رواية خفايا الدروب عبر روايات الخلاصة بقلم ندى ناصر
رواية خفايا الدروب الفصل الرابع 4
بس ليه يا بابا مقولتش ان ليا بنات عم من زمان بدل ما انا مش عارفه اتعامل مع بنات عمتي حوريه
احمد: يبنتي كان اتفاق عمك ناصر الله يرحمه محدش يعرف عنه حاجه ولا بناته بالذات يا مليكه
مليكه بحزن وتسائل: كنت بتحبه اووي يبابا
احمد بحنين: بحبه بس ده اخويا يا بنتي والاخ سند وناصر كان معايا في كل حاجه من واحنا عيال وحوريه ديما تخانق ويانا عشان بنلعب بالكوره وهي لا لولا الذكريات الحلوه يبنتي مكنش حد عارف يعيش ايامه القاسيه دي الله يرحم الغاليين قومي اعملي كوبيه قهوه من ايدك الحلوين دول
مليكه وهي تبوس راسه: والله ما في احلا منك انت يا حجوج
حوريه بقرف: ايه الدلع الماسخ ده. مش شايف انها قربت تبقى عانس جراتنا وانت سيبها اقده من غير جواز ولا عيل ولا تيل
احمد باستفزاز ودلع لبنته: بنتي في بيت ابوها والدلع كله ليها ومالي عنيها الدلع والعز وهي غاليه ابوها وميخدهاش مني غير الغالي واللي يعرف قيمتها
وقولتها ومش هعيد حكي تاني يا حوريه بنتي ملكيش صالح بيها اهتمي بحالك واتركي حال بنتي
حوريه بغيظ: حاضر يا خوي وهو اكده اللي يحكي لمصلحتكم كانه بياكل جسمكم انا رايحه بيتي ومهملاكم خالص
وتتركم تحت انظار مليكه بفخر بكلام ابوها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
سلمىٰ بخوف: والله ما عملت حاجه ياحضرت العميد
محمد بسخريه: حضرت العميد ايه بس انطقي كلامك عدل الاول
سلمىٰ بتبصله بغضب: وربنا حسابنا بعدين
محمد وقف بغضب قدامها: فكراني بقرون مثلا عشان اسمعه بيكلمك كده ومخلهوش يسوا تعريفه في الدنيا
العميد: اتفضل استاذ محمد انا خلاص عملتله رفض من الجامعه ومش هيتكرر تاني اللي حصل مع استاذه سلمىٰ
محمد وهو يجلس ورجل فوق رجل: دي اقل حاجه وحضرتك عارف مين هو محمد السيوفي وكونه قرب من خطيبتي فده مش هقبل بيه خالص
العميد بسرعه: احنا عارفين حضرتك كويس وكنت اتمني حضرتك في وقت احسن من كده وتقدري تشوفي محضراتك استاذه سلمىٰ
سلمىٰ باستغراب لاحترام العميد لمحمد وتقول بهمس: الواد ده ماسك ايه علي العميد ده معروف انه جشع ومش بيسمع لاي شكوى
محمد يسمعها بسبب وقوفها جنبه: انا همشي واي حاجه هتزعلها هتربق الجامعه كلها
وياخد سلمىٰ لخارج الجامعه
سلمىٰ بغضب: هو ايه اصله ده انت دافع كام للعميد ولا ماسك عليه ايه
محمد باستفزاز: اصله هتعرفيه بعدين ويكمل بغضب وهو انا مش عطيت رقمي ليكم عشان لو حصل حاجه تقوليلي متنيلتيش ليه تتصلي ولا كنتي مستنيه لما يحصل منه فعل
سلمىٰ بغضب وتبدا عيونها بالدموع : انت مين اصلا عشان تكلمني كده مفيش حد اتجرأ انه يعلي صوته عليا واكلمك ازاي هو انا اعرفك غير من يومين وانك ابن عمي يا سلام يا ابن عمي وتاني مره بقولك اهو متحاولش تعلي صوتك عليا
وجت تمشي
محمد وهو يمسك ايدها: استني انا مقصدش ازعلك بس انا اعمل ايه لما الاقيه بيكلمك كده دمي اتحرك
سلمىٰ وهي تبعد ايده: تروح تبهدل وشه كده ده انت خفيت ملامحه بجد
محمد: احمدي الله ان مكسرتلوش وشه اصلا ويلا عشان اوصلك
سلمىٰ وهي تتركه وتمشي: انت زي الغريب بس الفرق صله القرابه يعني مينفعش اركب معاك
محمد وهو يقفل باب العربيه ويمشي جنبها بهدوء: يبقى اوصلك برضوا بالمواصلات العامه احنا بنعرف نتصرف برضوا
سلمىٰ بنظره جانبيه: بارد وطلعلي بالبخت الاسود
محمد باستفزاز: سامعك علي فكره
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
* ايه مفيش اخبار
" فيه انه عايز يخلي حد شريك في الكافيه وشكله لاقى حد
* تشوفلي نيه الشريك معاه يمكن يسهلنا العب
" هي واحده يا ريس وكمان شكلها كده نضيف يعني مش بتاعت لعب ولف
* كلهم بيبقوا كده في الاول شوف انت بس ومن غير ولا غلطه فاهم
" اكيد يا ريس مع السلامه انت
❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀✿❀❀
سلمىٰ وهي بتاكل: يبقى يا كلب البحر كده تجري اول نوصل للعميد امال طول الخناقه عماله تقولي انا جنبك انا معاكي
ساره بضحك: ياماما فضلنا سنه اضيع حياتي علي موقف وده العميد اسهل حاجه عنده الرفض اصلا بس غريبه انه لم المشكله ورفض الدكتور سليم
سلمىٰ بتفكير: ما هو ده اللي مستغرباه اووي بجد بس فكك المهم خلصت من ده دكتور روحي بقي عشان اكيد في دكتور جديد بكرا ويارب يبقى عدل
ساره: ان شاءلله خير باي يا عيوني
سلمىٰ: باي وتقفل التليفون وتخرج عند ندىٰ
سلمىٰ وهي بتقعد جنب ندىٰ في الصاله: مالك من الصبح وانتي ماسكه النوته وعماله تكتبي ورحتي فين النهارده عشان رجت ملقتكيش
ندىٰ وهي بتسيب النوته: بصي انا هدخل شريكه في الكافيه بالنص ان شاءلله
سلمىٰ بحماس: يولا يولا كافيه ايه ده ده انا هعزم براحتي بعد كده واغيظ البت سوزي اللي فاكره نفسها اغني الناس
ندىٰ وهي بتضرب سلمىٰ علي دماغها: هتعقلي امتي ها وبعدين لسه هتفق بكرا مع صاحب الكافيه وان شاءلله نمضي العقود
اما بقى كافيه ايه فاكره الكافيه اللي توهتي في مره ولنا كلمتيني اجيلك وصفتيلي كافيه اهو ده الكافيه اللي جتلك عنده
سلمىٰ وهى بتفتكر: اهو بس ده كافيه كبير واكيد بالنص يبقى مبلغ
ندىٰ: اه بس المبلغ لسه هتاكد منه بكرا بقولك بس لما سمعته في مره قال نص مليون وده مش قليل على الكافيه وكمان ده حلمي وبدل مرمطه الشركه
سلمىٰ وهي تضيق عنيها: وصاحب الكافيه مز ولا راجل كبير
ندىٰ وهي بتاخد المخده من جنبها وتحدفها علي سلمىٰ: والله انا بشك في تربيتي ليكي قومي قومي جهزي العشاء اعقبال ما اضبط الدنيا
سلمىٰ وهي تجري للمطبخ وتغمز ل ندىٰ: سيبالك يمك الدنيا توقع شباكها
ندىٰ بضحك: وربي مجنونه
_________________
احمد: يعني هما كويسين
محمد: والله يبابا كويسين وبراقبهم من بعيد زي ما طلبت ندىٰ مسئوله وعاقله فى تصرفاتها اما سلمىٰ لسانها عايز يتلم
احمد بضحك: وانا اقول متعصب ليه شكلك اتخانق وياها
محمد بضيق: ولا خناقه ولا حاجه اهم حاجه عمتي تبعد عنهم انت عارف حوارتها اللي مش بتخلص
احمد بانتباه: مخلي بالي كويس يا ابني مش عارف هخلص ميتى من دماغها دي
محمد: ربنا يسهل الحال يبوي اسيبك دلوقتي عشان الشغل وسلملي علي المجنونه مليكه
مليكه وهي تاخد التليفون من ابوها: انا مجنونه يا حمو مكنش العشم يا خويا
محمد بضحك: علي اساس انك مش عارفه انك مجنونه وبعدين بقي كلامك مصري اووي
مليكه بتفاخر: يولد ابوي احنا قدرات ماشيه علي الارض وتكمل بمرح قول بس ولاد عمي مزز ولا ايه الدنيا
محمد بخجل: بقولك ايه هقفل ورايا شغل سلام ويقفل التليفون
مليكه بتكلم ابوها: والله الواد شكله قرب يقع
وتضحك هى وبباها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
سلمىٰ وهي علي السرير وتبص للسقف وتكلم بصوت عالي:
هو امتي هتجوز بقى انا زهقت عايزه قره عين لي يا ناس
ندىٰ وبترمي المخده عليها:عايزه اتخمد يبت انتي بقى ورايا كارير يا ام قره عين اتوكسي ده انا بقولك اغرفي الاكل تروحي تحرقي الاكل هتتجوزي ازاي
سلمىٰ وهي بتحدف المخده ل ندىٰ تاني: هو انتي تخصص حدف مخدات وبعدين انا عايزه واحد شاطر في المطبخ
ندىٰوهي تنام: طب لو لقيتي واحد ابقي قوليلي
وقبل ما تنام...............
يتبع...