كانت قاعدة علي السرير وجعانة بس كبرياءها منعها
(هبلة.... هبلة، وما ذنب الطعام في الموضوع🙂)
اسر خلص اكل والحادمة جت وشالت الصينية
اسر اتجه ناحية درج في الاوضة فتحوا واخد منو علبة
وراح عطاهالها،
ليان باستغراب: ايه دا؟
اسر حط قدامها العلبة واتجه ناحية الحمام
وهي فتحتها ولقت جواها موبايل غالي اوي
فرحت لانها عمرها ما كان عندها فون، عرفت تفتحه
واول حاجة عملتها هي....... نزلت العاب للاطفال
اسر طلع وهو لابس فانلة سودة وبنطلون
لاقها بتلعب في التلفون ومنسجمة خالص وبتبتسم
راح شاف هي بتعمل ايه لاقها بتلعب لعبة للاطفال
ابتسم علي منظرها، وهي كل دا ملاحظتش انو واقف جمبها
لف وقعد علي السرير الناحية التانية واخد منها التلفون
ليان بزعل طفولي وهي بتحاول تاخد منوا التلفون : لا لا سيبوااا شوية
اسر وهو بيحط التلفون في الدرج ال جمبوا : كفاية عشان عينك..... وغير كدا الوقت اتاخر وهنام
ليان بتحاول تقرب وتفتح الدرج وقعت علي اسر وتنحت
اسر بابتسامة خبيثة : لو عايزة تلعبي انا جاهز للعب
ليان بعدم فهم : يعني هتلعب معايا
اسر لفها علي السرير واعتلا*ها، وليان مصدومة ومش عارفة تتحرر منوا
ليان :اااا انت ب ا بتعمل ا ايه
اسر اقترب منها ودفن رأسه في رقبت*ها
ليان بدموع مكتومة :ل لا ارجوك م مش ع عايزة
اسر بدا يشم ريحتها وهو مش قادر يسيطر علي نفسوا....
وطبع قبل*ة علي رقبت*ها، وهي حست برعشة غريبة.
ليان: ا........ اسر
اسر وقف دي اول مرة تنطق اسمه علي لسانها، رفع رأسه ليها لاقاها بتبكي ودموعها مغرقة وشها
ليان بدموع : م مش عايزة
اسر ابتعد عنها واتجه ناحية البلكونة وطلع سيجا*رة وبدا ينفث الدخان
وليان جوا انكمشت في بعضها وغطتت نفسها كويس......
وعدا وقت اسر دخل لاقاها نايمة بصلها كتير ، وبعدين استلقي علي السرير ونام هو كمان
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح الكل كان مشغول في تحضير الحفلة ومحدش لاقي وقت يقعد، دي حفلة بمناسبة جواز الزعيم
سميرة : يلا يا اسماء خلي الخدم ينضفوا الجنينة كويس اوي..... الناس بتاعة الديكور لسة موصلتش ولا ايه
اسماء:لسة يا ست هانم انا كلمتهم وهما قالوا انهم في الطريق
نزلت ميار من علي السلم : ماااااما هي مصممة الازياء لسة مجتش
اميرة بضيق مما يحدث : علي الطريق
سميرة :ميار لما مصممة الازياء تيجي توديها عند ليان عشان تصمملها فستان
ميار :حاضر يا تيتة
كريمة بقرف: وكمان هنصمم فساتين للخدم
سميرة بعصبية : ابقي قولي الكلام دا لما اسر ينزل
سيا جت وراحت جمب اميرة وبزعل مصتنع : انا قلبي واجعني اوي يا طنط.....
كنت فاكرة ان الحفلة دي هتبقي ليا انا
اميرة بزعل : متزعليش يا سيا.... بس دا نصيب.... واكملت بضيق.... ودا قرار اسر
سميرة انا هطلع انا اصحي اسر وليان.....
@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة اسر، اسر كان حاضن ليان من ضهرها
وفجأة الباب خبط وصحي هو وليان علي الصوت وهو قام واتجه ناحية الباب وفتحوا
سميرة :ايه كل دا نوم... واكملت بغمزة... يمكن كنتوا سهرانين امبارح
اسر ببتسامة خفيفة :عايزة ايه يا تيتة
سميرة : فين ليان ... وبعدين دخلت
ليان بابتسامة :صباح الخير يا تيتة
سميرة :صباح الخير يا قلب تيتة.....جهزي نفسك بقي عشان الحفلة
ليان باستغراب :حفلة.... حفلة ايه؟!
سميرة بصت لاسر :انت مقولتلهاش!
اسر قعد علي الكرسي : ملحقتش
سميرة :بصي يا حبيبتي دي حفلة بمناسبة جوازك من اسر الصحافة هتبقي موجودة وناس مهمين اوي هيجوا
ليان بصت لاسر بتوتر
سميرة :مصممة الازياء هتيجي شوية كدا هتختاري فستان من الماكة الخاصة بيها ولو معجبكيش حاجة هتصمملك حاجة جديدة...... انا هنزل بقي عشان اشوف باقي التحضيرات
وبتخرج الجدة
ليان بتوتر :انت ازاي م متقوليش علي حاجة زي دي،لا وفيه صحافة كمان انا مستحيل انزل
اسر :.......
ليان :انت مبتردش ليه؟
اسر قام واتجه ناحية الحمام وهو بيقول
اسر ببرود :في الحالتين كدا كدا هخليكي تنزلي يبقي وفري النقاش دا بقي
ودخل الحمام
ليان واقفة خايفة هي لسة مش متعودة علي الناس، لانها دايما كانت محبوسة في الملجأ مش بتشوف حد
قعدت علي السرير وهي قلقانة دخلت اوضة الدريسنج وقعدت علي الكنبة ال موجودة في النص
وخرج اسر من الحمام وكان عا*ري الصد*ر ولابس بنطلون
ليان اول ما شافته :اااااا..... ا غ غطي نفسك.... في حد يطلع كدا
اسر برفعة حاجب : وهطلع ازاي حضرتك من الحمام مثلا.... وانتي اصلا ال قاعدة في اوضة الملابس
ليان وقفت وهي مدياله ضهرها :ك كنت جاية اتكلم معاك
اسر قرب منها واخدها في حضنه ودفن رأسه في رقبت*ها:اممم في ايه بقي
لياان اتصدمت وجريت بكسوف منه وهي بصوت عالي :مش عايزززة اقولللل حاجة
اسر ابتسم علي منظرها، وبعدين اختار هدومه
اما برا طلعت وهي بتنهج خصوصا لما حست بانفاسه قريبة منها
قعدت علي السرير ومسكت قلبها :ل لا انا متأثرتش هو ال قليل اد*ب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزلت ليان واسر قرر انو ميروحش الشركة المرادي فا قرر انو هيشتغل في مكتبه وحازم معاه
ليان:صباح الخير
ميار :صباااح الخير، ايه يا عروسة قدامنا حاجات كتير لسة هتتعمل
ليان بتوتر : ا انا معاكي اهو
وبعدين جت المصممة
المصممة : بونجور هبايبي
ليان باستغراب:هي بتقول ايه دي
ميار بضحك :اصلها بتتكلم عربي مكسر اصل هي من فرنسا
ليان بذهول :واو من فرنسا مرة واحدة
سيا بغرور : اكيد متعرفيش ايه هيا فرنسا دي اصلا هههه.
ليان زعلت وسكتت
(سبوني عليها سبوووني علييها 😠)
اميرة جت :بونجور يا ايملي، عاملة ايه في مصر يا حببتي
ايملي :كويسة هببتي مصر جميلة اواي
سميرة :طيب يا حببتي ورينا بقي التصاميم ال معاكي
دخولو بنتين بفاستين كتيرة اوي
كريمة بكبرياء : ايملي لو معاكي حاجة رخيصة للبنت دي هاتيها من فضلك. وهي بتشاول علي ليان
سميرة بعصبية: كريمة التزمي حدودك
كريمة ببرود :هو انا قولت حاجة
ايملي :هببتي انا مستهيل اجيب هاجة رهيصة ليكم انتوا زبايني المفضلين اقل فستان هنا تمنه 200 الف جنيه مصري
ليان اتصدمت
(انا هبوس ايدي وش وضهر شكر لله لو لقيت 2 جنيه في جيبي اصلا🙂)
بيخرج في الوقت دا اسر وحازم
ايملي :اسر بيه اهلا بهضرتك
اسر قعد علي الكرسي : اهلا
بدات ايملي تعرض الفساتين
حازم كان واقف جمب ميار وهمس:علي فكرة دا هيبقي لايق عليكي اوي
ميار كان في ايدها فستان بيش وابيض عليه تطاريز جميلة
ميار بكسوف :بجد.... شكرا
اما ليان كانت محتارة تلبس احمر او بينك
قام اسر قام ومسك واحد مميز اوي من الحرير الخالص
(تخيلوه انتوا بقي علي مزاجكم 😉)
اسر لليان :البسي دا
وسابه في ايدها وطلع علي فوق
ليان عجبها الفستان فا قررت ان دا هو ال هتلبسوا
كريمة بحقد وهي شايفة انو اخترلها اغلي فستان من الموجدين
سيا كانت واقفة ومش طايقة نفسها وكانت هتروح تشد الفستان من ليان بس مامتها وقفتها وهمست في ودنها:مش دلوقتي اسر ممكن ينزل يعملنا مشكلة انا عاملة خطة تخليها تتبهدل النهاردة
سيا سكتت وبصت لليان بشر
@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
الكل لبس واتشيك وبعض المعازيم وصلو
واسر كان في الاوضة ولبس وكان شكلوا وسيم اوي وليان كانت في اوضة الملابس وبعدين طلعت وكانت شبه الاميرات وشعرها كان كعكة وخصلات نازلة علي وشها
(يادي الخصلات ال مبتقفش دي)
اسر كان مش قارد يشيل عينه من عليها وهي اتكسفت ونزل وشها في الارض، اسر قرب منها ورفع وشها ليه واخرج شي من جيبه وكانت سلسلة الماس علي شكل قلب صغنن وكانت شيك اوي ثرب منها اكتر ولف ولبسبها السلسلة وهي كانت مصدومة وفي نفس الوقت مبهورة بالسلسلة، ولف تاني وبقي قدامها
ليان بكسوف :ش شكرا
اسر قرب منها وطبع قبل*ة علي خدها، وهي واقفة مصدومة بس حست باحساس حلو، وبعدين مسك ايديها وطلعوا برا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصالة
سيا ومامتها واقفين ومش طايقين نفسهم
وفجأة كل الانظار اتحولت علي السلم
وليان واسر نازلين علي السلم وشابكين ايديهم في ايد بعض
والصحافة بدات تصور بالكاميرات
الجدة سميرة بفرحة : ايه الحلاوة دي كلها
ليان بكسوف :شكرا ياتيتا
ميار : ولله وعرفت تنقي يا ابيه
حازم جه من واها :الف مبروك ياباشا
ميار بخضة :خضتني يا حازم..... ا قصدي ابيه حازم
حازم بهمس : ولله حازم دي طالعة منك زي السكر، انا معجزتش يعني عشان تقوليلي ابيه
ميار بكسوف جريت من قداموا
الصحافة بيصورا اسر وليان ال حاطط ايده علي وسط*ها
وهي مكسوفة....وال بيجي اشخاص مهمين وبيسلموا عليهم
بيجي واحد من الرجال المهمين : مبروك يا زعييم الف مبروك
وبيسلم عليه..... بيجي عشان يسلم علي ليان
اسر بيمدله ايده ويسلم عليه تاني
الراجل بضحك :اوووه غيرة يعني وكدا ولا يهمك
......
كريمة واقفة علي جنب وحطت حاجة في كوباية العصير وبتنادي حد من الخدم، وعطتها الكوباية وقالتلها تديها لليان
ليان واسر بيقعدوا واسر بيتكلم مع شخص معم في خصوص الشغل، وليان قاعدة جمبوا
بتيجي الخدامة وبتدي الكوباية لليان
ليان وهي محروجة و بتبص لاسر : ممكن اشرب
اسر بيبصلها :اشربي
وليان كانت عطشانة عشان كدا شربتها كلها
وكريمة وسيا واقفين بعيد وبتبص بخبث
كريمة بخيث : دلوقتي دماغها هتلف وهتفضح اسر قدام الناس ههههه
ليان بدات دماغها تلف وبقت بتقول كلام غريب وبقت تتصرف زي الاطفال وكانها سكرانة
بتشد في بدلة اسر..... واسر بصلها باستغراب
وليان بصتله وبطفولية :اسر انا عايزة شوكولاتة
اسر : مش دلوقتي
ليان بدات تبكي زي الاطفال : لا انا عايزة شوكولاتة مليش دعوة
معظم الناس بدات تبصلها
سميرة :في ايه يابني مالها ليان
اسر :مش عارف
ليان :تخيلي يا تيتة طلبت شوكولاتة ومش عايز يجبلي
اسر قام وشدها وراه عشان ياخدها علي الاوضة
وليان بدات تشده
ليان :لاااا مش عايزة اطلع فوق انت وحششش سيبني
اسر بصلها بحدة وشالها وطلع بيها علي فوق
وهي بتخبط في صد*ره : سيبنييي بقولك نزلنييي بقييي
وبعدين بتسكت وبتمسك عضلاته وبتضحك
ليان: الله كل دي عضلات... وحضنته...... يا خلاثي ايه الحلاوة دي دا انت طلعت سكرة وانا مش واخدة بالي خالث
اسر استغرب وحس انها فعلا سكرانة
اخدها الاوضة وحطها علي السرير وجه يمشي مسكته من ياقت البدلة وشدتوا ليها وبقوا قريبين اوي ووشها قدامه بالضبط
وهو ثابت ومستغرب ومستني هتعمل ايه
ليان قربت من خدوا وبا*سته
وهو رفع حواجبه بصدمة
لسان بصوت رقيق : خليك معايا، متسبنيش....
وحضنتوا وهو ساكت
ليان : اسر......ا انا.... بحبك
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووب، عارفة ان البارت دا قصير سامحوني بقي.....
وشكرا لتعليقاتك العسل 💛 ولكل الناس ال كلامها سكر ☺️
وخدوا بوسة بقي اموووواه😘😂
رواية ليان الزعيم الفصل السادس 6 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية ليان الزعيم)