رواية عشق الندي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مها عيسى
![]() |
عشق الندي |
رواية عشق الندي الفصل الثاني عشر 12
❤️ عشق الندي ❤️ ( 12)
-----------------------------
✍️بقلمي //مها عيسى
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
فهد = أول م يسمع رد "ندي" بالقبول بالسرعه دي دون
أن تعترض أو تدافع عن حبها يشعر بألم ثم يستأذن
منهم ويخرج بسرعه ويدخل عند الدكتور وبعدها
يمشي من المستشفى كلها، يركب سيارته ويسير بالشوارع
وهو بأقصى سرعه ولا يعلم أين يذهب وهو شاردً مع
دموعه........ ويتذكر ذكرياته مع "ندي".... منذ الطفولة
وايضا مواقف حدثت معهم سواء طريفه أو حزينه فاهو
يعشق أي ذكري تجمعه ب "ندي" وتتساقط دموعه
حزناً على معشوقته ويدعو الله بأن يقف بجانبه ولا
يخسرها للأبد........
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين >>
مراد / بفرحه.... بجد ياأسر ".... ياعني الوالد وانكل" سراج
موفقين هههههه مش م... أنا.. هههههه أنا مش مصدق
طب... طب "ندي" متأكد إنها موافقه... ياعني قصدي
قالتها صريحه كدا
أسر / ايه يابني أنت مش واثق ف نفسك ولا اييه
مراد / بسعاده مفرطه.... لااااااأ الموضوع بعيد عن الثقه
تماماً يا "أسر " ياخوي... أصلك متعرفش ده كان حلم
بالنسبالي ومش م السهل عليا أصدق تحقيقه كدا بسهوله
أسر / ياااه للدرجادي
مراد / وفوق ما تتوقع انا مش هاخجل منك لأن خلآص
كل حاجة بقت علني... بس بصراحة أختك دي حلم
منذ الطفوله طول عمري شايفها نجمه فوووق أوي
وصعب عليا وصولها..... ياااه الحمدلله ياااااااارب
أسر / يااه بس يأخي ولا باين عليك اي حاجه
ياعني قصدي طول عمرنا بنتقابل ياعني في زيارات
عائليه وحفلات وكدا ملحظتش خالص حتى اهتمامك بيها
مراد / مش بقولك كانت حلم والحلم دايماً مبيجيش غير
ف الضلمة..... لأن كان فيه أسباب تمنعه أنه يخرج للنور
لحد ما اتأكدت بأزالة الحاجز ده أصبح خلآص مفيش مانع
لا سبب إني معملش المستحيل عشان أوصل لحلمي
وأطول نجمي
أسر / ياااه دانت شاعر بقه بس ايه السبب اللي كان
مانعك ودلوقتي خلاص اتزال.... قول قول احنا خلاص
بقينا نسايب.... قول متتكسفش هههههههه
مراد / هههههههه لا والله مش كده بس مش حابب أقلب
ف القديم ولكن عشان اطمنك بس هقولها ولكن لآخر مره
عشان مشاعر "ندي"..... أنا ف الحقيقه ياعني ومن غير
زعل كنت حاسس ان فيه مشاعر... ياعني بين... ندي و...
و فهد ".... لكن بعد كده اتأكدت أنه كان مجرد احساس
كاذب مش أكتر..... والحمدلله... الحمدلله متتصورش
أنا في قمة سعادتي دلوقت
أسر / يغمض عيونه بتنهيدة ألم..... طب ياحبيبي
ربنا يسعدك دايماً.. حمم يلا بقه همتك أتصل بسيادة
العقيد يحضر فوراً بقه عشان نفرح بيكم.....
مراد / أكيد.... دانا هاقفل معاك وأتصل بيه علطول
دا هايفرح جدا... بس ياريت بقه تكون مهمته خلصت
بقه عشان ميتأخرش علينا وينزل علطول
أسر / مهمه...... لاأ على ما أعتقد أن المهمه أنتهت
هو بس تلاقي الجو ف أوكرانيا عجبه فقال يقعد له
شويه هههه عموماً اتصل وظبط معاه وابقى اديني خبر
يلآ سلام....... قفل معاه وسرح بحزن ثم يهز برأسه
ربنا يستر
مراد / بفرحة..... ايو ياسيادة العميد... قول لابنك مبرووك
سيف / مابلاش سيادة العميد دي.. لسه يابني مبقتش راسمي
متودناش ف داهيه هههههههه ألف مبروك يا حبيبي
أنا كنت عارف ان "سراج الدين" هايمشي الجوازه دي
أصل جدك الله يرحمة كان غالي عليه اوي
مراد / طب يلا بقه همتك وبلاش حجج بقه بالمهمه
عشان "أسر" اكدلي إنها خلصت وأنك مقضيها دلع عندك
سيف / بتفكير..... هو قالك كدا مم ماشي يا حبيبي
أن شاء الله خير هابقه أكلمك وانسق معاك يلا
سلام ياحبيبي بقه أصل جالي تليفون مهم سلاااام
قفل معاه وشرد....... بقلم مها عيسى
🌸🌸🌸🌸🌸💮💮💮💮💮💮
في فيلا سراج......... الكل متجمع ماعدا "فهد"....
سراج / ايو يا "رائد"... سيف " والد" مراد " أتصل عليا
واعتذر انه مش هايقدر ييجي دلوقت وطلب أننا نحدد
الفرح ف الوقت المناسب لينا وان هو هاينزل يوم الفرح
أو لو عرف ينزل قبلها بكام يوم لان مضغوط بظروف
عنده شخصية وأنا قولت له مفيش مانع
رائد / ازاي بس ياعمي ياعني الواد ييجي كده لواحده
ليه ياعني هي بنتي شويه
سراج /لأ ياسيدي مش شويه.... بنتك اد الدنيا بس
الناس ظروفها كدا واحنا مش غرب عن بعض ولا دول
ناس منعرفهمش لاااا دول عشره وعرفنهم كويس اوي
ثم ياسيدي الواد مش هافيه دا دكتور وأستاذ بالجامعه
ياعني ملو هدومة زي ما بيقولو وكمان ممته هاتكون
موجوده وخال "مراد" كمان هايكون موجود وهما
جايين يقرأو الفتحه... ده كلام سيف " ابني ليا
وانا خلآص أديت كلمتي ولا هاترجعني بكلمتي وتصغرني
يا" رائد....
رائد / ولا عاش ولا كان إللي يصغرك ياعمي حضرتك كبيرنا
كلنا وندي " حفيدك قبل ما تكون بنتي واحنا كلنااا كده
بالإجماع تحت رهن إشارة من سعادتك
سراج / بامتنان..... دايماً إبن أصول يا" رائد"
عبد المجيد /طبعاً يابني مش تربيتي هههههه
سراج / ااه انت هتقولي.... أنت عارف انا لو كنت اعرف
أنه تربيتك من الأول مكنتش وافقت اجوزه بنتي ابداااااً
(بصوت صلاح السعدني) 😂
يضحك الجميع على الاتنين الأصدقاء المشاغبين
إللي دايماً متنقرين هههههه حد فاهم حاجة 😂
و "ندي" ف دنيا تانيه خالص لتنظر لها "نانسي"
قائله... ندي " تيجي نطلع الجنينه شويه
هزت برأسها واستأذنو وخرجو مع بعض......
نانسي / هها وادي قاعده.. قوليلي بقه ياسيتي مالك كدا
قاعده شارده طول القاعده وشايله طاجن سيتك فاكيهه ليه
كدا بقه دا شكل عروسة فرحه بعد كام شهر....
مالك صحيح يا" ندي " أنت مش مبسوطة صح
ندي / بتنهيده.... وايه بس اللي مش هايبسطني يا ست
نانسي "... مانا كويسه أهو
نانسي / كويسة ايه بس انتي مش بتشوفي نفسك بالمرايا
ولا ايه يابنتي دانتي من ساعه ماخرجتي من المستشفى
وانتي علطول تايهه ومعتش فيكي وش
ندي / تهز برأسها بسخريه وهي تعمل حركة بفمها
نانسي / ترفع حاجبها وتمد بشفايفها لقدام بعوجان... طييييب... "ندي" انتي لسه بتحبي "فهد" ومش متقبله
فكرة إنك تكوني لغيره... صح
ندي / تغمض عيونها بألم.... لاأ مش صح يا دكتوره "نانسي
يامحلله نفسياً انتي حقك كنتي تبقي دكتوره نفسيه
مش صحفيه يمكن كنتي تنجحي ف حاجة بدل فشلك
ده إللي كسفنا وسط الصحافه إللي مافيه جريدة بتعمري
فيها
نانسي / لاآ لاآ أنا مسمحلكيش هما إللي مش بيعمرو معايا
مش العكس
ندي / بابتسامة حزينه..... هي تفرق ياعني سواء انتي
اللي مش بتعمري ولا هما اللي مش بيعمرو معاكي
نانسي / طبعاً تفرق، وتفرق كتييييير كمان هما مجلات فاشله
مش قادرين يفهمو دماغي.... أنا يابنتي موسوعه مش
أي حد يكتشفني أو يفهمني..... سيبك مني بس بكره ان شاء الله كلكم تشوفو نانسي الصرفي "... دى هاتبقه اييه
ومتحوليش تهربي من كلامي وسيبك مني خالص
ندي / انتي إللي سيبك مني خالص... لأن خلاص معتش
لأي كلام ايوتها فايده... خلصت
نانسي / بحزن.... هي ايه اللي خلصت يا" ندي...
ندي / بيأس واحباط..... حكايتي
نانسي / بالسهوله دي يا "ندي" يارفيقة عمري داحنا ع الحلوه
والمره مع بعض طول عمرنا بسرعه كدا نسيتي ولا
بتوهمي نفسك بده
ندي / الوهم هو اللي انا كنت عايشه فيه... وكان أكبر وهم
كمان لما فكرت ان فيه حاجة اسمها الحب انسى انسى
نانسي / لأ مش هانسي يا "ندي" لأني واثقه انك عمرك
ما هاتنسي.... حتي لو ظهرتي بكدا... انتي بتضحكي
على نفسك يا ندي " فهد" هايقضل حاجز بينك وبين
إللي اسمة "مراد" ده وعمرك ما هاتحسي السعاده معاه ابدا
ندي / بعصبيه.... ارجوكي يا "نانسي" إسم اخوكي ده
مش عايزه اسمعه تاني ابدا انتي فاهممممه مش عايززززه
اسمعه... وانهارت بالبكاء.... لتاخذها "نانسي" بحضنها
خلاص يا ندي" اهدي... خلاص ياحبيبتي خلاص
ندي... ببكاء.. ابوس ايدك يا" نانسي ك متتكلميش ف الموضوع ده تاني خالص 😭انا أعصابي معدتش متحمله
نانسي / بس كده حرام عليكي نفسك يا ندي " حتى لو
فقدتي الأمل ف" فهد "... يبقه بلاش تظلمي نفسك
بجواز من واحد تاني مش بتحبيه اصبري شوي
ندي / تخرج من حضنها.... تاني يانانسي "... تاني
ارجوكي ارحموني بقه حرام عليكم ارحموووووني
وتتركها وتطلع تجري بسرعه تدخل الفيلا ومنها على
اوضتها علطول.... ونانسي " تزعل وتجري وراها عشان
تهديها.....
وهناك أعين تراقبها من بعيد وسيل دموع مع تمزق قلب
أصعب ما يتحمله البشر هو أن تجبر نفسك على ضياع
نفسك من أجل الأخرين حتى لو كان ده فيه دمار لنفسك
وتبقي الذكريات الجميلة بينك وبين نفسك فقط..... 💔
نانسي" وهي داخله ولسه هاتطلع ل ندي" يوقفها نداء
والدها لها
مهند / نانسي.... رايحه فين يلا ياحبيبتي عشان نروح
اتاخرنا
نانسي / طب.. معلش يا بابي هاطلع بس ابص عل "ندي
وانزل علطول
مهند / ما انتو يابنتي مع بعض علطول وبردو عمرك ما
هاتشبعو من بعض يلا ياروحي وابقى تعالي لها بكره ان شاء الله الوقت اتأخر وانا تعبان وعايز اروح ارتاح....
ترجع نانسي" بيأس.... تودع جدها وجدتها وخالتها "تقي
ويخرجو ويمشي معاهم" أسر " لبرا الفيلا يوصلهم عند العربيه ويودعهم ويمشو
وف الطريق يقول "مهند" لوالده وهم بالعربيه... ما تخليك
معانا النهارده يابابا... بات معانا بدل ما تروح تقعد لواحدك
وانا اصلا مش عارف ايه اللي مخليك مصمم كدا تعيش
لواحدك... وبضحك... اوعي تكون بتلعب بديلك ياراجل
ياعجوز هههههه
عبد المجيد / والله ماشي يامهند "... زي بعضه يابني
وصلني بس الأول انا مش برتاح غير في بيتي وفرشتي
مهند / ياسلام يابابا ماكلها بيوتك شوف عمي" سراج "
عايش مع بنته ازاي مش صاحبك ده
عبد المجيد / معلش يا حبيبي كل واحد وطبعه وبعدين
تقي" وجوزها هما اللي قاعدين مع "سراج" مش العكس
وكمان "سراج" معاه مراته ربنا يخلهاله...
مهند / خلاص ياعم نجوزك شاور انت بس ع العروسه
وانا أروح اخطبهالك من الصبح.... والشبكة عليا ياعم
يالاااا هديه مني ليك هههههه
تضحك" نرمين و نانسي " إللي نايمه بحضن جدها بالكنبه
الخلفيه ودي كانت رغبتها عشان تشبع منه طول الطريق
عبد المجيد / ورحمة أمك هاتعملني مضحكتك انت ومراتك
وبنتك
نانسي / لأ ياجدو متزعلنيش انا تبعك وبعدين ياجدو
هو حضرتك مش عايز تيجي تعيش معانا ليه... طب هاقولك
أنا عندي فكره ترضى كل الأطراف... حضرتك تقعد معانا
أسبوع وتروح تقعد في فيلاتك وسط ذكرياتك مع المرحومة
حبيبة القلب أسبوع
عبد المجيد / بضحك.... شفت الناس اللي بتفهمها وهي
طايره... حفيدتي حبيبتى هي اللي قرياني وعارفه
الدماغ فيها ايه.... عارفه اني مقدرش أبعد عن ذكرياتي
مع أمك.... مش انت اللي نسيت أمك وعايز تجيب لها دره
مهند / ايه ده ياعم انت ماصدقت ولا ايه انا بهزر وانا
عمري أقبل بضره بردو ل ماما.. دا لا يمكن ابداا هههههه
نرمين / خلاص بقه يابابا "عبدوو "....
مهند / وهو ينظر لزوجته بحب... طب والنبي لو أنا بعد
كلمة بابا عبدوو " الطعمة دي إللي طالعه من بوقها زي
السكر كنت وافقت عطول...اااه يابختك يابابا عبدو ووه
الكل يضحك هههههههه
وعبد المجيد... ماشي يانحنوح.... عشان خاطر نانسي
حبيبة جدها بس هابات معاكم النهارده
نانسي... بفرحه تسقف.. هييييييااااحبيبي ياجدوو
اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين..
💮💮💮💮💮💮💮💮
في مكتب اللوا.....
اللوا / ايه الاخبار يا "أسر"...
أسر / كله تمام سيادتك وماشيين بتوجيهات سعادتك
والحمدلله الدنيا متساهله والأمور ماشيه لحد دلوقت
تمام
اللوا / تمام ربنا معاكم وعملت ايه مع الدكتور خليك
حريس جدا يا أسر " احنا مش عارفين إيه إللي ممكن
يكون مخفي عننا
أسر / متقلقش تحت عنينا معاليك وكله تحت السيطرة
وقريب ان شاء الله هاتسمع أخبار حلوه
اللوا / ان شاء الله ياحبيبي... يلا قوم أنت على مكتبك
شوف شغلك
أسر / تحت امرك يا فندم.... قام والقى التحيه العسكريه
وخرج..... عمل تيلفون
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
نانسي / في الهاتف..... عامله ايه يا "ندي" ياحبيبتي
ندي / الحمدلله تمام
نانسي / صحيح إللي سمعته ده..... إن بابا "مراد" أتصل
بجدو "سراج" وحدد الفرح أول الشهر الجاي
ندي / بتنهيده..... ايو يا نانسي
نانسي / معقولة دي بسرعه كده..... طب وانتي هاتلحقي
تعملي حاجة
ندي / هه انا ياعني هاعمل ايه.... طب دا بباه كان
عايز الفرح الأسبوع الجاي بس جدو رفض قال له مش
هانلحق وكان عايزه بعد شهرين عل الأقل... لكن
ياسيتي بابا العريس شكله مستعجل لح عليه لما وافق
يكون أول الشهر
نانسي / بابا العريس بردو اللي مستعجل هههههه ولا إبنه
ده الواد ياختي شكله واقع على شوشته ياعني
الخطوبه تبقي بكره ان شاء الله والفرح بعدها بتلت
أسابيع بس
ندي / بابتسامة حزينه....... مش فارقه يا نانسي
بعد أسبوع ولا عشره... أهو وقوع البلا ولا انتظاره
نانسي / بلااا.....( بحزن) مابلاش يا "ندي..... مدام مش
مرتاحه... بلاش... قبل فوات الأوان
ندي / الأوان فات وخلاص يا نانسي".... يلآ قومي
جهزي نفسك عشان هانعدي عليكي أنا و "أسر"
ناخدك معانا نشتري فستان الخطوبه.... يلا سلام
عشان أسر " مستعجل... بااااي
وبعد ما قفلت معاها ندي".... رمت الهاتف ع السرير
ورجعت براسها لورا واتنهدت واغمضت عينها نزلت دمعه
مسحتها وقامت عشان تلبس......
فونها رن....... استغربت الرقم... فتحت... الو.......
.... /صباح الفل والحب والياسمين
ندي / مييين....... مرااااد
مراد / الله..... مكنتش اعرف إني هاحب أسمي أوي كدا
احلى مراد... سمعتها ف حياتي
ندي / ف نفسها اي جو أبيض واسود ده... حمم انت
جبت رقمي منين وازاي ت....
مراد / جبته من حبيبي... أخو حبيبتي هههههه واستأذنته
ياسيتي عشان أكلمك.... إحنا نعرف ف الأصول بردو
ندي / مش قصدي بس.....
مراد / من غير بس انا فهمك واحترامي وحبي ليكي
بيذيد يوم عن يوم..... لما مش عارف هاروح فين تاني
بحبك ده وانتي استحوذتي على كل حوآسي مش
بس قلبي
ندي / حمم أرجوك بلاش الكلام ده بتهيئلي سابق
أوانه
مراد / بحب..... ماشي يا حبيبي ولون احنا خطوبتنا بكره
وفرحنا كمان أسابيع ولكن ماشي إللي تأمري بيه بس
عايزك تعذريني غصب عني كلام كتييييير اوووي جوايا
نفسي اسمعهولك تحويشة عمر بحاله من واحنا أطفال
تخيلي ياعني قلبي فاض بيه ونفسه يفضفض بقه
انتي أصلك متعرفش أنتي مكانتك ايه بقلبي يا "ندي"
ياااااه دا ولا كلام العشاق كله يكفيني أو يوصف احساسي
دلوقت وانا ف قمة سعادتي ومش قادر أصدق نفسي
أن الحلم خلاص على شفره ويتحقق....
(بيتكلم بحب وصدق لدرجة أنه وصل قلب "ندي" علطول
وأثر فيها من كتلة المشاعر اللي حساها بصوته بحنان ورومانسية تلين الحجر)...
ندي / بخجل.... إحنا قولنا ايه
مراد / بضحك آسف آسف بس ياعني غصب دي تصبيره
كده ع الماشي اااه ربنا يقرب البعيد بقه ااا
ندي / حم طب بعد إذنك هاقفل بقه عشان خارجين
وأسر " مستعجل
مراد / اه انا عرفت منه أنكم رايحين تشترو فستان الخطوبه
ندي... هو ينفع أكون معاكم أصلك وحشاني اووي
ندي / سوري يا مراد" بس مش هينفع انا هايكون معايا
نانسي.. وكدا ياعني هانكون على راحتنا أكتر سوري
مراد /حم لأ عادي ملوش داعي الإعتذار أنا متفهم
الوضع تمام ياحبيبي خلي بالك من نفسك مع السلامة
هاتوحشوني لحد ما أشوفك.... بااااي
ندي / قفلت معاه.... ولنفسها... وبعدين يا" مراد "
ياترى الدنيا مخبيالي معاك ايه يارب تقدر تنسيني "فهد
عشان ارتاح من العذاب اللي انا فيه ده... اااه
ثم تقوم من ع السرير تدخل تاخد شاور ولبست ونزلت
أسر / أول ما شافها كان بيتكلم مع جدوه سراج" بص لجده
وقام يقابلها بابتسامة.... مم ياحبيبي خلاص جهزتي
ندي / بابتسامة خفيفه هزت برأسها... صباح الخير يا جدو
سراج / صباح الفل والياسمين على أجمل عروسه
ولون احنا بعد الضهر ياعني نقول مسآء الخير بقه هههههه
أسر / يلآ ياقلبي... سلام بقه ياجدو وابقى سلملنا بقه
ماما وتيتا وعرفهم أننا مشينا... السلام عليكم
سراج / وعليكم السلام... وظل ينظر لهم "بنظرة حزينه"
حتى اختفى اثارهم...
نانسي / نازله جرى من عل درج سلم مدخل الفيلا الخارجي
ويقف بأنتظارها بالسيارة "ندي و أسر" إللي كان هايكلها
بعنيه لهذه المشاكسه الشقيه وهي نازله تجري بحيويه
ومرح..... يبتسم لها ويهز برأسه على تلك الفتاه التي اوصلتو
لحد الجنون بعشقها....تركب نانسي " السيارة بمرح
ازيكم يابشر... وتقبل ندي" عل الهوا فاهي ركبت بالكنبه
الخلفيه و "ندي" راكبه قدام بجانب شقيقها.... ثم تنظر
ل "أسر" بابتسامة.... إزيك ياواد يا ظابط....
أسر / بضحك.... داحنا قولنا نسبنا الواد الظابط دي
وهو ينظر لها بالمرايه... ثم يلف بوجه للخلف ويقترب لها
ثم فيه واحده بردو تقول لجوزها ياواد (بغمزه) ينفع
كده بردو......
نانسي / وشها يحمر..... ايه اللي انت بتقوله ده
أسر / بدهشه مصتنعه... ايييه داااا دا طلعت بتتكسف
زي البنات ...
نانسي / تخبطه بكتفه.... بس يارخم بص قدامك ايه زي
البنات دي.. اومال سيادتك شايفني ايه هاااا يكونش
جالك عمي ألوان من كتر اللي بتشوفه ف شغلك
وشفايفني شاويش قدامك
أسر / يقهقه (وهو عارف انها بتحب ضحكته فايغمز لها)
أنا فعلاً جالي عمي ألوان بس من شدة جمالك الساطع
ياوحش هههههههه
وطبعاً "ندي" قدام ميته ضحك عليهم
نانسي / وبعدين يابني انت ايه إللي جرالك النهارده
وبعدين ايه قصة جوزك ده ياجوز حمام انت
أسر / ااه جوزك... أو باعتبار ماسايكون ولا مش عجبك
حتى لو مش عجبك مش بمزاجك ياماما دي غصب عنك
واعملي حسابك من النهارده على كده وان شاء الله
هاتفق مع جدو وباباكي أن تكون خطوبتنا يوم فرح
ندي " ان شاء الله عشان تبقى الفرحه فرحتين
ندي / يتغير ملامحها شويه فابابتسامة حزينه... طب يلا
أسحب بعربيتك ياخفيف انت وهي
لينظر أسر".. ل نانسي " ويغمز لها بابتسامة.. ويسحب
بالعربيه ويمشي وهي تلف بوشها تبص من الازاز وهي
تغمض عينها بتنهيده وتضم كتفها بسعاده وف نفسها
هاتجنن بحبك يابن الذين......وتبحلق بدهشه لما تسمعه
بيرد عليها وكأنه سمعها
أسر / بضحك وانا كمان والله يا بنت الذين هههههههه
وهي هاتتجنن وندي " بتضحك عليهم...
سحبو بالعربيه وهناك من كان يراقبهم من فوق من
شباك غرفته بأعين حزينه وقلب متألم يخشى ما يخفيه
القدر......بقلم مها عيسى
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸لا إله إلا الله
يأتي يوم الخطبه وفي حفل عائلي يجمع العائلتين فقط
حاجه كدا ع الضيق ويلبس" مراد " الدبله وخاتم الخطبه
الالماز.. ثم يقبل أناملها بحب ورومانسيه... ثم يرفع
بعينه بعنها وبكل عشق... ألف مبروك عليا أنت ياأجمل
وأرق بنت شفتها ف حياتي... مبروك يا ملاكي
ندي / تسحب يدها بحرج من الموجودين حمم.. مرسي
ثم تنظر بعيداً ولا إرادياً تأتي عينها بعين" فهد"...
مباشرتاً لترى لمعة دمعه بعينه بكسره وحزن تستغربه
ولكن حزنها يجعلها تتجاهل أمره فاهو من أستغني عنها
بكل سهوله..... وتبعد عينها تاني وتنظر ل "مراد" وتبتسم
ابتسامة خفيفه تحاول أن تخفي ما بداخلها......
يتجمع عندها الجميع يحتضنها ويقبلها ويبارك لها
ويهنو العريس ويلتقطو بعض الصور معاً....
ليلتفت "سراج"..... ويهتف ل "فهد" تعالي يا فهد " تعالي
أتصور مع صاحبك وأختك.... يلآ ويشاور له بعيون مبحلقه
ليأتي اتجاهم بوجه عابث و" ندى " تفرك بيدها وتبعثر بنظراتها يمين وشمال وهي تبلع ريقها وتحاول الثبات
لا يجد مكان سوا جانب جده" سراج " إللي يشاور له أنه
ييجي جانبه فايقرب يقف
سراج / بضحك ياعم انت خفتني خالص كدا م الصوره
أنا مش عارف ايه الطول ده أقعد قدامي كده شويه ليسحبه
بيده ويصبح قريب جداً من "ندى" يجلس نصف جلسه
وهو مهزوز داخلياً ودقات قلبه تعلو بشده......
وندي " كان خلاص شويه وكتفه يلمس كتفها وشهها يحمر
من شدة حرارة جسدها بقربه اوي كده وقلبها اللي دقاته
بقت بسرعه اوي وبصوت عالي وهي تخشي بأن يسمع
أحد صوت قلبها.... كلهم بيعدلو ف نفسهم وبيغيرو
عدة مناظر بألتقاط أكتر من صوره مع صوت ضحكاتهم
بينمآ العاشقان لا يدرو بشئ سوا قربهم من بعض ولا سيمعو
أصوات سوا أصوات دقات قلوبهم القويه التي تصل
مسامعهم بالفعل هي تشعر بدقات قلبه وهو أيضا يشعر
بدقات قلبها.......وصوت أنفسهم إللي في مثابت أدمان
كُلٍ منهم..... ❤️
ولكن "مراد" بيغلي من جوا بسبب قربهم لبعض أوي
كدا ولكن بيحاول يمسك نفسه مثلما وصاه والده
وكمان عشان مش عايز "ندي" تزعل منه أو يحسسها
بأنه شاكك فيها.......
أنتهت التقاط الصور والكل تفرق ليقف أمام العرسان
فهد ".... وهو يقول.... مبروك يا... ندي..... بنظره مطوله
(وهو يخرجها من فمه وكأنها خروج روحه من جسده) ثم ينظر بحده شوي ل" مراد "..... مبروك يا عريس
ليقوم مراد".. ويجذبه لحضنه وهو يقول... مبروك كده بالايد
متنفعش يابو الصحاب تعالي ف حضن حبيبك... يضمه
لصدره عقبالك يا حبيبي...... ليهمس بأذنه.... أنا إللي
كسبت الرهان ياحلو وبالنهاية" ندي " بقت من نصيبي
فهد... يبتسم بسخريه ثم يبعده عنه براحه وبنظرة لا يفهمها
ادعي بس انها تتم على خير.... يبتسم ويخبطه بيده ف كتفه
ألف مبروك يا حبيبي...
ثم يتركهم ويبارك لخالته وجوز خالته وينسحب بهدوء
ويمشي.....
ويراه "مهند" وهو يتحدث بالهاتف بجنينة الفيلا..
ينظر على ابنة بشفقه وهو حزين من أجله خلص المكالمة
ولسه بيتجه له وجده ركب سيارته بسرعه وأغلق
الباب بقوه وسحب بيها بطريقة جنونيه......
قلبه وجعه عشان إبنه وجاب رقمة يرن عليه عشان يهديه
ويطلب منه يهدي سرعته شويه خوفاً على حياته
ولكن "فهد".. كان حتط الموبايل ع الكرسي جنبه ومن
كتر انشغاله وباله المشغول بالفكر ب " ندي" وهو مستبعد
نهائي فكرة انه يشفيها بجانب شخص آخر....
وانه كلما تذكر همس "مراد" في إذن "ندي" وأنه ازاي
يكون قريب منها بالشكل ده يذيد جنونه وغضبه
وغصب عنه لا يدري بذيادة سرعته...... وهو يقود
السيارة وكأنها طايرة كالطائرة وليست بعربيه
لا حولا ولا قوة الا بالله العلي العظيم
دخل "مهند" الفيلا وهو مزعوج جداً من ابنه اللي بيتصل
عليه وهو مش معبره ولا عايز يرد عليه.....
يقابله "أسر"... فيه ايه يا عمي مالك
مهند / صاحبك ياسيدي بتصل عليه كام مره ومش معبرني
أسر / معلش يا عمي يمكن مش سامع التيلفون وهو
سايق بس مشي أمتي ده مشفتوش
مهند / طالع شايط وسايق بسرعه جنونيه وانا خايف
عليه
أسر / ربنا يستر.....ونظره يروح عند أخته وعرسها ويرى
اد ايه "مراد" باين عليه بيحبها حقيقي وشريها وشايفه
وهو قاعد مش على بعضه وكأنه طاير من الفرحه
يتنهد بحزن ويهز راسه......
مامت مراد / وهي تقبل "ندي" بحب....... بس ايه يادكتور
أنا مكنتش اعرف ان ذوقك حلو أوي كده.... بصراحه
مصدقتكش وانت بتوصفه هالي أصل... قولت أكيد
بيبالغ ومرية الحب عميه.... حكم انتي متعرفش يا"ندي
يابنتي" مراد " ابني بيحبك اد ايه ده مهووس بيكي
ومن زمان اوي كمان مش من دلوقت هههههه أصل
من زمان مشفتكيش ياعني كنت دايماً مسافره برا زي ما
انتي عارفه ولما برجع وتيجي فرسه نتجمع بتكوني
انتي مش معاهم...... بس بجد انت محظوظ ياواد يا
دكتور هههههه
ندي / بابتسامة..... مرسي ياطنط
مراد / بعيون عاشق يتأمل" ندي".... طبعاً ياماما وأكبر
محظوظ كمان عشان ملكت نجمة السما النهارده
مامت مراد / بس ليه ياحبيبتي حساكي حزينه كده.... ليه
مراد / قبل ما هي ترد بسرعه.... حبيبتي دا مش حزن
دا خجل.... أصل حبيبي بيكسف أووي
ممته تقبله وتقبلها ياحبايبي... ربنا يسعدكم يا أولاد
تيلفون "أسر" يرن يبص ع الرقم يفتح ويطلع يتكلم
برا عشان الصوت..... الو......
......... / _________________
أسر / بصدمة.....وبصوت عالي..... أنت بتقول ايييييييه!!!!
يتبع............... ______عشق_الندي
بقلم_مهاعيسي