📁 أحدث الفصول

رواية زهرة الربيع الفصل الثانى 2 بقلم MalAk

رواية زهرة الربيع الفصل الثانى 2 بقلم MalAk

رواية زهرة الربيع الفصل الثانى 2 بقلم MalAk
رواية زهرة الربيع


رواية زهرة الربيع الفصل الثانى


دخلت ليان إلي المدرج

 

فتاه:لاء محجوز


فتاه اخري:ودا برضو محجوز


فلم تجد مكان إلي في آخر المدرج وجلست هناك


ياسمين وهي تمد يدها لها:هاي انا ياسمين وانتي 


ليان بابتسامه وهي تمد يدها ايضاً:وانا ليان وصحابي بينادوني زهره


ياسمين:فعلا حاسه انوا اسم زهره لايق عليكي ممكن اناديكي زهره 


ليان:عادي مفيش مشكله


ياسمين:يبقي صحاب زهره وياسمين


ليان بابتسامه:صحاب زهره وياسمين


وهما يتكلمان دخل الدكتور إلي القاعه


الدكتور:اهلا انا اللي هدرسلكوا الاعلام العربي المعاصر نبدأ


انتي بتعملي اي ازاي تخشي كده من غير ما تستأذني حتي يلا اطلعي برا


البنت بدلع:اسفه يا دكتور اخر مره


الدكتور بغضب:قولت برا


خرجت البنت بعصبيه 


انتهت المحاضره وخرج الطلاب

وكانوا يتهامسون علي الفتاه التي طُردت من المحاضره الاولي 


جني:زمايلنا كلهم عمالين يتكلموا عليكي وانك اطردتي من المحاضره 


نورسين بغضب:انا هوريه ازاي يطردني من المحاضره انا عمي معيد في الجامعه دي هخليه يعلمه الادب


ثم ذهبت


ياسمين:حتي اسمه حلو زيه


ليان:هو مين 


ياسمين:الدكتور اللي بيودينا


ليان:ليه اسمه ايه


ياسمين بسرحان:ايهم


ليان:ما تدعدلي يابت اسم زي اي اسم فيه ايه


ياسمين:بس مش شكله حلو بذمتك


ليان:هنعمل ايه بالشكل هو الدكتور بتاعنا وخلاص 


ياسمين:بس مشوفتيش عمل ايه مع البت 


ليان:اللي طردها


ياسمين:ايوا بت اصلا مدلعه وملزقه


وهي تقلدها:قال ايه اسفه يا دكتور آه كنت عايزه امسكها اجبها من شعرها اي دا


ليان بضحك:خلاص يا ختي خلاص خلينا نروح المحاضره اللي بعد كده عشان هنتأخر


ثم ذهبا


في مكتب العميد


ايهم:حضرتك طلبتني


العميد:ايوا اتفضل انت اللي طردت بنت اخويا من المحاضره فيها اي يعني لما تيجي بعدك وتخش


ايهم:اولا ايوا انا فعلا اللي طردتها ثانيا بنت اخو حضرتك هيا اللي غلطانه لانها دخلت الفصل من بعدي وكمان ما ستأذنتش واظن اي دكتور غيري هيعمل كده وياريت حضرتك تتأكد بعد كده من الكلام اللي بيوصلك


العميد باحراج:انا بعتذر بالنيابه عنها شكلي الموضوع وصلني غلط فعلاً


ايهم:عادي حصل خير استأذن انا عشان ورايا محاضره 


العميد:اذنك معاك


ثم خرج وذهب إلي محاضرته


بعد انتهاء الجامعه 


"في كليه الطب"


لين:يلا باي بقي يا بنات عشان اختي زمانها مستنياني


لميس:يا بنتي هي صغيره هتعرف تروح لوحدها يلا


لين:بس....


سلمي:مفيش بس يلا احنا هنروح سوا وهي هتبقي تيجي يلا


لين:ماشي


"في كليه الاعلام"


ياسمين:انا بابي جاي ياخدني تعالي اوصلك في طريقي 


ليان:لاء شكرا انا مستنيه اختي هنمشي سوا انا وهي 


ياسمين:تمام ماشي


بعد قليل وصل والد ياسمين


ياسمين:باي يا زهره 


ليان:باي يا ياسمين


ثم ذهبت هي ووالدها 


بعد ساعه


ايهم:انتي واقفه هنا ليه كل الطلاب مشيوا إلا انتي


ليان:اصل مستنيه اختي هي قالتلي استنيني 


ايهم:طب اقف معاكي لحد ما تيجي 


ليان:لاء شكرا يا دكتور مينفعش كلك زوق


ايهم:تمام


ثم ركب سيارته وذهب إلي بيته


"في فيلا النهيري"


ايهم:ازيكوا يا جماعه 


ظافر(والد ايهم):اهلا شرفت يابني مش المفروض كنت تروح الشركه 


ايهم بتذكر:اه صحيح انا نسيت هغير هدومي واروح 


 مازن:وانا كمان هاجي هنروح سوا 


ايهم:هتيجي معايا ليه متروح شركتك


مازن:عادي عايز اشوف الشركه وبعدين انت مش عايزني اجي معاك ليه


ايهم:اه مانت كل ماتروح معايا تروح تعمل مشاكل وتشقطلي بنات بلاش اتكلم يعني


أنهار(والده ايهم ومازن):طب تعالي كل الاول وانت كمل اكلك


ايهم:لاء انا هطلع اغير عشان امشي 


مازن:وانا كمان طالع


ظلت ليان تنتظر اختها كثيرا ولكنها لم تاتي وحين يأست من مجيئها ذهبت


ذهبت الي المنزل علي اقدامها لانها لم تلقي ايه موصلات وكانت علي وشك الوصول إلي منزلها ولكنها وهي تمشي شعرت باحد يلاحقها فأخذت تمشي بسرعه وهو يمشي بسرعه ايضاً حتي وصل لها ووضع يده علي فمها


حاولت ان تتخلص منه فعضته من يده فافلتها من يديه وركضت وهي تركض رات سياره فذهبت لها


ليان:ساعدوني....


جاءت هذه السياره وضربتها فوقعت علي الارض وهي تنزف


زهره الربيع

بقلم MalAk

الثاني


رواية زهرة الربيع الفصل الثالث من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا


روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات